Transportatorii rutieri de persoane sunt hotarati sa opreasca circulatia autobuzelor pe traseele judetene si interjudetene incepand de joi, 11 octombrie, pentru o perioada nedeterminata de timp, daca ministrul Transporturilor, Lucian Sova, nu va retrage ordinul privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere. Peste doua milioane de pasageri ar urma sa fie afectati, a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport.

UPDATE ora 13:50:

Ministrul Transporturilor, Lucian Sova, a declarat, joi, in cadrul unei conferinte de presa ca mentine ordinul contestat de transportatori.

"Acest ordin isi propune eliminarea exclusivitatii de o firma pe un traseu, fapt ce conduce azi la distorsiunile la care asistam. Acest ordin da posibilitatea pasagerilor sa aleaga intre mai multe posibilitati de transport, (...) acest ordin implica preturi concurentiale in piata. Ordinul lasa libertatea oricarui transportator, daca isi doreste, sa faca sau nu un anume transport interjudetean de pasageri", a spus Sova.

Ministrul a declarat ca transportatorii doresc sa isi mentina rutele si nu vor sa faca loc altor companii.

"Daca in Romania, astazi, doresti, sa faci transport de pasageri pe ruta Bucuresti-Madrid, spre exemplu, faci acte si parcurgi o perioada care nu dureaza mai mult de o luna. Azi, in Romania, si in utlimii 15 ani, niciun transportator, altul decat cel care a ocupat primul un traseu de la Bucuresti la Urziceni, niciun alt transportator nu ar putea sa ocupe acest traseu si, in viziunea celor care contrazic ordinul, nici nu s-ar intampla vreodata", a adaugat Sova.

Ministrul a adaugat ca anul acesta au fost inregistrate 954 de reclamatii cu privire la transportul interjudetean si vizau starea tehnica a masinilor, numarul de persoane mai mare decat cel autorizat, nerespectarea graficului de circulatie si neeliberarea biletelor de calatorie.

UPDTAE ora 13.40:

Transportatorii rutieri au transmis ca renunta la greva, nemultumirilor lor urmand sa fie discutate in cadrul Comisiei de transporturi din Camera Deputatilor, in sedinta care va avea loc pe 16 octombrie.

"La interventia conducerii Comisiei de transporturi din Camera Deputatilor, protestul inceput in toata tara de membrii Federatiei Operatorilor Romani de Transport - FORT, inceteaza. Domnul Deputat Sorin Bota a comunicat conducerii FORT faptul ca Marti 16.10.2018 are loc o dezbatere avand ca subiect situatia generata de Ministrul Transporturilor si a lansat catre dl. Presedinte Augustin Hagiu, invitatia de a participa", potrivit comunicatului emis de FORT.

"Mesajul venit din Parlament demonstreaza clar ca ordinul de ministru este istorie in acest moment. F.O.R.T. anunta public reluarea activitatii de transport, in intreaga tara, incepand cu ora 14.00", se arata in document.

UPDATE ora 11:10:

La ora transmiterii acestei informatii, protestul transportatorilor a inceput in 14 judete din tara: Botosani, Iasi, Vaslui, Vrancea, Neamt, Galati, Constanta, Brasov, Calarasi, Mures, Arad, Satu Mare, Gorj si Valcea, a precizat Hagiu.

UPDATE ora 21:00:

Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) a transmis, printr-un comunicat de presa, ca a solicitat o intalnire cu premierul Viorica Dancila, urmand sa decida apoi cu privire la actiunea de protest. Pana la intalnirea cu premierul, reprezentantii COTAR nu vor opri transportul de persoane.

"Membrii COTAR din toata tara asteapta intalnirea cu premierul Viorica Dancila, pentru a lua o decizie in privinta viitoarelor proteste. Niciun membru COTAR nu va iesi maine la protestul anuntat, considerand ca cetatenii Romaniei care beneficiaza de transportul rutier de persoane nu trebuie sa sufere din cauza incercarilor ministrului Transporturilor de a distruge firmele din acest domeniu care au capital romanesc. Decizia referitoare la stabilirea actiunilor ulterioare va fi luata dupa raspunsul pe care-l va da premierul Viorica Dancila", se arata in comunicat.

UPDATE ora 20:45:

Compania CDI nu va participa la protest, a declarat proprietarul Ion Comusi. "Din respect pentru calatori nu se poate opri transportul de azi pentru maine. Calatorii trebuie informati. Personal, cred ca nu este bine ca din cauza unei persoane ca domnul Sova sa sufere 1.000.000 de oameni", a transmis Comusi.

