Anual, Euro NCAP (New Car Assesment Programme) verifică nivelul de siguranță pe care-l oferă zeci de modele noi care intră pe piața europeană. Cu un sistem de punctare mai dur, modificat recent, este mai greu ca niciodată pentru o mașină să obțină mult-doritele cinci stele, care sunt purtate ca un simbol al siguranței dovedite de către producători. La celălalt capăt al spectrului sunt modelele care au obținut un scor slab, din diferite motive. Wall-Street.ro a anlizat rezultatele testelor din 2024 și a strâns laolaltă mașinile care nu oferă un nivel de siguranță de invidiat.
Ce mașini testate în 2024 de Euro NCAP au obținut cele mai proaste scoruri
Euro NCAP realizează și impacturi parțiale cu fața, dar și laterale
În 2024, Euro NCAP a publicat ultimele rapoarte de testare pe luna decembrie. În ultima lună a anului a fost testat noul Renault 5 E-Tech electric, ultima generație Hyundai Santa Fe, dar și versiunea sportivă a lui R5, Alpine A290. De asemenea, prin teste au trecut două modele chinezești de la Deepal și Leapmotor.
În plus, au apărut și rezultatele testării unui pick-up electric de la Maxus, e-Terron 9. Trebuie menționat că mașinile cu cel mai slab scor de siguranță au trei stele, ceea ce reprezenta cândva un rezultat mediocru. În această listă intră Dacia, dar și Ford - cu modele construite în România - respectiv Suzuki, Jeep, Renault și Mitsubishi. Am inclus și modele cu patru stele, ceea ce reprezintă un rezultat mai mult decât satisfăcător.
Suzuki Swift - 3 stele, 270 / 400 puncte
Suzuki Swift. Sursă foto: Suzuki
Noua generație Suzuki Swift a fost lansată la finele anului trecut, dar a ajuns în showroom-urile de pe Bătrânul Continent anul acesta, când a trecut și prin testele de siguranță. Mașina se află printre cele care a obținut trei stele, fiind și unul dintre cele mai ieftine hatchback-uri de pe piață. În România, generația actuală are un preț de bază de 16.350 de euro.
Mașina a obținut un scor de doar 67% pentru protecția adulților, respectiv sub 80% la toate celelalte trei categorii. Iese în evidență scorul de doar 62% la capilotul „Safety Assist” prin care se măsoară cât de complet este pachetul standard de sisteme active de siguranță. Acestea includ sisteme ca „lane-keep assist” sau „rear-traffic warning”, care te atenționează, la rulajul în marșarier, când se apropie o mașină, la ieșirea din parcare.
Dacia Duster - 3 stele, 271 / 400 puncte
Dacia Duster. Sursă foto: Wall-Street.ro
Dacia a lansat cea de-a treia generație Duster în 2023, dar, ca și în cazul lui Swift, modelul a ajuns la dealeri anul acesta. Despre Duster am vorbit deja, cel mai slab scor fiind la capitolul „Safety Assist”, unde nu are nici 60%. Totuși, trebuie spus că toate modelele din gama Dacia respectă cele mai noi reglementări ale Comisiei Europene în materie de siguranță auto.
Este vorba de reglementările care fac parte din pachetul Global Safety Regulation #2 (GSR2). Aici sunt incluse următoarele:
- Înregistrator de date (pentru caz de accident).
- Posibilitate de instalare a dispozitivului de antidemaraj etilometric (pentru a evita conducerea sub influența alcoolului).
- Sistem de recunoaștere a panourilor de semnalizare rutieră, cu alertă pentru depășirea vitezei legale.
- Alertă la schimbarea benzii de circulație.
- Asistență la menținerea benzii de circulație.
- Sistem de supraveghere a atenției șoferului.
- Asistență la parcarea cu spatele.
- Senzori de lumină și de ploaie.
- Frânare automată de urgență cu funcție de detectare a pietonilor și bicicliștilor.
- Semnalizarea frânării de urgență.
Un buton « My Safety » situat în partea din stânga a planșei de bord permite dezactivarea anumitor funcții ADAS atât în timpului mersului, cât și la fiecare plecare de pe loc. În plus, toate modelele gamei dispun de acum de un cod de salvare: un cod QR sub forma unui autocolant vizibil pe parbriz și lunetă.
Jeep Avenger - 3 stele, 261 / 400 puncte
Jeep Avenger. Sursă foto: Jeep
Jeep Avenger este oferit și cu baterii, dar și cu propulsie termică. Versiunea testată în 2024 a fost cea pe baterii, care cântărește peste 1.500 de kilograme și care oferă protecție bună pentru pasagerii adulți, dar și pentru copii, însă pierde teren la protecția pietonilor și cicliștilor, având și un pachet de sisteme active de siguranță limitat.
Scorul total obținut de Jeep Avenger este mai mic decât al Daciei Duster sau al lui Suzuki Swift, dar mașina este considerată mai sigură decât celelalte două în ierarhia Euro NCAP deoarece a obținut un punctaj mai bun la capitolul protecție pentru adulți. Astfel, Avenger are un scor de 79% la acest capitol față de doar 70% pentru Dacia Duster, respectiv 67% pentru Suzuki Swift.
Ford Tourneo Courier - 3 stele, 277 / 400 puncte
Ford Tourneo Courier. Sursă foto: Ford
Modelul Ford Tourneo Courier este fabricat în România, la uzina Ford Otosan de la Craiova. Tot la noi este asamblat și vehiculul utilitar ușor Ford Transit Courier. Diferențele între cele două mașini este că una are uși de tablă glisante, fiind vehicul de marfă, în timp ce Tourneo Courier are portiere, fiind proiectat pentru a transporta persoane. Tourneo Courier a obținut 62% la protecția adulților, respectiv 80% și 81% pentru protecția copiilor și a participanților la trafic vulnerabili (pietoni și bicicliști).
Lipsa sistemelor active de siguranță, însă, duc la un scor la capitolul „Safety Assist” de doar 54%. Acesta este unul dintre cele mai slabe scoruri, dar, cum explicam și anterior, nu înseamnă că mașina este nesigură. Doar că Euro NCAP pune mare preț în scorul său în prezența acestor sisteme. Anul viitor, cel mai probabil, va trece prin testele Euro NCAP și primul vehicul electric asamblat la Craiova, anume Ford E-Tourneo Courier.
Ford Tourneo Custom - 3 stele, 291 / 400 puncte
Ford Tourneo Custom. Sursă foto: Ford
Fratele mai mare al lui Ford Tourneo Courier este ultimul automobil testat de Euro NCAP ce a obținut trei stele, dar cu cel mai bun scor, adică aproape 300 de puncte. Asta se datorează unui scor de peste 70% la toate capitolele.
Concret, mașina are un nivel de siguranță pasivă de patru stele, dar este trasă în jos de un scor de doar 53% la „Safety Assist”, adică nu are prea multe sisteme active de siguranță oferite cu nivelul standard de echipare.
Renault Symbioz - 4 stele, 298 / 400 puncte
Renault Symbioz. Sursă foto: Renault
Noul SUV de clasă medie Symbioz a fost lansat în mai, cu propulsie hibridă. Mașina este poziționată peste Captur și măsoară 4,41 metri în lungime, este lat de 1,79 metri și înalt de 1,57 metri.
Pe partea tehnică, motorizarea E-Tech full-hybrid cu 145 de cai putere și 205 Nm este deja cunoscută de la Clio și Captur, iar cei de la Renault au transmis că un motor cu tehnologie mild-hybrid va completa gama. La capitolul siguranță, mașina are un scor de 73% pentru protecția adulților, respectiv 69% la capitolul „Safety Assist”, fiind trasă în sus de scorurile mari pentru protecția copiilor și a pietonilor și cicliștilor (80% și 76%).
Renault Captur / Mitsubishi ASX - 4 stele, 301 / 400 puncte
Renault Captur. Sursă foto: Renault
Cele două SUV-uri compacte înrudite, Renault Captur și Mitsubishi ASX, au primit un facelift în 2024 și oferă în continuare un nivel de siguranță superior - după sistemul de punctare Euro NCAP - față de mai marele Symbioz. Mașina a obținut 76 de puncte pentru protecția pasagerilor adulți, respectiv 80% pentru pasagerii copii.
