Cresterea nivelului contributiei pe pilonul II

Cresterea nivelului contributiei pe pilonul IIIn urma numeroaselor vizite ale delegatiilor FMI in Romania, cei 12 specialisti au exprimat o serie de recomandari in cadrul raportului „Romania – Financial Sector Stability Assessment”, publicat recent.

Recomandarile expertilor FMI sunt facute in vederea stabilizarii si dezvoltarii industriei romanesti a pensiilor private. Prima si cea mai stringenta intre nevoile sistemului este si in opinia autorilor raportului cresterea nivelul scazut al contributiei pe pilonul II al pensiilor private obligatorii.

„Nivelul contributiilor virate catre fondurile de pensii private obligatorii trebuie sa creasca pe viitor in conformitate cu calendarul initial de contributii”, subliniaza raportul FMI.

Calendarul initial de contributii virate catre Pilonul II prevedea un nivel de 2% al contributiei pentru 2008, acesta urmand sa fie majorat cu 0,5 puncte procentuale pe an, pentru a ajunge la 6% in 2016. Cu toate acestea, inghetarea la 2% in 2009 si cresterea la doar 2,5% in 2010 a intarziat cu doi ani calendarul initial de contributii virate in administrarea Pilonului II, iar expertii FMI recomanda revenirea la calendarul initial, adica, implicit, cresterea cu un procent (pentru recuperarea decalajului creat) a nivelului contributiilor, cat mai curand posibil.

De altfel, aminteste APAPR, revenirea la calendarul initial pentru Pilonul II reprezinta una dintre conditiile impuse Romaniei de institutiile financiare internationale (FMI, Banca Mondiala, Uniunea Europeana) in cadrul celor 3 acorduri de imprumut de urgenta, semnate la inceputul anului 2009.

Respingerea propunerii de "garantare a inflatiei"

Respingerea propunerii de "garantare a inflatiei"Propunerea de „Garantare a inflatiei” pentru fondurile de pensii private obligatorii trebuie respinsa, intrucat in prezent piata financiara din Romania nu ofera instrumente care sa garanteze acoperirea riscului de inflatie.

Propuneri de impunere a unui randament minim egal cu rata inflatiei pentru fondurile de pensii private obligatorii au fost respinse de nenumarate ori in ultimii ani, insa in prezent exista inca in Parlament doua initiative legislative identice, care solicita aceasta masura.

„Atat in opinia FMI, cat si a APAPR si a specialistilor in investitii din Romania, aceasta masura ar provoca pierderi participantilor la fondurile de pensii, pe termen lung, prin alocarea suboptimala a portofoliilor de investitii”, se explica in comunicat.


Incurajarea strategiilor investitionale pe termen lung

Incurajarea strategiilor investitionale pe termen lungTotodata, autoritatile trebuie sa incurajeze dezvoltarea unor strategii investitionale pe termen lung pentru fondurile de pensii private, prin legislatia secundara a CSSPP, care trebuie sa prevada ca garantia contributiilor nete este acordata participantilor doar in faza de plata a pensiilor, nu si la transferul intre doua fonduri de pensii private obligatorii.

Arbitrul pietei pensiilor private (CSSPP) a introdus prin legislatia secundara obligativitatea ca administratorii sa furnizeze participantilor garantia contributiilor nete si la transfer, desi legislatia primara prevede doar obligatia ca aceasta garantie sa fie oferita la maturitatea contului individual (plata pensiei). Expertii FMI considera ca aceasta garantie la transfer obliga fondurile de pensii sa aiba o orientare investitionala suboptimala, pe termen scurt.

In acelasi timp, este necesara adoptarea cat mai rapida a Normei CSSPP pentru detalierea mecanismului de rentabilitate minima garantata pentru fondurile de pensii private obligatorii.

Incepand cu luna mai 2010, performanta investitionala a fondurilor de pensii private obligatorii trebuie masurata prin mecanismul de rentabilitate minima garantata. Profitabilitatea fondurilor de pensii va fi monitorizata in mod oficial trimestrial, pe perioada ultimilor doi ani.

„Fondurile de pensii facultative (pilonul III) sunt deja incluse intr-un mecanism similar. In schimb, pentru fondurile obligatorii CSSPP nu a adoptat inca Norma de specialitate. Expertii FMI considera ca rentabilitatea medie (si cea minima) a pietei trebuie calculate folosind media ponderata a cotelor de piata a tuturor fondurilor de pensii, dar cu introducerea unui plafon de 20% pentru ponderea fiecarui fond de pensii in cadrul mediei”, explica APAPR.


Transferul costurilor de administrare

Transferul costurilor de administrareFMI mai recomanda si transferul costurilor directe de administrare (comisioanele de tranzactionare si de depozitare) din sarcina administratorilor in sarcina fondurilor de pensii private obligatorii.

Sistemul de pensii private din Romania este singurul din Europa si din lume in care costurile directe de administrare (de exemplu, comisioanele de tranzactionare si de depozitare a activelor fondurilor de pensii) sunt suportate de administrator si nu de fondul de pensii.

„Aceasta prevedere legislativa duce la alocarea suboptimala a investitiilor fondurilor de pensii, in special in ceea ce priveste tranzactionarea actiunilor pe piata de capital. De asemenea, costurile de tranzactionare sunt prea ridicate in raport cu veniturile obtinute de administratori din comisioane”, explica Asociatia.

Din aceste motive, expertii FMI recomanda transferul costurilor directe de administrare de la administrator la fondul de pensii, conform practicii mondiale in domeniul investitiilor fondurilor de pensii.


„Comisioanele de administrare percepute de catre societatile de administrare a fondurilor de pensii private din Romania sunt cele mai mici din zona Europei Centrale si de Est, iar acest nivel ar trebui revizuit”, se recomanda in acelasi raport.

In prezent, in Romania functioneaza sistemul de pensii private cu cele mai reduse comisioane de administrare din Europa Centrala si de Est si printre cele mai reduse din Europa.

De altfel, acesta este motivul pentru care investitiile de circa 500 de milioane de euro realizate in Romania de catre administratorii de fonduri de pensii private vor fi recuperate integral abia in anii 2020-2021.

„Specialistii FMI atrag atentia ca acest orizont indepartat de rentabilitate pentru administratorii de fonduri de pensii are caracter destabilizant pentru piata si ca nivelul comisioanelor de administrare ar trebui revizuit. De fapt, raportul FMI considera ca pe termen lung doar administratorii mari pot ajunge sa fie profitabili, din cauza nivelului redus al comisioanelor de administrare”, atrage atentia APAPR.


Armonizarea tratamentului fiscal cu cheltuielile de marketing

Armonizarea tratamentului fiscal cu cheltuielile de marketingApoi, conform raportului FMI mai este necesar ca autoritatile sa armonizeze tratamentul fiscal al cheltuielilor de marketing ale administratorilor de fonduri de pensii cu practica din Uniunea Europeana in domeniu;

La inceputul anului trecut, Ministerul Finantelor Publice (MFR) a emis o reglementare care obliga administratorii fondurilor de pensii sa recunoasca imediat din punct de vedere contabil toate cheltuielile de marketing ocazionate de campania initiala de aderare, desi standardele internationale de contabilitate (IFRS) prevad pentru administrarea de fonduri de pensii posibilitatea recunoasterii amortizate, in timp, a acestor cheltuieli.

Decizia MFP a dus la marcarea unor pierderi semnificative de catre administratorii fondurilor de pensii pentru anul 2009 si in plus a prelungit cu inca un an orizontul de recuperare a investitiilor pentru administratorii de fonduri de pensii. Standardele internationale permit DAC (deferred acquisition cost), adica amortizarea contabila si fiscala a acestor cheltuieli.

„In Romania, dupa refuzul de acum un an al MFP de amortizare contabila a cheltuielilor, solutia pentru respectarea acestei recomandari si armonizarea tratamentului cheltuielilor de marketing este amortizarea fiscala a acestor cheltuieli”, se mai spune in comunicat.

Adoptarea legii platii

Adoptarea legii platiiO alta masura care ar duce la cresterea increderii si stabilitatii sistemului se refera la legea platii. Autoritatile trebuie sa adopte legislatia de plata a pensiilor private, cu accentul pus pe anuitati (pensii viagere).

La aceasta data, proiectul legislativ pentru calculul si plata pensiilor private se afla in lucru la Ministerul Muncii, dupa ce un raport de specialitate pe aceasta tema a fost elaborat in cursul anilor 2008-2009 de o echipa de consultanti internationali.

„Specialistii FMI recomanda adoptarea mai rapida a acestei legi, care trebuie sa prevada produse de tip anuitate sau pensie viagera pentru plata pensiilor private. Anuitatile, calculate pe baze actuariale si tinand cont de valoarea acumulata in conturile individuale ale participantilor, asigura protectie impotriva riscului de longevitate”, spune APAPR.


Implementarea modelului multifond

Implementarea modelului multifondO masura care ar duce la diminuarea efectelor negative ale turbulentelor de pe pietele financiare si a eventualelor pierderi consta in adoptarea modelului multifond astfel ca, spun expertii FMI, autoritatile de al Bucuresti trebuie sa ia foarte serios in calcul introducerea modelului multifond si permisiunea externalizarii activitatilor de investire a activelor fondurilor de pensii private.

Modelul multifond, care mai este cunoscut si sub denumirea de lifecycle sau lifestyle funds reduce riscurile investitionale pentru participantii la fondurile de pensii care sunt cei mai apropiati de varsta de pensionare, prin adecvarea alocarilor investitionale la varsta si apetitul mediu de risc al fiecarei categorii de participanti.

In prezent, modelul multifond, cu diferite variante ale sale, este larg raspandit in sistemele de pensii private din Europa. In regiune, Slovacia, Ungaria si tarile baltice sunt exemple in acest sens. In plus, specialistii FMI recomanda introducerea explicita a permisiunii de externalizare a investirii activelor fondurilor de pensii, conform practicilor mondiale in domeniu.


Imbunatatirea regulilor de evaluare a activelor

Imbunatatirea regulilor de evaluare a activelorCSSPP mai trebuie sa imbunatateasca regulile de evaluare a activelor fondurilor de pensii private, mai ales pentru instrumentele cu venit fix pentru care nu exista o piata lichida si activa de tranzactionare.

„Atat administratorii de fonduri de pensii, cat si depozitarii activelor fondurilor de pensii sprijina tehnic CSSPP pentru elaborarea de noi reguli de evaluare cat mai corecta a instrumentelor financiare cu venit fix pentru care nu exista mereu piete active si lichide, care sa ofere repere de pret”, a ami explicat APAPR.



Reglementarea in vederea evitarii confictelor de interese

Reglementarea in vederea evitarii confictelor de intereseLegislatia trebuie sa prevada mai clar metode pentru evitarea conflictelor de interese in cazul in care administratorii fondurilor de pensii tranzactioneaza cu entitati din cadrul grupului financiar din care provin.

Legislatia primara din domeniul pensiilor private prevede in mod explicit faptul ca atat auto-investirea (investirea activelor fondului de pensii in instrumente emise de entitati ale grupului financiar din care provine administratorul fondului respectiv) cat si tranzactionarea cu entitati din cadrul grupului din care administratorii provin sunt strict interzise.

In aceste conditii, concluzioneaza APAPR, nu pot aparea conflicte de interese intre administrator si fondul de pensii (banii participantilor).