Antreprenorul de succes - starul rock al lumii de business

Putine pozitii din business suscita atat de mult interes si atentie ca antreprenorii de succes. Caracterizati drept niste adevarate ”star-uri rock” ale lumii de business, liderii antreprenoriali se bucura, adeseori, de reputatia unor rebeli nonconformisti si inovativi.

Decenii intregi de cercetari au fost dedicate, peste tot in lume, identificarii caracteristicilor speciale care ii definesc pe liderii antreprenoriali de succes. Chiar daca tot acest efort nu a dus la descoperirea unei formule unice a ”genei antreprenoriale”, care sa poata fi cultivata si replicata, au fost totusi evidentiate anumite caracteristici si comportamente comune liderilor antreprenoriali de succes.

Totusi, simpla existenta a acestor caracteristici nu este indeajuns pentru a crea conditiile unui business de succes. Construirea unei afaceri antreprenoriale reusite depinde si de interactiunea complexa intre mai multi factori interni si externi, cum ar fi contextul economic, zona geografica, cultura antreprenoriala in familie si, uneori, norocul.

In conditiile in care tot mai multe guverne din economiile mari ale lumii ridica in slavi antreprenoriatul si inovatia ca surse privilegiate de crestere economica si creare de locuri de munca, ramane intrebarea: care sunt elementele definitorii ale spiritului antreprenorial?

Ca fondatori si promotori ai programului World Entrepreneur of the Year, lansat in urma cu 27 de ani in SUA si extins, incepand cu anul 1993, la nivel international, echipa Ernst & Young sondeaza constant problematica antreprenorilor si a antreprenoriatului de succes.

Studii derulate anual includ sondaje cu antreprenori care au lansat si conduc afaceri peste tot in lume, la care se adauga interviuri amanuntite realizate cu antreprenorii care au castigat marele premiu anual Ernst & Young Entrepreneur Of The Year.

Liderii antreprenoriali se formeaza, nu se nasc

Persista inca, in mare masura, ideea antreprenorului tanar si dinamic, care isi lanseaza afacerea de indata ce a iesit din bancile scolii. Chiar daca multi dintre liderii antreprenoriali s-au lansat in afaceri la o varsta relativ tanara, experienta castigata prin educatie si prin timpul petrecut in medii corporatiste mai traditionale se dovedeste, cel mai adesea, vitala pentru viitorul succes al afacerii. Intr-adevar, mai mult de jumatate dintre cei chestionati se descriu drept antreprenori ”maturi” – altfel spus, ei afirma ca au petrecut un anumit timp in locuri de munca traditionale inainte de a-si incepe propria afacere.

Antreprenoriatul de succes este rareori o decizie luata intr-un singur pas

Marea majoritate a celor chestionati declara ca sunt ”antreprenori in serie”, care au lansat cel putin doua companii. Liderii antreprenoriali care au trecut prin experienta mai multor afaceri dobandesc informatii si beneficiaza de pe urma unor lectii practice extrem de valoroase despre cum se poate transforma un business de-abia lansat, intr-unul de succes. Mai mult, ei joaca astfel un rol vital pentru economie si atrag dupa ei o proportie semnificativa de noi demersuri de lansare a unor afaceri antreprenoriale.

Finantarea, oamenii si capitalul de know-how sunt cele mai puternice bariere in calea reusitei antreprenoriale

Peste 60% dintre cei care au participat la sondaje afirma ca principalul obstacol de care s-au lovit cand si-au lansat afacerea a fost lipsa surselor de finantare si a banilor. Acest aspect este si mai dur in contextul economic actual si multi antreprenori continua sa intampine probleme cand vor sa acceseze o finantare. Celelalte doua bariere mentionate de respondenti sunt resursele umane si experienta / know-how. Liderii antreprenoriali de succes sunt cei care au reusit sa integreze sfaturile bune si sa-si construiasca adevarate ”ecosisteme” de resurse si o retea valoroasa de contacte pe care o pot accesa pentru a rezolva acest gen de probleme.

Antreprenorii au trasaturi comune

Desi spuneam ca antreprenorii se formeaza, nu se nasc, din cercetarile noastre rezulta ca, totusi, antreprenorii de succes au o serie de comportamente si atitudini in comun. Nucleul insusi al acestui model este reprezentat de credinta ca individul este cel care detine controlul, ca orice intamplare ia nastere ca rezultat direct al actiunii sau comportamentului unui individ. In completarea acestui aspect, vine o mentalitate care vede oportunitatea acolo unde ceilalti se confrunta cu problema ruperii de tiparele cunoscute, o capacitate de asumare a unui risc calculat si o buna toleranta la esec.

Companiile traditionale pot invata de la liderii antreprenoriali

Recompensarea angajatilor si promovarea inovatiei sunt punctele de la care trebuie pornit. Nu este o simpla coincidenta faptul ca acele companii care inregistreaza cresteri solide sunt cele in care spiritul antreprenorial se face simtit si o buna parte din actiunile companiei au fost puse in mainile angajatilor. In ceea ce priveste inovatia, companiile traditionale rareori se incumeta sa-si schimbe modelul de business prin inovatii care sa rastoarne regulile jocului. Insa, companiile care o fac, pot dobandi recompense mai mult decat generoase.

Nuanta romaneasca a antreprenoriatului: o perceptie negativa a esecului in afaceri

Chiar daca peste 50% dintre antreprenorii romani participanti la prima editie a Barometrului antreprenorial romanesc – Antreprenorii vorbesc, lansat de Ernst & Young la inceputul acestui an, sunt de parere ca societatea si cultura romaneasca incurajeaza, in general, antreprenoriatul, tot ei spun ca esecul in afaceri este perceput negativ de catre mediul de afaceri si societate. Doar 12% au raspuns ca esecul este perceput ca o oportunitate de invatare, in timp ce 32% dintre ei considera ca este un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri, iar 24% il considera un indicator al lipsei competentelor. Amploarea acestor raspunsuri arata ca Romania este inca departe de o societate care acorda un sprijin coerent antreprenorilor si indica o tendinta de descurajare pentru asumarea riscului in start-up-uri.

Imbunatatirea comunicarii privind succesul antreprenorilor si promovarea oportunitatilor antreprenoriale sunt actiunile percepute de respondenti ca avand cel mai mare impact asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii trei ani.

In acest sens, incepand cu anul 2014, Ernst & Young Romania se va afilia la programul international Entrepreneur Of The Year (EOY), derulat de companie la nivel global. Ernst & Young va oferi, astfel, oportunitatea antreprenorilor din Romania sa participe la cel mai amplu si mai prestigios proiect global de business adresat antreprenorilor.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.