Totul despre costurile de intretinere ale apartamentelor noi: LIVE Q&A

2 Martie 2015 / 14:00 - 15:00


10 intrebari

Sunt mai mari costurile de intretinere ale apartamentelor din blocuri noi? De ce? Ce trebuie sa stii despre aceste costuri cand achizitionezi apartamentul? Elena Tsaliocoglu, customer service manager in cadrul Adama va raspunde luni, 2 martie, intrebarilor cititorilor Wall-Street.ro, intr-o sesiune LIVE de Q&A, in intervalul 14:00-15:00.

Invitatii pe tema "Totul despre costurile de intretinere ale apartamentelor noi: LIVE Q&A"

  • Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu Adama

Dezbateri pe tema: Totul despre costurile de intretinere ale apartamentelor noi: LIVE Q&A


Cine poate sa-mi "traduca" costurile cu consumurile energetice inscrise in certificatul de performanta energetica al apartamentului ? Sunt acestea reale sau aproape de realitate?

Adalbert / 2 Martie 2015 ora 11:51
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 15:25

 Buna ziua, 

  Obligativitatea certificatelor energetice a fost reglementata de lege iar emiterea acestora se face de catre  auditori energetici acreditati sau membri ai Asociației Auditorilor Energetici pentru Clădiri din România (AAECR). Pentru explicatii mai elaborate sau o "traducere" autorizata va puteti adresa direct unui astfel de auditor. 


In general dezvoltatorii raman administratori ai imobilelor construite si sunt tot felul de costuri ascunse. Puteti sa ne dataliati costurile legate de administrare si intretinere?? Sunt dezvoltatori care sunt transparenti si predau tot imobilul catre Asociatia de Proprietari, aceasta din urma avand decizia in privinta cheltuielilor si sunt Dezvoltatori care percep costuri de administrare cu toate ca a fost infiintata Asociatie de Proprietari. Multumesc.

cristi c. / 2 Martie 2015 ora 11:35
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 15:22

 Buna ziua, 

  Infiintarea unei Asociatii presupune minim 3 membri care sa faca parte din comitetul executiv si  majoritate privind acordul de infiintare. In cazul in care aceste criterii sunt indeplinite se poate infiinta Asociatia si deciziile privind costurile si serviciile necesare proiectului vor fi la latitudinea Asociatiei si nu numai in mainile dezvoltatorului. 

 Costurile de intretinere difera foarte mult de la un proiect la altul, in functie de sistemele si instalatiile imobilului precum si de serviciile contractate de dezvoltator sau de catre Asociatia de proprietari. Un serviciu de paza sau unul de gradinarit reprezinta costuri cu care vechile cladiri de apartamente nu le aveau. Ridicarea gunoiului menajer - in anumite sectoare sau judete este gratuit, in altele se plateste individual. Modalitatea de repartizare a costurilor comune poate reprezenta un cost suplimentar , exista amsambluri in care costurile sunt impartite doar intre locatarii care locuiesc efectiv, astfel ca un grad scazut de ocupare poate genera niste costuri ridicate. In vechile Asociatii se plateste un administrator - de obicei o persoana iesita la pensie cu un salariu minim pe economie, o femeie de serviciu care in general este platita la negru. Un ansamblu nou cu instalatii noi si automatizate are nevoie de servicii tehnice de mentenanta prestate de persoane specialziate si autorizate, RSVTI, lifturile noi sunt toate lifturi care au costuri mult mai ridicate decat vechile custi comuniste. Avantajele unor astfel de servicii contractate cu firme de specialitate sunt nenumarate si reprezinta un real avantaj mai ales prin prisma garantiilor care pot fi oferite de astfel de firme in cazul unor evenimente neplacute si neprevazute.

 Varianta in care exista si asociatie si mai sunt si alte costuri de administrare pare putin cam ciudata dar ar trebui sa verificati in primul rand daca Asociatia a preluat TOATA partea de  administrare de la dezvoltator, daca nu cumva exista un acord intre asociatie si dezvoltator pentru prestarea anumitor servicii. Refuzul unei dezvoltator de a preda TOT imobilul asociatia de proprietari poate fi atacat cu argumente legale. 

 


Buna ziua, sunt unul dintre acei romani care stau departe de ansamblurile rezidentiale noi din doua motive: unul ar fi ca blocurile sunt construite ieftin, iar cel de-al doilea este ca poti avea cheltuieli fabuloase la intretinere (fiecare administrator de complex are sumele lui pentru "ingrijirea spatiului verde", colectarea resturilor menajere, etc). Cunosc cazuri in care suma pentru ingirjirea complexului a fost marita anual si acum este cat intretinerea. Ce sanse sunt sa castige in justitie acesti romani inselati?

Marius / 2 Martie 2015 ora 11:16
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 15:32

 Buna ziua,

In cazul in care exista asociatie de proprietari este destul de simplu sa schimbati aceasta situatie in cazul in care mai sunt si alti membri care sa va sustina in acest demers. Puteti contacta un avocat in acest sens si va va putea da sfaturile necesare intr-un astfel de demers. 

Ratiunile pentru care anumite contracte sunt semnate pot fi inutile pentru dumneavoastra sau pot parea inutile insa ar trebui mai intai sa verificati ce anume presupun acele servicii. Felul in care sunt impartite costurile , daca sunt in mod egal sau pe cota indiviza va poate ajuta sa schimbati o astfel de situatie. Oferiti dezvoltatorului sau Asociatiei de proprietari alternative care sa ofere acelasi gen de servcii la costuri mult mai mici si pe calea dialogului,  sunt sigura ca puteti ajunge la un compromis. Nici un dezvoltator sau Asociatie nu va renunta sau nu va denunta un contract in cazul in care nu veniti cu alternative. Va sfatuiesc sa intocmiti , poate chiar impreuna cu dezvoltatorul sau administratorul sau rpesedintele asociatieid e proprietari , un caiet de sarcini cu serviciile despre care vorbiti, sa il transmiteti catre diverse firme din piata care ofera acele servicii si sa solicitati o oferta de pret. Un cost scazut pentru servicii similare, va reprezenta intotdeauna un motiv de reevaluare a contractelor fie prin renegocierea celor in vigoare fie prin rezilierea lor si semnarea unora noi.


Cum si cand poate fi schimbat administratorul unui bloc de locuinte ales initial de dezvoltator ? Cum si cand se poate renunta la contractele pentru diverse servicii inutile si scumpe contractate de acest administrator initial ? Multumesc,

Delia Iacobescu / 2 Martie 2015 ora 11:16
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 15:11

 Buna ziua, 

  In primul rand ar fi trebuit sa stiu daca exista Asociatie de proprietari . In cazul in care exista, se poate convoca o Adunare in care sa se discute si voteze schimbarea administratorului cu recomandarea ca la data la care  faceti acest lucru sa aveti sa va asigurarti ca veniti cu alternative reale si nu este doar o chestiune personala.  In cazul in care majoritatea decide, acest proces este foarte usor. Daca dezvoltatorul are totusi majoritate in cadrul Asociatiei, va fi mai dificila o astfel de modificare. 

 Ratiunile pentru care anumite contracte sunt semnate pot fi inutile pnetru dumnevaostra sau pot parea inutile insa r trebui mai intai sa verificati ce anume presupun acele servicii. felul in care sunt impartite costurile , daca sunt in mod egal sau pe cota indiviza va poate ajuta sa schimbati o astfel de situatie. Oferiti dezvoltatorului alternative care sa ofere acelasi gen de servcii la costuri mult mai mici si pe calea dialogului sunt sigura ca puteti ajunge la un compromis. Nici un dezvoltator sau Asociatie nu va renunta sau nu va denunta  un contract in cazul in care nu veniti cu alternative. Va sfatuiesc sa intocmiti , poate chiar impreuna cu dezvoltatorul,  un caiet de sarcini cu serviciile despre care vorbiti, sa il transmiteti catre diverse firme din piata care ofera acele servicii si sa solicitati o oferta de pret. Un cost scazut pentru servicii similare, va reprezenta intotdeauna un motiv de reevaluare a contractelor fie prin renegocierea celor in vigoare fie prin rezilierea lor si semnarea unora noi. 


Costurile daca gindim eficient, ar trebui sa fie mult mai mici, daca am folosit tehnologie noua si cu consumuri mai mici.Dar in realitate cum este ???

Catana M. / 2 Martie 2015 ora 11:11
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 14:58

 Bun ziua, 

Tehnologia noua folosita nu repezinta un indicativ pentru costuri mai mici daca acea tehnologie nu este exploatata corespunzator. O cladire cu centrala proprie automatizata dar nesetata la parametrii optimi sau exploatarea instalatiilor de catre persoane neautorizate , poate genera costuri fabuloase.  Contractarea unei firme specializate in instalatii, pentru serviciile de mentenanta tehnice poate asigura o exploatare corespunzatoare dar din pacate sunt putine persoane care inteleg necesitataea contractarii unor astfel de servicii,  iar lipsa unor persoane cu abilitati tehnice in consiliile de administrare a unor asociatii de proprietari,  poate duce la o informare necorespunzatoare a locatarilor si pe acle de consecinta la necontractarea unor astfel de servicii esentiale. 


Buna ziua, Cum pot sa fiu sigur ca costurile pe care un dezvoltator mi le spune vor fi chiar cele reale? Ce anume dintr-un bloc nou imi poate spune ca voi avea un cost mai mare?

Sandu Adrian / 2 Martie 2015 ora 11:08
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 14:49

 Buna ziua, 

  In cazul in care va sunt doar refacturate costurile serviciilor care deservesc proiectul acest lucru este foarte usor de verificat si anume puteti verifica atat contractele firmelor angajate de dezvoltator sau asociatia de proprietari cat si facturile emise de acestia.  Felul in care au fost alese acele firme sau ratiunile pentru care au fost alese, sunt informatii pe care le puteti solicita anterior achizitiei. In cazul in care exista asociatie de proprietari - in general deciziile trebuiesc luate  cu acordul majoritatii sau conform legii si se consemneaza in Minutele Adunarii Membrilor in care au fost luate acele decizii. 

Un ansamblu care are instalatii noi in materie de tehnologie folosit , care necesita serviciii de monotorizare, verificare etc pot fi un indicativ pentru costuri mai ridicate decat intr-o cladire de blocuri vechi, insa avantajele unor astfel de instalatii sunt esentiale pentru un grad de confort mai mare , costuri mai mici in materie de consumuri efective etc 


De ce sunt mai mari costurile in blocurile noi? Pana la urma nu sunt aceleasi servicii platite?

Doru / 2 Martie 2015 ora 11:06
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 14:38

 Buna ziua,

Costurile de intretinere difera foarte mult de la un proiect la altul, in functie de sistemele si instalatiile imobilului precum si de serviciile contractate de dezvoltator sau de catre Asociatia de proprietari. Un serviciu de paza sau unul de gradinarit reprezinta costuri cu care vechile cladiri de apartamente nu le aveau. Ridicarea gunoiului menajer - in anumite sectoare sau judete este gratuit, in altele se plateste individual. Modalitatea de repartizare a costurilor comune poate reprezenta un cost suplimentar , exista amsambluri in care costurile sunt impartite doar intre locatarii care locuiesc efectiv, astfel ca un grad scazut de ocupare poate genera niste costuri ridicate. In vechile Asociatii se plateste un administrator - de obicei o persoana iesita la pensie cu un salariu minim pe economie, o femeie de serviciu care in general este platita la negru. Un ansamblu nou cu instalatii noi si automatizate are nevoie de servicii tehnice de mentenanta prestate de persoane specialziate si autorizate, RSVTI, lifturile noi sunt toate lifturi care au costuri mult mai ridicate decat vechile custi comuniste. Avantajele unor astfel de servicii  contractate cu firme de specialitate sunt nenumarate si reprezinta un real avantaj mai ales prin prisma garantiilor care pot fi oferite de astfel de firme in cazul unor evenimente neplacute si neprevazute. 


Buna ziua, As dori sa stiu cu cat sunt mai mari costurile de intretinere in blocurile noi, fata de cele vechi? In general pentru un apartamente normal intr-un bloc care nu e amplasat central cat ar trebui sa fie costurle de intretinere? Cum pot sa imi dau seama ce inseamna un cost rezonabil?