De asemenea, ca și în cazul lui Symbioz, cele două SUV-uri au realizat un scor de 69% la capitolul „Safety Assist”. În fine, pentru protecția participanților la trafic vulnerabili scorul acestor două mașini este de 76% - același scor ca și în cazul lui Suzuki Swift.
Ce înseamnă Euro NCAP și de ce sunt importante testele de siguranță
La impactul frontal pot apărea răniri în zona pieptului
Au trecut aproape trei decenii de când Euro NCAP, un consorțiu internațional independent de industria auto, organizează teste de siguranță pentru mașini noi. Aceste teste nu reprezintă o condiție pentru ca un automobil să fie omologat în interiorul Uniunii Europene sau în statele extra-comunitare, dar puțini producători evită aceste teste.
Pentru 2024, normele și standardele impuse pe Bătrânul Continent au fost păstrate, normele devenind mai dure în 2023. Producătorii auto acceptă voluntar ca mașinile lor să treacă prin acest regim de testare intens, care include verificarea sistemelor active de siguranță, dar și a celor pasive, deoarece un scor mare poate să crească vânzările. Siguranța rămâne printre cele mai importante criterii pe care un cumpărător le are în seamă când cumpără o mașină.
Wall-Street.ro a realizat deja un test cu cele mai sigure modele noi lansate și testate anul acesta, dar acum punem lupa pe acele modele care au obținut un scor mai slab sau foarte slab. Înainte de a vorbi despre aceste modele, este important să explicăm metodologia prin care se decide numărul de stele pe care o mașină le obține, mai ales după discuția generată de scorul de trei stele obținut de noua Dacia Duster.
Cum testează Euro NCAP mașinile și ce înseamnă un rezultat prost
Tot mai multe mașini din China sunt testate de Euro NCAP anual
Scorul obținut de o mașină testată de Euro NCAP se exprimă în stele, respectiv în procente defalcate pe patru categorii de bază:
- Protecția pasagerilor adulți (pentru șofer și pasager);
- Protecția pasagerilor copii;
- Protecția pietonilor, care a fost extinsă pentru a include bicicliști, iar acum este cunoscută ca protecție a utilizatorilor vulnerabili prezenți pe drumuri;
- Sisteme de asistență, prin care se evaluează eficiența sistemelor de asistență active.
Spre exemplu, cel mai sigur model nou de pe piață, Mercedes-Benz Clasa E, a obținut următoarele scoruri:
- Protecție adulți 92%
- Protecție copii 90%
- Protecția pietonilor 84%
- Asistența de urgență 87%
Pe baza acestor scoruri se realizează o adunare simplă din care rezultă punctajul Euro NCAP: În cazul actualei Clasa E, scorul este de 353 de puncte din 400. Practic, la fiecare secțiune, scorul maxim este de 100 de puncte reprezentat în procente.
În schimb, Dacia Duster III a primit un procent de 70% pentru protecția pasagerilor adulți, un procent de 84% pentru protecția copiilor, respectiv 60% pentru protecția pietonilor și cicliștilor. Cel mai scăzut scor a fost la capitolul sisteme de siguranță, unde Duster a obținut doar 57%. Toate aceste scoruri adunate au dat calificativul de trei stele, pe care Euro NCAP îl descrie ca „o mașină cu nivel de protecție cel puțin mediu, dar care nu e echipată cu cele mai noi sisteme de siguranță”.
Pe baza acestor scoruri, precum cele exemplificate mai sus, Euro NCAP trage și niște concluzii cu privire la principalele riscuri pentru ocupanți. De pildă, în cazul lui Duster, în cazul impactului frontal cu un obstacol deformabil, zona pieptului șoferului ar putea fi rănită destul de serios, acesta fiind motivul rezultatului de 70% la primul capitol. Toate aceste explicații apar în rapoartele de siguranță realizate de Euro NCAP.