Stephane Batoux este de opt ani in Romania. De doi ani conduce operatiunile Albalact, producator de lactate pe care l-a instalat pe un confortabil prim loc, pozitie de pe care l-au preluat francezii de la Lactalis. Misiunea sa nu se opreste insa aici, CEO-ul mizand pe forta brandurilor din portofoliu de a sparge hotarele Romaniei.

Stephane Batoux nu este la primul interviu neconventional realizat de wall-street.ro. Managerul a acceptat de aceasta data invitatia noastra la un interviu in miscare, in cadrul proiectului Business to go. Ne-am intalnit in jurul pranzului la unul dintre restaurantele cu specific francez din zona Herastrau, preferate de CEO-ul Albalact, si am calatorit pret de cateva zeci de minute intr-un model Mercedes-Benz GLE, masina din flota Autonom pentru oamenii de afaceri.

Desi cunoscut pentru experienta sa in industria bunurilor de larg consum, putini stiu ca Stephane Batoux a debutat in cariera cu un job in industria farma. Astfel, la 23 de ani era manager in inovatie in cadrul unei mici afaceri de familie din Franta, specializata in industria medicamentelor. La un moment dat si-a dat insa seama ca acea companie nu raspundea aspiratiilor unui tanar “nerabdator”, care studiase in strainatate si care dorea sa acumuleze experienta calatorind in diferite tari. Asa se face ca, dupa trei ani, Batoux semna cu cel mai mare jucator din industria produselor de curatat, Reckitt Benckiser, producatorul unor marci precum Vanish sau Calgon. Au urmat apoi Coca-Cola si Danone. A lucrat in tari precum Marea Britanie, Franta, Rusia, Ucraina si Italia.

In Romania “a testat” deja de doua ori confortul primei pozitii in top, atat in lactate, cat si in bauturi racoritoare. Si-a setat acelasi obiectiv si pentru Albalact, care in cei doi ani de cand operatiunile companiei, a devenit liderul industriei de lactate. Mai mult, este implicat 100% in procesul de preluare a Albalact de catre francezii de la Lactalis, tranzactie anuntata la inceputul acestui an. Acest lucru ii asigura cel putin un drum saptamanal la Alba, unde se afla sediul central al companiei. Calatoreste cu avionul pana la Cluj-Napoca, dupa care conduce pana la destinatia finala.

“Avionul este mai rapid si mai sigur. Daca am avea o autostrada astfel incat sa vorbim de un drum de trei ore pana la Alba, as alege cu siguranta masina. In oras sau in vacante aleg sa conduc, ma relaxeaza”, spune Stephane Batoux.

Flota de masini este reinnoita o data la 6-7 ani

Infrastructura este una dintre problemele pe care managerul Albalact o trece pe lista de prioritati pentru autoritati, in conditiile in care compania gestioneaza o flota proprie de 200 de masini si 93 de camioane folosite pentru distributia produselor la nivel national. Flota a fost reinnoita recent, actiune ce se repeta o data la 6-7 ani. Distributia primara (TIR-urile) a fost externalizata.

“Am crescut distributia foarte mult, creste si flota in fiecare an, e o investitie constanta. Momentan nu vrem sa externalizam mai mult de atat. Sediul nostru central este in Alba, unde costurile sunt mai mici comparativ cu Bucuresti. Cele mai mari companii multinationale sunt centrate in Bucuresti, unde costurile cu forta de munca sunt destul de mari. In Alba nu exista asa mare presiune, pe chirii spre exemplu. Noi detinem cladirea in care se afla sediul Albalact. Costurile sunt mici. Chiar si companiile din Cluj au costuri mai mari ca noi”, explica Batoux.

Acesta a precizat ca firma foloseste de trei ani un sistem GPS pentru a urmari flota de masini, un sistem de optimizare a rutei pentru a reduce costurile si energia folosita.

“Suntem in proces de testare si il vom implementa anul viitor daca sunt rezultate satisfacatoare. Vorbim de reducere a consumului de combustibil cu 10% pentru camioane”, mai spune CEO-ul Albalact.

Zuzu, brand international

“Fiind acum intr-o companie internationala, daca unul dintre brandurile noastre are potential de crestere in afara nu vad niciun motiv pentru a nu trece granita. Nimic nu este imposibil. Am testat Zuzu ca potential brand international, intr-o forma usoara in urma cu circa un an. E un brand care poate functiona in afara tarii. L-am testat in tari balcanice. Brandul este protejat in intreaga Europa, oamenii il pot pronunta usor”, a spus Stephane Batoux.

La inceputul acestui an actionarii majoritari care detin cumulat 70,3% din capitalul social al Albalact au incheiat un contract cu compania Lactalis vanzarea tuturor actiunilor detinute. Tranzactia a primit aprobarea Consiliului Concurentei.

“Ce vedem in primul trimestru: o crestere rapida a business-ului, o scadere a pretului materiei prime (exista un surplus de lapte). Pentru 2016 avem buget pentru compania in forma actuala, ce aveam in plan pentru acest an se mentine”, afirma CEO-ul Albalact.

Am fost intrebati daca vom ramane in Romania

In privinta feedback-ului primit din piata in privinta tranzactiei cu Lactalis, Stephane Batoux vorbeste atat de aspecte pozitive, cat si de pareri negative.

“Avand Lactalis ca partener vom avea acces mai usor la finantare, au lichiditati disponibile si multi cred ca suntem norocosi ca aventura Albalact va continua, acesta este un feedback pozitiv primit. La capitolul feedback negativ: daca vom ramane in Romania. Desigur, vom ramane in Alba, vom pastra produsele. Lactalis detine doar 3 branduri internationale, restul sunt locale. Nu au nicio intentie sa le schimbe”, explica Batoux.

Oamenii vor realiza ca exista o corelatie intre ce mananci si cat de repede mori

Pentru acest an planurile vizeaza lansarea unor extensii de brand pe zona de health, unde Albalact este prezent cu Zuzu bifidus, respectiv in categoria de iaurturi.

“Problema pe zona de bio este lipsa materiei prime. Pentru a dezvolta un produs cu adevarat bio dureaza 3 ani. Ne uitam la aceasta zona insa nu vom intra niciodata daca nu stim ca avem suficienta materie prima. Exista insa potential pe acest segment. Oamenii vor realiza ca exista o corelatie intre ce mananci si cat de repede mori”, puncteaza Batoux.

Executivul Albalact considera ca tendintele din primul trimestru se vor mentine. “Intrebarea va fi anul viitor, insa daca vom avea un context macroeconomic bun suntem ca Alice in Tara Minunilor”, adauga Stephane Batoux.

Desi consumul de lactate in Romania se mentine la un nivel redus comparativ cu alte tari din regiune, se observa o orientare care branduri mai bune calitativ.

“Romanii sunt fani carne, pe partea de branzeturi ei prefera in continuare cascavalul si telemeaua. Insa, pe fondul contextului economic favorabil sper ca romanii sa se indrepte si spre produse de o calitate mai buna. Nu vreau ca obiceiurile de consum specifice romanilor sa dispara, insa as incuraja un consum de produse mai sanatoase, mai ales in contextul incidentei bolilor de inima”, mai spune Batoux.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri