Ministrul Cuc a declarat ca motivul pentru care s-a luat decizia rezilierii contractului este reprezentat de neconformitatile gasite pe teren: mai multe cedari de terasament de-a lungul lotului 3, fisuri longitudinale si transversale, crapaturi in stratul de balast, cedare de taluz, pentru care s-au emis rapoarte de neconformitate. S-au constatat, de asemenea, abateri de la grosimea stratului de asfalt, cu mai putin de 1,5 – 2 centimetri.
„Istoricul acestui contract a fost unul tumultuos. Din 2014 pana in 2019 am avut un numar de 60 de neconformitati, adica abateri de la cerintele tehnice, de la cerintele de calitate din caietele de sarcina. Asta ne-a facut sa cerem o garantie extinsa antreprenorului”, a declarat directorul CNAIR, Sorin Scarlat.
Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a facut un istoric al discutiilor cu antreprenorul din ultimele saptamani, care au dus la o factura de penalitati si la extinderea garantiei.
Citeste si:
„Eu pe acest santier am facut, pana in acest moment, cinci inspectii. Eu nu am spus niciodata antreprenorului cand sa faca receptia. Receptia a fost ceruta de constructor. In urma cu trei saptamani, m-am deplasat la Hunedoara unde am avut o discutie cu antreprenorul, el asigurandu-ne ca se poate face receptia finala, comisia de receptie fiind de alta parere, inclusiv consultantul. La acea data, am discutat cu constuctorul si i-am solicitat sa ne dea o parte din autostrada, aproximativ 800 de metri, pentru a putea deschide lotul 4, care era perfect functional. S-a opus. Noua legea ne permite sa facem receptia, nu erau neconformitati pe acei 800 de metri. Au fost luati si a fost deschis lotul 4. Atunci, cei de la firma mi-au spus: <
Citeste si:
„Firma a avut termen de zece zile. Joia trecuta s-au implinit cele zece zile. Acestia si-au exprimat intentia de a avea o discutie cu mine luni, ceea ce s-a intamplat. Domnul director Scarlat m-a informat ca s-a ajuns la un acord de principiu pentru extinderea garantiei la o perioada de 8 ani de zile. (...) Chiar si dansii au admis ca este necesara extinderea garantiei pe anumite portiuni de autostrada. Marti au revenit la sediul companiei unde au zis urmatoarele lucruri: nu mai sunt de acord cu o garantie de 8 ani, ci doar 7 ani, cu anumite conditii: Compania sa renunte la penalitatile de 73 de milioane si din totalul garantiei de 58 de milioane de lei, care ar fi trebuit prelungita pentru acei 8 ani, lor sa li se returneze o suma astfel incat garantia sa ramana la 11 milioane”, explica Cuc.
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va realiza lucrarile in regie proprie, cu municitorii si utilajele pe care le detine, iar in paralel va face o expertiza cu un expert independent.
Citeste si:
„Factura de penalitati ramane. Garantia va fi executata. Autostrada nu va ramane muzeu. Ce trebuiau ei sa faca in acele 10 zile, vor face cei de la Companie (n.r. CNAIR), cu utilajele proprii, adica gardul perimetral si decolmatarea santurilor, astfel incat lotul sa poata fi deschis fara nici o problema”, spune Cuc.
Insa, este posibil ca CNAIR sa apeleze la terti pentru a finaliza lucrarile, ceea ce inseamna lansarea unor noi licitatii. Astfel, termenul pentru darea in functiune a autostrazii poate fi amanat pentru anul urmator, desi autoritatile spera sa fie anul acesta.
„Nu putem sa preluam o autostrada care, vizual, daca ne uitam la ea, ne dam seama ca are ceva probleme, chiar daca documentele prezentate de antreprenor sunt validate de inginer. Un mare „merit” il au si cei care au fost supervizorii acestui proiect. Practic, va trebuie sa luam niste masuri impotriva inginerului consultant, pentru ca, daca lucrurile erau derulate asa cum erau stipulate in contract, nu ajungeam in situatia de astazi. Suntem nevoiti sa ne indreptam impotriva consultantului HILL, sa cerem un raport special in care sa prezinte cu dovezi si cu probe toate masurile care au fost luate in toata perioada derularii contractului”, a declarat Scarlat.
Citeste si:
Intrebat daca autostrada este sigura pentru soferi, directorul CNAIR a declarat: „Se poate circula pe ea. In momentul in care toate lucrarile de taluz, de colectare si evacuare a apelor si gardul de protectia sunt finalizate, se poate circula pe aceasta. Constructorul a incercat sa forteze receptia lucrarilor, ca perioada de penalitati sa se diminueze. El era constient ca in data de 12, cand a cerut receptia, nu erau lucrarile finalizate”.
Intrebat daca pana la finalul anului, soferii vor circula pe acest lot, Scarlat a raspuns afirmativ.
„Se fac lucrarile mentionate de Scarlat, care dureaza doua-trei saptamani, apoi dam drumul la trafic si restul lucrarilor le facem sub trafic”, spune Cuc.
Autoritatile acuza ca pe hartiile consultantilor scrie ca neconformitatile sunt corectate, dar in teren, acestea raman, potrivit rapoartelor emise de CESTRIN.
Citeste si:
„Cu siguranta ne vom indrepta si din punct de vedere penal asupra consultantului care a facut aceste rapoarte, cat si asupra managementului din Companie care a facut platile, pentru ca trebuie sa vedem de ce nu a trimis CESTRIN-ul sa verifice”, spune Cuc.
Context
Miercuri, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul lotului 3 al autostrazii A1 Lugoj - Deva, anunta Asociatia Pro Infrastructura.
"La 16 zile de cand tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat in trafic, ministrul Cuc si executantii lui din CNAIR au persistat in santajarea constructorului si obligarea acestuia de a accepta o extindere a garantiei tuturor lucrarilor de la 4 la 10 ani, neluand in calcul in niciun moment deschiderea autostrazii. Imaginati-va rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesionistii din domeniul infrastructurii de transport asa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premiera la nivel mondial. Nodul Holdea (parte a altui contract cu acelasi antreprenor) NU este reziliat, iar unul dintre cele doua ecoducte construite NU a fost inclus si nici platit in cel reziliat astazi.", scrie Pro Infrastructura.
Citeste si:
In urma cu doua zile, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc declara, intr-o conferinta de presa, ca contractul pentru realizarea lotului 3 din autostrada Lugoj-Deva ar putea fi reziliat, in urma unei intalniri care urma sa aiba loc luni, la ora 15:00, cu constructorul acestui tronson, in caz contrar reprezentantii statului urmand sa ceara garantii suplimentare.
In urma cu o saptamana, constructorul spaniol al lotului 3 din Autostrada Lugoj – Deva spunea ca soseaua facuta de el este 100% pregatita pentru deschiderea traficului. Mai mult, firma iberica afirma ca statul roman ii datoreaza inca 100 de milioane de lei si ca se va adresa Comisiei Europene, finantatoarea proiectului, pentru a fi aplicate "masurile necesare".
Insa, CNAIR sustinea ca pentru lotul 3 al autostrazii Lugoj – Deva, consultantul nu a recomandat inceperea receptiei luni, 12 august 2019, deoarece nu au fost indeplinite conditiile tehnice pentru demararea acestei proceduri. La acel moment, Antreprenorul Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A. - Arcadis Eurometudes S.A. lucra pentru remedierea problemelor.
Lotul 4 al autostrazii Lugoj-Deva, in lungime de 22 de kilometri, a fost dat in circulatie pe 14 august. Lotul 4 al autostrazii Lugoj-Deva este parte integranta a coridorului 4 Pan european (Rin-Dunare), iar pe traseul acestuia se afla Dealul Soimus. Pe sectorul Sibiu-Nadlac al A1 accesul se va face pe la Nodurile Ilia si Margina, iar intre cele doua localitati, circulatia se va desfasura pe reteaua de drumuri nationale existenta.
Sursa foto: Facebook Asociatia Pro Infrastructura
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: