Business to go

Cristian Gubandru
Cristian Gubandru

publicat pe: 9 Iulie 2016 11:23

Interviu in miscare cu seful Policolor: Astept momentul in care vom avea masini autonome

Interviu in miscare cu seful Policolor: Astept momentul in care vom avea masini autonome

Marius Vacaroiu, CEO-ul grupului Policolor-Orgachim, cu afaceri de 65 de milioane de euro, a acceptat invitatia la un interviu in miscare, in cadrul proiectului Business to go, marca wall-street.ro. El ne-a destainuit ca asteapta momentul in care vom avea masini autonome, pentru ca o persoana foloseste un autoturism sub 10% din timp, in rest sta in parcare, eficient fiind doar un sistem de car sharing.

Cu un model BMW Seria 5, masina din flota Autonom pentru oamenii de afaceri, am pornit catre sediul Policolor, o companie in care managerul lucreaza de 20 de ani. S-a angajat in primul an de facultate ca intern in departamentul IT, ajungand CEO pe grup in 2012.

Policolor

Dupa cateva fotografii, am pornit intr-o plimbare de aproximativ o ora prin Bucuresti, timp in care am discutat despre cum functioneaza si evolueaza business-ul Policolor.

Policolor are o noua strategie

Planul de business adoptat in urma cu doi ani, si anume trecerea la distributie directa, i-a permis producatorului roman de lacuri si vopsele sa isi dubleze numarul de angajati si flota de masini.

"Prin schimbarea modelului de business al Policolor, de la 230-240 de angajati acum trei ani, la 500 de angajati in prezent, a trebuit sa marim si flota de masini, pentru ca majoritatea au fost oameni de vanzari. Pana in 2013-2014, am functionat prin distribuitori. Aveam 5-10 oameni prin tara care mergeau la distribuitori. Trecerea la distributie directa, prin infiintarea de echipe de vanzari aproape de client, a marit flota Policolor in doar doi ani, de la sub 100 de masini la 180 de masini", a declarat CEO-ul Policolor.

Policolor

Cea mai mare parte a masinilor din flota companiei ruleaza in tara si au fost achizitionate atat in leasing operational, cat si financiar. "Masinile sunt si in leasing operational si financiar. Preferam leasingul financiar pentru ca este mai usor de gestionat si ai surprize mai putine la inchiderea de leasing. Pe operational, in momentul predarii masinii, exista un anumit risc in functie de ce alege operatorul sa tarifeze la acel retur. O mare parte dintre masini sunt romanesti, Logan, Dokker, Sandero. Acolo unde se poate am preferat sa mergem cu masini romanesti. Suntem o companie romaneasca, suntem aici de 50 de ani, tinem foarte mult la valorile romanesti si atunci acolo unde am putut s-a mers pe modelele romanesti. In flota mai avem si modele Renault, Skoda", a adaugat managerul Policolor.

Masinile din flota companiei au fost alese tinand cont si de anumite costuri. "Exista un factor de preferinta pentru masinile romanesti, dar dincolo de acesta ne uitam si la total cost of ownership (TCO), costul de achizitie, costul de intretinere pe cei 3-4 ani, respectiv 100.000 de km sau cat sunt planificati si costul de asigurare si rezulta un cost total pe care il luam in calcul. Bineinteles, este ceva teoretic, pentru ca in functie de drumuri si de modul de utilizare poate sa varieze. Toata flota de masini este monitorizata prin GPS, in primul rand pentru antifurt, in al doilea rand pentru foile de parcurs. Ne uitam deseori si la drumul masinii, insa de regula avem incredere in oamenii nostri si ei in noi", mai spune Marius Vacaroiu.

Masinile sunt inlocuite pe masura ce devin nesigure sau sunt greu de intretinut, la 3 ani, 4 ani, 5 ani, in functie de modul de utilizare. "Nu exista un termen fix la care schimbam masinile din flota. Avem oameni in tara care sunt plasati eliptic fata de zona si atunci fac cate 300-400 km in fiecare zi. Evident ca masinile se uzeaza mai repede decat celelalte", a adaugat managerul.

Policolor are si in in Bulgaria o flota de masini, care se apropie de 100 de unitati, administrate intern, cumparate in leasing financiar. O treime sunt Dacia, iar restul diverse marci.

Compania romaneasca are in prezent circa 3.000-3.500 de puncte de vanzare pe plan local si este in plina expansiune.

"Numarul de masini ar putea creste, vom mai face angajari, sunt cateva pozitii lipsa, nu avem intentie de intrare in zona de distributie directa acum intr-o zona noua, dar mai avem zone neacoperite. Suntem inca in tranzitie. Pe partea decorativa, tranzitia s-a incheiat, pe partea de auto suntem in plina tranzitie si acolo o sa mai avem nevoie de masini, dar nu ma astept sa sarim de o flota de 200 de unitati pana la inceputul anului viitor. Pe auto sunt oameni lipsa in Sibiu, Targu Mures. In zona Cluj si Sibiu este foarte greu sa gasim oameni", a mai spus Marius Vacaroiu.

Mangerul spune ca intre cele doua piete, Bulgaria si Romania, nu sunt diferente in ceea ce priveste conditiile de finantare in leasing si ca aparitia ofertelor de leasing cu dobanda zero in Romania au adus costurile de finantare destul de jos, fiind astfel un moment bun pentru achizitia de flote.

Serviciile externalizate de Policolor

Policolor si-a externalizat, pe langa flota de masini, si serviciile de cercetare de piata si cele logistice. Pe zona de IT a preferat sa aiba proprii angajati.

Pentru a vinde terenul din Theodor Pallady, Policolor a ramas fara depozit. "Am demolat depozitul inaintea vanzarii pentru a putea pregati terenul si a trebuit sa inchiriem un depozit al KLG pe autostrada. Costul a crescut cu logistica pentru ca nu este depozitul nostru. In ideea ca vindem am facut un avans si acum am intarziat un an de zile pentru ca nu am primit inca banii pe teren", a precizat Vacaroiu.

Cand va fi gata, noua fabrica Policolor va avea doua depozite, in functie de tipul de vopsea stocata, cu o suprafata de aproximativ 7.000 mp la sol.

Serviciile de transport sunt externalizate pentru ca fiind un business sezonier nu ar avea foarte mult sens sa aiba masini propii, intrucat intre lunile septembrie si martie nu este activitate.

Mediul de business

"Mediul de business din Romania este foarte neprietenos pe partea de autorizatii, de interactiune cu statul si pe modul de lucru. Adica inca suntem in era hartiilor si nu a documentelor digitale. Se poate imbunatati mult relatia consumator - om de business - investitor cu statul. Totusi, observam o oarecare dezmortire a mediului de business. Am vazut o crestere inclusiv pe real estate. Din nefericire noi intervenim in constructii undeva spre sfarsit, intai betoane, etc si vopseaua, tencuiala. Observam o oarecare miscare pe partea asta. Mi-as dori ceva mai multa investitie in generare de valoare in Romania, servicii, produse mai aproape de consumator. Ideal ar fi o schimbare a balantei de import-export a Romaniei", spune Vacaroiu.

Viata de CEO, un job fara pauza

"Job-ul pentru un CEO este non-stop. Indiferent unde esti te gandesti la ce ai de facut. De multe ori plec tarziu de la birou, sunt momente in care vin mai tarziu sau mai devreme. Nu am un program strict. Am drumuri foarte dese in Bulgaria, de 2-3 ori pe saptamana. Calatoresc cu masina, un Audi A4 Allroad. Imi plac foarte mult modelele Audi. Am ales Allroad pentru ca infrastructura este asa cum este. Este necesara o astfel de masina in Romania. Iar in momentul in care circuli iarna, drumul se blocheaza foarte des.

Cu masina circul des in tara pentru a ma intalni cu parteneri, iar in weekend ies o data la trei luni, in general in zonele de munte, salina Praid, etc. Nu am o anumita destinatie. Lunar fac undeva la 3.000 de km cu masina. Am parcus 150.000 km in cinci ani. Nu conduc mereu masina, uneori merge soferul cu ea. Cand merg cu masina citesc carti audio folosind castile.

Presupun ca inlocuirea masinii actuale va fi tot cu un model Audi. Nu imi plac SUV-urile. Nu mi se par prietenoase cu mediul si consuma mai mult", a mai spus managerul Policolor.

Culorile viitorului (cameleonice) nu sunt prea cautate in Romania

Policolor are in portofoliu culori de tip efect si aerograf, considerate si culorile viitorului, insa clientii din Romania nu au un foarte mare apetit pentru acestea. In fiecare an, sunt vopsite doua - trei masini. Motivul ar fi pretul ridicat, intrucat pigmentii cu schimbare de culoare in functie de lumina sunt scumpi.

Marius Vacaroiu ne-a facut si o demonstratie cu aplicatia Policolor, care face recomandari de culori sau ne poate spune numele unei culori. De exemplu, putem incerca o culoarea intr-o poza pentru a afla cum ar arata un perete intr-o incapere. Noi am schimbat plafonul masinii in verde sau albastru.

Policolor

Cum a fost inceputul de an pentru Policolor

"Inceputul de an a fost bun. Doua divizii sunt peste buget, una este in buget, ceea ce este bine. Au fost cresteri sanatoase fata de anul trecut generate mai putin de piata si mai mult de schimbarea modului nostru de business si de capitalizarea pe restructurarea modului de a face distributie.

Piata a crescut anul acesta usor pe decorative spre 8%, a scazut cu 9% pe auto, iar pe industrie creste spre 5-7%, ceea ce este relativ explicabil, mai ales prin prisma asigurarilor. Foarte multe persoane fizice incep sa nu isi mai faca reparatiile pe asigurarea Casco pentru ca este prea complicat si apeleaza la diferite firme mici", a spus Vacaroiu.

Potrivit Policolor, piata de vopseluri decorative este in jur de 150-160 milioane euro, cea de vopseluri auto de 25-30 milioane euro, iar pentru industrie de 98-100 milioane euro.

Viitoarea fabrica Policolor, in intarziere din cauza finantarii

"Am lansat saptamana trecuta licitatia pentru antreprenorul general. Destul de mult interes a ridicat fabrica. Cred ca sunt undeva aproape de 20 de cereri de oferta primita. O sa terminam cu ofertarea, alegem antreprenorul, semnam contractul si dupa aceea vom progresa. Mai avem doua piedici: una este autorizatia de constructie, suntem in proces de aprobare de aproape un an de zile. Totul s-a miscat nerezonabil de lent. A doua piedica este finantarea, pentru ca suma din vanzarea acestui teren care trebuia sa fie folosita pentru fabrica noua este un pic in intarziere. Cumparatorii sunt in intarziere cu banii, noi suntem blocati din acest punct de vedere. Incercam sa gasim surse de finantare alternative, avem variante, dar este mai complicat un pic. Ideea constructiei initiale a fost folosirea banilor din vanzarea a ceea ce avem in prezent pentru a face o fabrica moderna intr-o alta locatie. Din punct de vedere acte suntem in regula, din punct de vedere finantare o sa mai intarziem un pic. Incercam sa nu amanam constructia, vom plati prima parte din alte surse, banci, fonduri interne.

Spre deosebire de fabrica din Theodor Pallady, care se va copia ca si performanta, vor fi echipamente mai noi. Va fi o fabrica noua de lavabila de 5.000 de tone pe an, pe care o aducem acolo ca supliment peste ce avem acum aici. Acum avem o fabrica mai mica, de 1.500-2.000 tone de lavabila.

Pe partea de vopsele decorative avem o crestere de doua cifre in 12 luni pe cantitate, ceea ce a pus o presiune pe capacitatea de productie. Si atunci am facut un upgrade in Bulgaria la inceputul anului si in Romania in decembrie anul trecut, am imbunatatit niste echipamente, iar acum fabrica noua o vom folosi pentru Romania", a precizat CEO-ul.

Policolor

Compania Policolor este detinuta de fondurile de investitii Romanian Investment Fund (RIF) si Reconstruction Capital (RC2), administrate de New Europe Capital. In 1998, Policolor a achizitionat pachetul majoritar de actiuni de la Orgachim, important producator de lacuri si vopsele din Bulgaria.

Policolor vinde solutii si produse structurate in patru categorii: Policolor Arhitectural (decorarea si finisarea casei), Deko Professional (constructii, amenajari si sisteme complete de termoizolatie), Klar Professional (refinisarea autovehiculelor) si Industrial Coatings (acoperiri industriale).

Grupul Policolor - Orgachim este unul dintre cei mai mari producatori de lacuri si vopsele la nivel local, pe o piata pe care mai concureaza cu grupul Fabryo, Deutek sau Kober.

Sursa foto: Razvan Baltaretu

Vezi galerie foto: Policolor (9 poze)

     
Copyright Wall-Street.ro 2016 | Termeni si conditii | Acord de confidentialitate