Articol initial:

Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) a declarat ca initiativa de a opri activitatea autobuzelor pe trasee judetene si interjudetene incepand de joi, de la ora 12, ramane valabila cat timp ministrul Transporturilor nu retrage proiectul de ordin. Daca Lucian Sova retrage ordinul, „vom intra intr-un dialog constructiv”, a spus Hagiu.

„Pana la ora asta am anuntat 27 de prefecturi si consilii judetene. Am pus afise in autogara, in autobuze. Momentan, ministerul nu a dat niciun semnal. Asteptam sa vedem ce se intampla. Poate da Guvernul”, a declarat Hagiu.

Peste doua milioane de persoane ar urma sa fie afectate de protestul transportatorilor, estimeaza Hagiu: „800.000 - 900.000 de persoane ar putea fi afectate in interjudetean, dar faptul ca se opreste si judeteanul, numarul lor va creste, va fi de doua milioane si ceva de oameni”.

In prezent, pe traseele interjudetene opereaza un numar de 347 de operatori de transport rutier, potrivit Autoritatii Rutiere Romane (ARR).

In gari si pe autobuze, transportatorii au pus afise prin care informeaza ca activitatea va fi suspendata incepand de joi. „Stimati calatori! Va anuntam ca de maine, 11.10.2018, activitatea de transport la nivel national va fi suspendata! Atat timp cat ministrul Transporturilor, Lucian Sova, isi mentine pozitia destructiva si abuziva fata de transportul rutier de calatori. Ne cerem scuze pentru neplacerile create”, se arata in afis.

De asemenea, FORT a informat si consiliile judetene cu privire la actiunea de protest. „Va anuntam ca incepand cu data de 11.10.2018, membrii filialei Mures a Federatiei Operatorilor Romani de Transport vor inceta activitatea de transport interjudetean si judetean pentru o perioada nedeterminata, in semn de protest fata de promovarea de catre ministrul Transporturilor a modificarilor aduse Ordinului 980/2011 (normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora). Protestul va putea fi oprit doar prin retragera de catre dl. ministru Lucian Sova a respectivului ordin de pe circuitul de avizare”, se arata in documentul trimis de FORT catre consiliile judetene.

Pe site-ul autogari.ro este afisat urmatorul mesaj: „ATENTIE, GREVA IN TRANSPORT! Incepand de joi, 11 Oct 2018, este anuntata greva generala in transport pe traseele interjudetene, pe termen nedeterminat”.

Presedintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) a declarat ca decizia de a incepe o greva este analizata in cadrul unei sedinte a transportatorilor.

In principiu, ne respectam punctul de vedere de a opri transportul. Pe de alta parte, avem inca discutii si mai avem o sedinta sa vedem daca pana la urma merita ca toti cei 900.000 de pasageri pe care ii transportam zilnic sa sufere acest tupeu al ministrului Transporturilor. Acum avem niste discutii pentru a decide daca oprim numai interjudeteanul sau si judeteanul”, a explicat Stefanescu.

Greva ar urma sa fie declansata la ora 12, daca ministrul Transporturilor nu retrage de pe site proiectul de ordin.

„Pana maine, la ora 12, daca ministrul Transporturilor nu retrage de pe site proiectul de ordin pe care dansul l-a incarcat, vom opri transportul maine, de la ora 12. Daca nu il va retrage, vom opri circulatia autobuzelor. Daca il va retrage, circulatia se va desfasura normal pe transportul interjudetean”, a precizat si Gabi Otet, presedinte COTAR, filiala Ilfov.

Ce schimba noul ordin

Potrivit transportatorilor, proiectul de ordin pus in dezbatere pe site-ul Ministerului Transporturilor, va avantaja companiile care vor folosi masini noi la urmatoarele licitatii pentru atribuirea traseelor, intrucat acesta ramane singurul criteriu de atribuire.

„In ordinul de ministru din 2013, programul de transport a fost facut pe sase ani si vreo trei-patru luni, pana in iunie, anul acesta, timp in care, in momentul in care iti achizitionezi o masina in sistem leasing, leasingul este de cinci ani, noua ni se cere sa avem masina la licitatie, fizic, sa fie cu talon, cu carte, cu clasificare, cu aer conditionat, cu perne de aer. In noul ordin, el (n.r. ministrul Transporturilor) a scos valabilitatea programului pe cinci ani. Nu suntem de acord cu asta. Nu faci decat sa ne ingenunchezi. In primul rand, noi putem sa lucram pe facturi proforme, pe promisiunea de cumparare, de la fabricant, ca ne va livra masina pana la data de, de la firme de leasing ca avem acceptul si ca suntem buni platnici, ca ni se accepta contractul de leasing pentru o anumita perioada ca sa putem plati masini. Pentru ca, daca nu castig traseul respectiv, cursa respectiva, automat nu mai imi cumpar masina si nu ma duc in faliment. Dansul ne cere masina fizic”, explica Otet.

