Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Ungaria că Ministerul Construcţiilor şi Transportului ungar a anunţat despre restricţiile de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj (peste 7,5 tone) pentru data de 1 mai, în intervalul orar 06:00 - 22:00 (ora locală).
Potrivit unui comunicat transmis de Agerpres, transportul umanitar sau de animale vii, bunuri perisabile, combustibil şi alte bunuri de primă necesitate nu se supune acestor restricţii.
Mai multe informaţii referitor la restricţia circulaţiei camioanelor de mare tonaj pot fi consultate la https://www.utinform.hu/en/static/kamionstop.
Ce pot face șoferii de tir și companiile?
Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale misiunii diplomatice a României la Budapesta: +3613847689, Consulatului General al României la Szeged: +3662424431 şi Consulatului General al României la Gyula: +3666464579, +3666477147, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate şi preluate de operatorii Call Center, în regim de permanenţă.
De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefoanele de permanenţă ale Ambasadei României în R. Ungară +36305356912, Consulatului General al României la Szeged +36306777980 şi Consulatului General al României la Gyula +36306357181.
Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet: http://budapesta.mae.ro, http://szeged.mae.ro, http://gyula.mae.ro, www.mae.ro.
Șeful Vămilor anunță controale aleatorii la granițe
România a intrat complet în spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025, la mai puțin de un an de când ni s-a permis libera circulație pe cale aeriană și maritimă. Acest lucru va însemna libera circulație a persoanelor, un beneficiu primit cu brațele deschise de români, dar care va aduce noi provocări pentru zona vamală. Marcel Mutescu, Președinte la Autoritatea Vamală Română, spune că protejarea granițelor Uniunii Europene - cu Ucraina și Republica Moldova - va avea acum mai multă importanță: „nu va mai exista pârghia de control spre Ungaria sau Bulgaria”. Totodată, șeful vămilor anunță că vor exista controale aleatorii în vămile către celelalte state Schengen.
După mulți ani de așteptare, România va adera complet la spațiul Schengen începând cu începutul anului 2025. De-a lungul anilor, România a visat să facă parte din grupul țărilor care beneficiază de libera circulație, însă a întâmpinat obstacole din partea Austriei și Olandei. Decizia care permite României să intre în Spațiul Schengen a fost adoptată în contextul în care Ungaria deține președinția Comisiei Europene.
„Acum că au dispărut controalele poliției este mult mai important controlul pe care îl facem la granița externă a Uniunii Europene. Dacă până acum se puteau opri în Ungaria, această pârghie nu mai există. Vom avea o prezență permanentă la granițele cu Ungaria și Bulgaria unde vom face controalele aleatorii” a declarat șeful vămilor.
În ce condiții trebuie să oprești la graniță
Odată cu intrarea completă a României în Schengen, se vor elimina timpii de așteptare la frontierele cu Ungaria și Bulgaria, însă, unele categorii de transportatori vor trebui încă să oprească în vamă.
„Spațiul Schengen este un spațiu de liberă circulatie a persoanelor; În ceea ce privește mărfurile facem parte dintr-o uniune vamală, iar acest lucru s-a întâmplat când am intrat în Uniunea Europeană - atunci am desființat birourile vamale. Din păcate, se spune ca în vamă este aglomerat, dar noi din 2007 nu mai suntem acolo”, spune Marcel Mutescu.
Aderarea României la Schengen va salva timpul și banii transportatorilor
Cea mai avantajată industrie de aderarea României la Schenghen va fi cea a transporturilor. Conform specialistului în transporturi, transportatorii români vor putea oferi servicii mai rapide și mai ieftine, fiind mai competitivi pe piața internațională. Companiile vor avea un flux de transport previzibil, așa că își vor putea optimiza traseele și termenele de livrare, fiind încurajate exporturile României.