Contractul individual de munca pe durata determinata – aceasta este singura forma de angajare pe durata scurta pe care Ministerul Muncii si Inspectia Muncii o mentioneaza in raspunsul oficial catre Piata la o intrebare care viza formele de angajare pentru personalul din activitatile de marketing in-store care sunt posibile, din punctul de vedere al autoritatii, in contextul modificarii regimului zilierilor cu incepere de la 1 ianuarie. (Conform OUG 114 /2018, de la 1 ianuarie 2019 activitatile de marketing si publicitate nu mai figureaza intre cele pentru care este permisa folosirea zilierilor; anterior, aceasta forma de angajare era des folosita de agentiile de marketing care desfasurau actiuni promotionale, in weekend, in magazinele de tip supermarket si hypermarket).

Si totusi…

La intrebarea explicita daca, din punctul de vedere al Ministerului Muncii, conventiile civile pot fi folosite pentru angajarea pe durata scurta a personalului pentru activitati de marketing in-store, Ministerul nu raspunde negativ, dar nici pozitiv, insa la fel de laconic: “Conventia civila de prestari servicii poate fi incheiata pentru efectuarea unor activitati ce au caracter intamplator sau ocazional si care exclud subordonarea prestatorului fata de platitorul venitului”. Adica, se poate, dar…

Pozitia evaziva a autoritatii in legatura cu posibilitatea de a folosi aceasta forma de angajare este un deja vu pentru cei care erau in business si in urma cu sase-sapte ani. “La nivelul inspectorilor de munca interpretarea caracterului ocazional al activitatii promoterilor nu era unitara, astfel ca in unele judete conventiile civile se lasau cu sanctiuni, in altele nu. In jurul acestui termen, «ocazional», apareau de regula disputele; daca inspectorul gasea ca aceeasi persoana fusese angrenata in mod repetat in activitati intr-o perioada scurta, de cateva luni, atunci considera asta un argument ca nu este o activitate ocazionala si aplica amenda”, isi aminteste Dan Laszlo, acum business development director la D+i Activation, dar cu o lunga experienta in activari de trade marketing. Asadar, facem o bucla in timp si ne intoarcem in 2012: Conventiile civile sunt posibile, dar riscante.

In practica e cam dificil sa nu folosesti de mai multe ori pe parcursul a doua-trei luni aceeasi persoana ca promoter, mai ales daca e de incredere, serioasa si talentata. Sigur ca e discutabil daca poate fi considerata ocazionala colaborarea, sa zicem, de cinci –sase ori in decurs de trei luni consecutive cu acelasi promoter. Dar si durata unui minut depinde de care parte a usii de la baie te afli, asa ca nu pare chiar fara sens interpretarea favorabila companiilor si agentiilor de marketing a termenului «ocazional», pe care o impartaseau si unele dintre inspectoratele de munca. Bref: e posibil, dar riscant sa folosesti conventiile civile cand ai multe implementari si esti cam obligat sa apelezi repetat la unii dintre promoteri.

Citeste si:
(P) Se modifica regimul zilierilor in Parlament?
(P) Se modifica regimul...

Dar sa renuntam la subtilitatile textelor de lege si la nuantele termenilor de acolo si sa convenim ca lucrurile sunt, deja, clare: statul vrea mai multi bani. Ocazional, de la cei care isi promoveaza produsele in magazine. Din diverse motive, statul nu se mai multumeste sa incaseze taxe de 19% din netul platit promoterilor zilieri, ci vrea 75% din netul platit promoterilor angajati cu contract de munca. Deseori 75 e mai mare decat 19, dar nu neaparat si atunci cand reprezinta procente aplicate la baze diferite. De asemenea, deseori se intampla sa te alegi cu mai putin atunci cand iei mai mult.

Data fiind pozitia recent exprimata de Ministerul Muncii si de Inspectia Muncii, singurul obiectiv ramas agentiilor de marketing si companiilor este modificarea modificarii regimului zilierilor, iar singurul argument care ar putea suna desteptarea in institutiile autoritatii centrale este chiar relativitatea pozitionarii lui 75% si 19% pe axa incasarilor statului. Primele 45 de zile ale anului, cu activari reduse in magazinele altadata pline de promoteri ar trebui sa fie un indiciu relevant.

Reprezentantii Ministerului Muncii, Inspectiei Muncii si Ministerului pentru Mediul de Afaceri au fost invitati si sunt asteptati la o discutie rationala pe tema avantajelor si dezavantajelor noului regim al zilierilor la “Reset 2019”, editia a opta a Trade Marketing Congress.

Relevanta evenimentului este intarita de implicarea ca parteneri a unor mari companii si branduri, de participarea ca speakeri a unor personalitati ale industriei FMCG & Food Retail, precum si de prezenta altor mari companii din domeniu. Ursus, Cris-Tim, Albalact, Zuzu, Unilever, Delikat, Dove, Rexona, Dero, Cif, Artmatch sunt Parteneri Principali; Alexandrion Group, Caroli Foods, Sissi, Farmec si MPC Trade Marketing Services sunt Parteneri Gold; D+i Activation este Technology Partner; BIZ, IQads, Smark, Wall-Street, StartupCafe.ro, Manager Express, Business Mark, Economistul, Club Economic si Romania Durabila sunt Parteneri Media.

Citeste si:
(P)FMCG&Food Retail: Reset 2019 in trade marketing ca urmare a OUG 114
(P) FMCG & Food Retail: Reset...

La “Reset 2019” participa reprezentanti ai marilor companii din FMCG & Food Retail, precum Kaufland, Carrefour, Cora, Metro, Profi, dm, Annabella, Lagardere, Mondelez, Macromex, Hochland, Altavia si multe altele. Recent, Carmen Boer – campaigns director Kaufland si Bogdan Colea – national sales manager Grup Cris-Tim s-au alaturat speakerilor confirmati anterior.

A opta editie a Trade Marketing Congress va avea loc la Stejarii Country Club in ziua de miercuri 6 martie, incepand cu ora 9. Detalii despre topicurile de discutie si rezervarea locurilor se pot gasi pe websiteul evenimentului.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
(P) Solutiile comunitatii de afaceri la problemele create de stat