Motivatii fara E-uri. E de la Ego

Un mare risc in drumul catre inovatie este sa ramai fara benzina in pustietate. Pentru ca, te asigur, nu ai cum sa eviti pustietatea. Iar organizatiile care reusesc sa-si conserve proviziile de entuziasm cand pleaca in cautarea noului sunt putine.

Autocontrolul este o resursa limitata. Vointa poate fi epuizata usor prin stabilirea de obiective nerealiste sau, pur si simplu, prin incapatanare. Psihologia experimentala numeste fenomenul ego depletion, romanii spun, pe sleau, ca au ajuns la capatul puterilor. Epuizarea egoului poate fi evitata, insa, de la bun inceput, daca il excluzi cu buna-stiinta din schema.

Oricine poate alerga un semi-maraton, dupa trei luni de antrenament, daca isi pune mintea cu cei 21 de kilometri. Putini sunt cei care alearga cate un maraton pe sezon si parcurg cu bicicleta zilnic zeci de kilometri. In primul caz, terminarea cursei este dictata de orgoliu, scopul este de a demonstra ca “pot si eu”. In al doilea caz, sportivul are o motivatie temeinica: o viata sanatoasa, o planeta nepoluata, apartenenta la o comunitate sau iubirea de natura. Motivatiile autentice nu se consuma peste noapte, egoul, in schimb, da.

Inainte de a va angaja ca antreprenori sau manageri intr-un proces de inovare, cu sau fara coechipieri, verificati-va motivatia. Daca va mana in lupta doar orgoliul sau invidia fata concurenta, sansele sa treceti de Valea Mortii sunt slabe. Motivatiile puternice – un calculator pentru fiecare, revitalizarea satelor romanesti prin agroturism, alimente mai sanatoase pentru copii, ca sa dau cateva exemple – pot dura zeci de ani. Odata gasita motivatia corecta, una care sa inspire, la care sa poata adera toata echipa, organizatia a facut primul pas pentru a fi innovation ready. Pentru un traseu cat mai lin spre obiectivul final, va propun cateva solutii usor de implementat, cu 0% ero, care conserva energia in loc sa o consume si care minimizeaza riscurile de esec.

Incepeti cu proiecte-pilot punctuale, cu obiective concrete si durata clar delimitata. Daca motivatia este crearea unei companii eco-friendly, de exemplu, puteti incepe cu cateva containere pentru colectarea baterilor si un program de reciclare al cartuselor de imprimanta. Colectarea a 10 kg de baterii pe semestru si reciclarea a 50 de tonere sunt obiective concrete, “o companie nepoluanta in 10 ani” este un scop difuz. Satisfactia obtinuta odata cu ducerea la bun sfarsit a unor proiecte punctuale poate alimenta cu energie proiecte de mai mare amploare, care cer schimbari de infrastructura, cum ar fi reducerea cu 30% a fluxului documente tiparite prin cumpararea de tablete. Proiectele-pilot sunt variante necostisitoare pentru a testa parteneri externi si entuziasmul intern.

Ludificati procesul. Daca lucrurile par facute in joaca, se intampla mai usor. Pentru incurajarea intraprenoriatului, spiritului de initiativa in interiorul organizatiei, se pot organiza sesiuni anuale de microfinantare. Indeplinirea unor task-uri poate fi recompensata cu puncte transformabile in ore libere sau cadouri pe care sa le oferi colegilor de proiect, asa cum se intampla la Zappos prin moneda lor interna: Zollarii. Rapoartele de vanzari se pot transforma in harti pe care se muta pioni, astfel incat toata lumea sa vada starea proiectului. Kirshenbaum Bond Senecal & Partners a creat un mini-fond de investitii astfel incat angajatii pot investii in actiuni ale propriilor clienti – o solutie-joc pentru a-i responsabiliza pe creativi fata de solutiile oferite clientilor.

Relaxati feedbackul. Orice demers inovativ are nevoie de feedback constant, altfel isi pierde motivatia autentica si devine o chestiune de orgoliu. Feedbackul nu trebuie sa devina nici corvoada – chestionare peste chestionare completate fara chef – nici executie publica – la careu, in fata intregului comitet. Daca mutati discutiile libere despre soarta proiectului la masa sau la cafea, sansele de a afla adevaruri sau insighturi importante cresc exponential. Sedintele de 10 minute, tinute in picioare, intr-una din zilele neutre: marti sau joi sunt, de asemenea, o idee buna pentru a va pastra proiectul pe sine.

Pentru biblioteca: un bestseller despre cum sa schimbi lucrurile care nu se pot schimba: Switch: How to Change Things When Change Is Hard de Chip Heath si Dan Heath.

Pentru cei care vor sa exploreze inovatia la nivel personal: patru zile de inspiratie si antrenamente intensive ale creativitatii. Personal Innovation Challenge este un proiect pe care l-am initiat alaturi de Sandra Ghitescu si Fundatia Friends For Friends. Se intampla intre 12 si 16 iunie. Inscrieri pana pe 10 iunie.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.