Elena / 2 Martie 2015 ora 10:53
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 14:28

 Buna ziua, 

 Costurile de intretinere difera foarte mult de la un proiect la altul, in functie de sistemele si instalatiile imobilului precum si de serviciile contractate de dezvoltator sau de catre Asociatia de proprietari. Din punctul meu de vedere amplasamentul nu reprezinta un criteriu de cost decat prin prisma serviciilor alese. Un serviciu de paza sau unul de gradinarit reprezinta costuri cu care vechile cladiri de apartamente nu le aveau. Ridicarea gunoiului menajer - in anumite sectoare sau judete este gratuit, in altele se plateste individual. Modalitatea de repartizare a costurilor comune poate reprezenta un cost suplimentar , exista amsambluri in care costurile sunt impartite doar intre locatarii care locuiesc efectiv, astfel ca un grad scazut de ocupare poate genera niste costuri ridicate.  Din punctul meu de vedere un cost rezolnabil reprezinta un cost pe care sunteti dispus sa il achitati pentru serviciile care va sunt oferite sau care sunt prestate in cadrul ansamblului. 

 


Cu ce tip de incalzire sunt dotate in general apartamentele din blocurile noi (centrala/sau sistemul centralizat de termoficare) ? Ne puteti da cateva exemple de costuri pentru apartamente de doua, respectiv 3 camere?

Teo / 2 Martie 2015 ora 10:53
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 14:11

 Buna ziua, 

   In general in cladirile noi mai mari ca si dimensiune sau numar de unitati,  sistemul de incalzire ales este cel centralizat- centrala proprie pentru intreaga cladire,  iar in cldirile mai mici,  centrale proprii de apartament. Nu este o regula iar alegerea ramane la latitudinea dezvoltatorului si e raportata strict la criterii de cost de achizitie.  Costurile din pacate difera in functie de foarte multe criterii. Exista situatii in care costurile unei centrale de bloc sunt mult mai avantajoase decat cele ale unei centrale de apartament dar acest aspect depinde de optiunea aleasa, automatizarea centralei, felul in care este setata sau urmarita functionalitatea in parametri optimi. Un serviciu de mentenanta profesionist care urmareste aceste aspecte poate influenta in mod considerabil costul lunar. Un tehnician care este responsabil de mentenanta unei centrale termice, face verificarile legale la termen si intelege notiunea de optimizare a consumurilor poate face diferenta dintre un cost lunar optim si un cost maxim. Gradul de ocupare al unei cladiri reprezinta un criteriu important in calculul costurilor cu incalzirea pe timp de iarna. Un apartament locuit, incojurat de 3 apartamente nelocuite va consuma mult mai multa energie pentru a creea un ambient optim dar pentru a compensa pentru temperaturile scazute din apartamentele vecine. Un termostat setat corect va influenta deasemenea consmul de energie din apartament, ex un apartament in care caldura este oprita complet pe timpul zilei, contrar asteptarilor,  va consuma mult mai mult energie in momentul in care va fi repornita caldura decat daca ar fi fost lasata caldura la un nivel mai scazut dar care sa mentina o temperatura ambientala minina.

 O recomandare proprie ar fi si un proces de verificare a apartamentului si mai ales instalatiilor din apartament macar o data pe an la inceputul sezonului rece, un proces care sa includa verificarea/aerisirea cloriferelor, presiunea apei in instalatie, verificarea tamplariei exterioare conform instructiunilor producatorului , reglajul acesteia si eventual inlocuirea anumitor elemente ca de exemplu garnituri , perii etc.

Aproximativ aceleasi criterii sunt aplicabile si centralei de apartament: verificari periodice facute de persoane specializate, gradul de ocupare , parametrizarea unui termostat etc 

 

 


Cum difera costurile la intretinere in functie de zona si care ar fi zonele mai scumpe din punctul asta de vedere?

Carla / 2 Martie 2015 ora 10:50
Elena Tsaliocoglu Elena Tsaliocoglu 2 Martie 2015 ora 13:47

 Buna ziua, 

 Costurile nu difera neaparat in functie de zone ci in functie de standardele cladirii in care achizitionati o proprietate. Un serviciu de paza completat cu monitorizare video si ineterrventie cu sigurata va ridica semnificativ costurile administrarii imobilului.  Un serviciu financiar cu alerte pe mail, sms si plati online poate deasemenea genera niste costuri in plus. 

Orice serviciu insa este contractat pe baza de contract  si daca exista asociatie trebuie sa fie facut cu acordul membrilor asociatiei conform legislatiei in vigoare si pe baza voturilor majoritatii.