Cele mai mari concerne din industria auto europeană trec printr-o perioadă dificilă, dacă luăm în calcul rezultatele financiare înregistrate de Grupul Volkswagen, dar și de Stellantis în primul trimestru. În timp ce germanii anunță o scădere importantă a profitului în T1 cu 20%, Stellantis, grup rezultat din fuziunea PSA cu FCA, transmite că veniturile sale au coborât cu 12% în aceeași perioadă.

Stellantis și Volkswagen au început 2024 cu stângul, iar unele voci din conducerea celor două organizații au început deja să găsească vinovați, conform Automotive News. În total, cei doi giganți au vândut aproape 6,5 milioane de automobile anul trecut doar pe bătrânul continent, dar rezultatele bune obținute în 2023 ar putea să nu fie replicate și în perioada următoare.

În cazul grupului cu cartierul general în Wolfsburg, începutul „greoi” din acest an, după cum l-a descris Arno Antlitz, CFO-ul și COO-ul Volkswagen, ar fi explicat simplu printr-o scădere a volumelor comercializate, dar și o creștere a costurilor. Concret, profitul operațional al Grupului Volkswagen s-a redus cu 20% nu doar pentru că nu s-au atins volume mai mari, ci și pentru că germanii pregătesc 30 de lansări în perioada următoare care acoperă aproape toate mărcile, inclusiv Porsche, Audi și Bentley, pe lângă Volkswagen, Skoda și Seat/Cupra.

„Așa cum ne așteptam, rezultatele din primul trimestru arată că am avut parte de un început de an mai greoi”, a declarat Antlitz. „Totuși, luna martie a fost solidă, iar cu ajutorul comenzilor ce s-au strâns din urmă și a creșterii numărului de noi comenzi în ultima perioadă ar trebui ca trimestrul ar doilea să fie pozitiv”, a punctat acesta. Câștigurile grupului s-au ridicat la 4,6 miliarde euro (EBIT) în T1, înainte de taxe.

În mod similar, marja operațională a Porsche a scăzut cu 14,8 în primele trei luni ale anului pe fondul costurilor asociate împrospătării gamei (inclusiv noul Macan EV și faceliftul la Taycan) și a scăderii interesului chinezilor în mașini premium, cel puțin pentru moment. Grupul a livrat 2,1 milioane de mașini la nivel global în primul trimestru, iar veniturile totale s-au ridicat la 75,5 miliarde de euro. Printre probleme trebuie menționată încetinirea livrărilor pentru Porsche și Audi în Statele Unite, din cauza unor probleme vamale în porturi, dar și dificultățile pe lanțul de distribuție pentru motoarele cu 6 și 8 cilindri.

Există, însă, și o parte pozitivă, care influențează pe cei de la Volkswagen să declare că și 2024 va fi, până la urmă, un an bun. Față de începutul anului trecut, comenzile pentru EV-uri s-au dublat, iar prognozele interne sugerează o creștere a veniturilor din vânzări cu 5% în acest an și o marjă de profit operațională pe cele 12 luni cuprinsă undeva între 7 și 7,5 procente, ajutată și de o cerere constantă din China ce nu ar trebui să scadă până la finele deceniului.

Stellantis, venituri în scădere pe fondul vânzărilor mai slabe din Europa

Grupul Stellantis, care include brand-urile Fiat, Opel, dar și Peugeot sau Citroen, a început anul tot în căutarea de răspunsuri pentru o scădere a cererii. Conform Reuters, oficialii companiei au transmis că motivele pentru această scădere, care a dus la venituri mai mici cu 12% în T1 la nivel mondial (și 13% doar pe Europa), sunt multiple.

Unul dintre ele ar fi un „mix imperfect de modele”, ceea ce a dus la o scădere cu 10% a livrărilor în primele trei luni ale anului până la 1,335 milioane de unități. Natalie Knight, CFO-ul Stellantis, a declarat că această încetinire poate fi pusă preponderent în cârca unei tranziții către platforme și modele noi, tranziție ce vine tocmai pentru a spori competitivitatea gamei și pentru a face mașinile mai atractive.

Peugeot pregătește noile 3008 și 5008, ambele disponibile și cu propulsie electrică, în timp ce Citroen vine cu C3 și C3 Aircross, de asemenea disponibile în viitor și pe baterii. Venitul net a fost de 41,7 miliarde euro pentru perioada ianuarie-martie, mai puțin cu aproape un miliard de euro față de prognozele analiștilor citați de Reuters. Aceștia au spus că Stellantis a performat sub așteptări mai ales în Europa.

Dar. ca și în cazul Volkswagen, și Stellantis are așteptări mari de la următoarele luni. Stellantis va lansa 25 de modele noi sau facelifturi în acest an (inclusiv modelele deja menționate), dintre care 18 vor fi EV-uri pe baterii. Aceste lansări vor ajuta grupul să-și „consolideze un trend ascendent de profitabilitate în a doua jumătate a anului”, conform lui Knight.

Pe bătrânul continent, Stellantis a livrat 615.000 de mașini în primul trimestru, o scădere cu 6% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, veniturile au scăzut cu 13% și au atins 16,1 miliarde euro. Modelele care au scăzut cel mai mult în preferințele clienților europeni (inclusiv ai celor din Turcia) sunt, pe rând, Opel Mokka, Peugeot 3008, dar și Fiat 500.

Sursa foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri