Munca de acasă prinde din ce în ce mai mult contur la nivel mondial, pe fondul crizei actuale. În prezent, milioane de angajați lucrează din locuința proprie, iar pentru mulți este prima dată când fac acest lucru, fără să se fi pregătit înainte. Însă cu puțin efort și un plan bine pus la punct, munca de acasă poate fi chiar mai productivă decât cea de la birou. Iată câteva sfaturi utile pentru a munci de acasă ca un profesionist.

”În contextul în care foarte mulți avem de lucrat de-acasă, este important să păstrăm un echilibru între nevoia de a fi productivi și dorința de a petrece timp de calitate cu familia. Am pus laolaltă câteva recomandări pentru a obține rezultate bune când lucrezi de-acasă”, a declarat pentru wall-street.ro Octavian Pantiș, șeful companiei de training Qualians.

1. Începe munca dimineața devreme

Prima tentație neproductivă când oamenii lucrează de-acasă este să se-ntindă cu dimineața până mult după ora la care altă dată ar fi plecat la serviciu. Alarma este de regulă primul inamic care dispare când lucrăm de-acasă, doar că ea este de fapt înlocuită cu alarmele naturale, adică ori copiii, ori instinctul mamei de a-i hrăni pe ceilalți. Mesajul acestei recomandări nu este de a face militărie dimineața ci mai degraba de a-i pune pe ceilalți rapid pe traiectorie și apoi de a ne apuca noi înșine de treabă. Care este benificiul principal? Începi mai devreme, închei mai devreme. Altfel te relaxezi după-masă când te știi cu treburile făcute, decât dimineața când știi că ai o grămada de lucruri de rezolvat.

Citește și Munca de acasă: Sfaturi importante pentru a lucra eficient, când ai biroul acasă, alături de familie

Citeste si:
Europa se relaxează, românii vor să emigreze. A crescut numărul...
Europa se relaxează,...

2. Amenajează-ți un mic spațiu și lucrează doar de-acolo

Dacă ai o cameră anume pentru birou, e foarte bine. Dacă poți expedia un copil în altă parte a casei și să-i cotropești camera în timpul zilei, e bine și așa. Dacă nu, atunci măcar o masă cu un scaun și cu un spațiu pentru încă un caiet undeva la îndemână. Nu pe canapea cu laptopul pe genunchi și nici pe cel mai confortabil fotoliu din casă. Găsești tu un loc. Lucrează doar de-acolo - e-mailuri, telefoane, tot. Dă-le de înțeles celorlalți că ești "la serviciu"și să nu te deranjeze. Cumva ca în vechiul banc cu biletelul de pe ușă pe care era scris "Nu bateți. Ies eu din când în când".

3. Planifică apelurile și conferințele cu ceilalți

Desigur că poți da un telefon oricând pentru a afla ceva punctual. Dar mai bine este să planifici printr-un schimb de mesaje o oră anume la care să vorbești cu cineva. Notezi ce-ai nevoie și vorbești o dată în loc să suni de trei ori într-o zi. În acest fel nu-i întrerupi nici pe ei și nu te tot întrerupi nici pe tine. Ori de câte ori este posibil, folosește opțiunea video. Comunicarea e mai bogată când îi și vezi la față pe ceilalți și, un beneficiu în plus în aceste vremuri în care oamenii stau doar acasă, te mai înseninezi un pic. Plus că e o ocazie bună să-și mai schimbe oamenii tricoul cu Metallica dacă știu că se vor vedea unii pe ceilalți.

4. Asigură-te că șefii și colegii știu la ce lucrezi

Recomandarea nu vizează justificarea gradului de ocupare - chiar dacă în unele organizații și acest aspect este important - ci în primul rând confirmarea că lucrezi la proiecte care chiar sunt necesare și importante acum și, în al doilea rând, informarea tuturor permite sincronizarea tuturor, pentru rezultate mai bune mai curând.

5. Ia pauze regulate și niște aer proaspăt

Minunează-te de ce-au mai făcut juniorii prin casă între timp, asigură-te că nu o dărâmă și apoi din nou pe "baricade". Reprizele de lucru mai lungi de o oră și jumătate scad productivitatea în vremurile de azi, pentru că și în lipsa întreruperilor din exterior suntem tentați noi înșine să vedem ce s-a mai întâmplat prin lume și să mai dăm câte un Like. Mai bine controlăm aceste impulsuri alocându-le din când în cand, nu foarte des, câteva minute iar pauzele sunt momentul potrivit pentru asta.

Citeste si:
Call-center: Productivitatea a crescut de acasă, cu telefoane...
Cum s-a descurcat un...

Poți citi și Munca de acasă: Top abilități care te ajută să muncești eficient din biroul de acasă

6. Grupează sarcinile de același fel

Dacă răspunzi la e-mailuri, fă ordine între toate și schimbă macazul doar când inboxul e gol, adică ori ai răspuns mesajului și l-ai parcat într-un folder, ori îl treci pe un to do list dacă necesită mai mult de 2-3 minute și din nou îl parchezi într-un folder, ori îl ștergi pur și simplu dacă nu e important. Ai treabă cu un Excel? Evită să sari de-acolo la primul bip. De fapt, bine-ar fi să elimini toate bip-urile și toate push-urile automate de e-mailuri. În acest fel, prin vizite regulate în diferite aplicații făcute când vrei tu, îți este mai ușor să termini cu tabelul buclucaș și să-i dai send sau cu o altă sarcină pe care o ai de încheiat.

7. Evită rezolvarea treburilor non-business în timp ce ești "la serviciu"

Cu cât te concentrezi mai mult pe lucrurile pe care le ai de făcut la noul tău birou, cu atât mai curând poți pleca acasă. Dacă ai de rezolvat treburi administrative nelegate de serviciu, poți folosi pentru asta ultima repriză de lucru a zilei. Altfel, te poți trezi că dintr-una ai sărit în alta, că trebuie să-i întrebi ceva pe ceilalți din casă sau să iei un document din altă parte și s-au dus 40 de minute când 5 păreau să fie suficiente.

8. Încheie ziua de la serviciu cu un plan pentru mâine

Aruncă o privire pe lista inițială. Bifează, swipe-left-uiește sau taie cu creionul sau cum altfel preferi, dar asigură-te că îți acorzi câteva minute în care să poți vedea pe ce s-a dus timpul. Stabilește lucrurile pe care le ai de rezolvat mâine, discuțiile pentru care trebuie să te pregătești și orice altceva mai ai de făcut. Alege sarcina cea mai greoaie și hotărăște-te să începi mâine chiar cu ea. Test de super-erou: dacă poți începe mâine direct cu task-ul neapetisant chiar înainte să-ți vezi e-mailurile! Îți dai seama ce boost de energie îți dă treaba asta? Compar-o cu obiceiul non-super-eroilor care urmăresc bife mici dimineața, în timp ce mintea le este apăsată de bolovanii mari care sigur nu se vor muta singuri.

Citeste si:
Cum trebuie sa-ti amenajezi spatiul de birou cand lucrezi de acasa
Cum trebuie sa-ti amenajezi...

Citește și În biroul de acasă: patru sfaturi utile atunci când muncești de acasă

9. Stai departe de serviciu în timpul liber

Da, dacă vrei mai poți vedea un e-mail pe telefon sau răspunde unui mesaj, doar că trecerea de la un "Desigur. Detaliem mâine la 10. Seara bună" la "Hai că mă uit repede în calculator" și apoi la dispariția din poză pentru 30-40 de minute se face pe nesimțite și cu toții probabil că am trăit-o, chiar de mai multe ori, doar ca să ne simțim apoi vinovați că iar am lăsat serviciul să vină peste noi acasă. Serviciul e ca un gaz, care neînchis ermetic ocupă tot spațiul disponibil. Da, densitatea scade, dar tot îl simți. Și tu, și cei de lângă tine. Alegerea este a ta să închizi ușa biroului, să dai shut down muncii și să te bucuri de viață alături de cei dragi. Munca este loială, te așteaptă și mâine dimineață, nu pleacă la altcineva.

Munca de acasă poate părea neproductivă, dar aplicarea acestor recomandări te poate ajuta să obții de-acasă chiar mai mult decât într-o zi obișnuită la birou.

Foto Octavian Pantiș: Ovidiu Udrescu

Sursa foto: shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Cum ne adăptam la acest mod de lucru virtual, acum, azi?
Setari Cookie-uri