In noul ordin al ministrului Transporturilor nu se mai tine cont de existenta certificatul fiscal sau de dotarea masinii cu sistem de climatizare.

„In fostul ordin, pentru anul de fabricatie al masinii, erai punctat. Cu cat era anul mai bun, mai recent, aveai un punctaj mare. Peste anul de fabricatie, avem certificatul fiscal. Firmele nu au voie sa aiba datorii la stat. Certificat fiscal pe zero de la ANAF, certificat fiscal pe zero de la Primarie. Al treilea criteriu de atribuire este ca masina sa aiba aer conditionat. Masina sa fie clasificata, clasificata insemnand categoria intai, cea mai ridicata, categoria doi, mai joasa, categoria a treia si mai joasa, iar in categoria a patra sunt cele mai simple, fara portbagaj, fara bagaj pe mana deasupra capului la calatori. Peste asta mai aveam criteriul vechimea pe traseu. Pe traseul respectiv, dintre noi, in functie de zona unde locuim, de zona unde ne desfasuram activitatea, avem licitate traseele respective. Spre exemplu, daca sunteti din Teleorman, ati licitat traseele interjudetene cu plecare din Teleorman catre Bucuresti sau Brasov. Fiecare pe zona lui. Nu ca interzice cineva, dar fizic, logic, nu ai de ce sa te duci sa faci transport acolo”, adauga reprezentantul COTAR.

Potrivit noului ordin, anul de fabricatie a masinii ramane singurul criteriu. „Dansul, acum, a anulat toate criteriile de punctare care sunt la ora asta si a lasat un singur criteriu: an de fabricatie al masinii. Deci, nu mai conteaza ca masina are sau nu aer conditionat. Nu mai conteaza ca operatorul are sau nu datorii la stat. Facand treaba asta, cu anul de fabricatie, asta inseamna ca maine, dumneavoastra, va cumparati un autobuz nou si intrati si operati pe orice traseu vreti. Cata incredere are Ministerul Transporturilor, care trebuie sa asigure siguranta calatorului, sa puna un transportator nou sa faca aceasta ruta?”, se intreaba Otet.

Mai mult, noul ordin ar putea crea haos in transportul rutier de persoane, pentru ca da posibilitatea mai multor operatori sa liciteze si sa castige aceleasi traseu, putand pleca toti odata, la aceeasi ora, catre o destinatie.

„Pe de alta parte, daca pe cursa Bucuresti-Constanta pe care ati licitat-o dumneavoastra, spre exemplu, e o ora buna din numarul total de curse, o sa aleaga operatorii cursa cea mai buna. Acolo o sa vina si sa liciteze zece operatori, pentru ca ei stiu ca cursa aia e buna. Astfel, au castigat traseul zece operatori. Domnul ministru, prin acelasi ordin, ne pune pe noi sa plecam toti zece in acelasi timp catre Constanta. Pai ce facem? Ne canibalizam. O sa vedem pe sosea cum se alearga microbuzele sa ia fata ca sa ia de la urmatoarea statie calatorul sau ca sa ajunga inainte la destinatie. Dansul vrea sa distruga ceva care la ora asta este ordonat, este supravegheat. Pana acum, Autoritatea Rutiera Romana le impartea: tu mergi in zilele pare, tu mergi in zilele impare, tu mergi o luna, tu o luna si era liniste”, spune Otet.

Comusi, CDI: Suntem solidari cu colegii nostri

Ion Comusi, proprietarul companiei de transport rutier de persoane CDI Transport Intern si International, a declarat ca firma se va alatura grevei cu toate autobuzele si microbuzele pe care le detine in tara, de pe toate rutele.

„In primul rand, cea mai mare problema a noastra e timpul foarte scurt in care acest ordin se da. Ca strategie, putea sa ne spuna acum trei-patru luni de zile ca se schimba regula. In momentul in care schimbi o regula, trebuie sa iti anunti partenerii. Domnul Sova vine cu sase luni inainte de o licitatie si spune ca trebuie sa cumparam autobuze noi. Noi am cerut o prelungire a programului de transport ca sa ne adaptam la noua regula. Dansul a spus ca nu e de acord”, a explicat Comusi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri