Tremuram cand vedem un auto inmatriculat in alt stat, in special Bulgaria? DA. Care este solutia?

Cum se poate descuraja si limita fenomenul inmatricularii autoturismelor in alte tari, in special Bulgaria? Datorita faptului ca tara vecina are taxe de inmatriculare mult mai mici decat in Romania, multi dintre romani au recurs la aceasta modalitate, aceea, de a-si inmatricula autoturismele in tara vecina, si, ce este si mai grav, acestea sunt adevarate pericole in trafic datorita vechimii acestora si starii tehnice precare, s-o recunoastem, ca sa nu mai vorbim de faptul ca multi dintre cei ce conduc aceste auto nu au asigurare RCA valabila.

De cand inmatricularea autoturismelor in tara vecina a devenit un fenomen, as putea spune, a aparut un nou pericol pe sosele.

Nu ma gandesc la faptul ca "onoratul nostru stat roman" nu mai incaseaza taxele de inmatriculare si impozitele aferente acestor auto inmatriculate in Bulgaria, sau in alte state ci, ma gandesc la faptul ca aceste auto, majoritatea nu au asigurare RCA valabila incheiata si, implicit, ne afecteaza pe noi cei din Romania care, in cazul unui accident cu un auto inmatriculat in tara vecina-Bulgaria - devine un cosmar obtinerea despagubirilor legale.

Ca si la noi, in Romania, la prima inmatriculare autoturismele au polita RCA valabila dar ce se intampla dupa expirarea acesteia? Se ingramadesc romanii sa intre in legalitate si sa-si reinnoiasca polita RCA in tara vecina? Pas, pauza, etc...

Care ar fi solutia? Simplu. Introducerea asigurarii politei RCA pe posesor de permis auto, conform categoriei de permis respectiva si nu pe autoturism, o masura existenta in UK, de ex.

De ce? Astfel, cetatenii romani care circula cu auto inmatriculate in alte state ar detine polita de asigurare RCA emisa de un asigurator autorizat din Romania si solutionarea dosarului de dauna s-ar simplifica mult si ar putea fi solutionat, ceva, mai repede.

Nu spun ca, toti, asiguratorii din Romania se grabesc in solutionarea dosarelor de dauna insa, totusi, parca, prefer sa discut cu un asigurator din Romania decat cu unul din Bulgaria.

In primul rand elimin bariera limbii, in II-lea rand daca asiguratorul roman refuza plata daunei, din „diverse motive stiute numai de ei”, ma pot adresa instantelor din Romania si nu din Bulgaria unde, sa recunoastem, este foarte greu si cheltuielile ar fi cu mult, mult mai mari decat in Romania.

In acest fel, noi, majoritatea care circulam cu auto inmatriculate in Romania suntem mult mai protejati de auto inmatriculate in alte state, in special in Bulgaria, si conduse de cetateni romani si care sunt proprietarii de drept si de fapt ale acestor auto.

Consecintele acestei masuri sunt benefice si pentru "onoratul nostru stat roman". Cum ?

In Bulgaria, conform legilor bulgare, asemanatoare cu ale noastre, in aceasta materie a asigurarii RCA orice auto pentru a fi inmatriculat in circulatie este una din conditiile cerute pentru ca autoturismul sa poata fi inscris in circulatie.

Prin introducerea acestei masuri, a asigurarii RCA pe posesor de permis, cei care-si vor inmatricula autoturismul in tara vecina vor plati asigurarea RCA atat in Bulgaria, conform legilor din tara vecina, cat si in Romania ca posesor de permis conform categoriei respective.

Se va spune ca se vor plati doua asigurari RCA. Fals. Introducerea acestei masuri este legala si constitutionala.

Astfel, romanii care vor vrea sa-si inmatriculeze auto in tara vecina vor fi nevoiti sa plateasca un RCA conform legii din tara respectiva, in special Bulgaria, si una in Romania conform legii romane, pe permis in acest fel fiind protejati, prin RCA, conducatorii auto din Romania.

Aceasta masura va duce la descurajarea si limitarea acestui fenomen al inmatricularii autoturismelor in alte state cu taxe mai mici de inmatriculare.

Romanii care vor avea o astfel de asigurare nu vor putea invoca in statul unde-si vor inmatricula autoturismul faptul ca au asigurare RCA intrucat in majoritatea statelor se practica asigurarea RCA pe autoturism, ca si in Romania in prezent, si astfel vor fi obligati sa incheie polita RCA si-n statul respectiv si in Romania, gandindu-se de doua ori daca mai este rentabil.

Daca nu-si vor mai incheia polita RCA in statul respectiv se vor aplica legile statului din tara respectiva consecinta fiind radierea din circulatie a auto cu consecintele respective dar, eu cetatean roman voi fi protejat de polita RCA a asigurarii pe permis.

In acest fel, beneficiaza si statul roman prin limitarea acestui fenomen intrucat, datorita cresterii cheltuielilor prin dubla asigurare RCA nu mai devine rentabila inmatricularea in alte state cu taxe mai mici de inmatriculare.

Si, desi ma repet, nu ma gandesc la „onoratul nostru stat roman”, ci ma gandesc la noi, cei care suntem in trafic si care, daca suntem loviti de un auto inmatriculat in alte state, in special Bulgaria, incep durerile de cap prin simplul fapt ca aproape mai mult ca sigur n-o sa fiu despagubit.

De asemenea, mi-a atras atentia o stire prin care se mentiona ca Politia Rutiera a inceput inregistrarea „bucata cu bucata” a masinilor inmatriculate in Bulgaria printre altele mentionandu-se ca multe din aceste masini sunt folosite si in scopuri infractionale.

O asemenea masura, a introducerii asigurarii pe posesor de permis auto va duce la o evidenta mai buna a acestor auto.

Astfel: asigurarea pe posesor de permis auto nu va fi o conditie pentru obtinerea permisului auto, tariful RCA poate fi practicat, in functie de categoria respectiva a posesorului de permis, in functie de capacitatea cilindrica a autoturismul pe care declara ca-l conduce etc ... aceste modalitati urmand a fi stabilite de experti.

Incheierea unei asigurari RCA prin declararea autoturismului pe care-l conduce, cea mai mare parte a timpului, va conduce la o mai buna evidenta a autoturismelor aflate in circulatie. O masina inmatriculata in alt stat va fi in baza de date a asiguratorilor si in acest fel va fi mult mai usor pentru organele de politie in a gasi autorul unei contraventii sau infractiuni.

Se va spune ca, va exista situatia in care sunt mai multe persoane utilizeaza acelasi autoturism si ca o asemenea masura ar duce la plata mai multor polite RCA pentru acelasi autoturism. Asa este, insa, asa cum am mentionat utilizarea permisului, si nu obtinerea acestuia, va fi conditionata de incheierea unei asigurari RCA.

O asemenea masura ar veni si in completarea masurii pe care CSA-ul, si probabil viitorul ASF, doreste sa o introduca si anume, ca asiguratul RCA sa poata opta ca sa fie despagubit de propriul asigurator RCA masura asupra careia am avut o completare anume, ca asiguratul RCA sa nu poata opta ci sa fie despagubit de asiguratorul unde are incheiata polita de asigurare RCA urmand ca asiguratorii sa faca regresele intre ei.

Nu in ultimul rand mi se pare mult mai logic ca polita RCA sa fie pe persoana, pe posesor de permis intrucat omul este cel ce conduce si producerea accidentului este din culpa omului si nu a auto pe care-l conduce. Logic, nu ?!.

Avantajele sau dezavantajele introducerii unei asemenea masuri urmeaza a fi discutata de toti cei implicati: asiguratori, asigurati, politia rutiera, societatea civila, etc ...

De retinut este faptul ca, eu cetatean roman care circul in Romania voi fi protejat de polita RCA indiferent unde este inmatriculat acel auto, asiguratorii au de beneficiat intrucat sunt mai multi posesori de permis auto decat autoturisme, si statul implicit, prin descurajarea acestui fenomen al inmatricularii autoturismelor in alte state, in special in tara vecina, Bulgaria.

Setari Cookie-uri