Deși vizibil doar la microscop, COVID-19 a reușit să schimbe comportamentele și obiceiurile umane într-un procent mai mare de 90%. Lucratul de acasă sau munca remote sau work from home este una dintre noile măsuri adoptate pentru a stopa răspândirea virusului. Acolo unde a fost posibil, biroul s-a mutat pe canapeaua din sufragerie, alături de tableta copilului pentru școala online. Într-o perioadă în care rata șomajului este în creștere, munca de acasă rămâne singura speranță a companiilor, dar și a angajaților, care caută din ce în ce mai mult stabilitatea unui loc de muncă.

Contactat de wall-street.ro, Denis Alniței, manager de Resurse Umane în cadrul companiei Secom România, a declarat că stabilitatea este noul trend în ceea ce privește angajările, un trend despre care, spune el, se va menține și în următorii ani.

”Candidații caută deja, din ce simțim noi, stabilitatea, oferită atât de “sănătatea” business-ului, cât și de o cultură organizațională prietenoasă, orientată spre calitatea relațiilor de lucru și un mediu favorabil dezvoltării continue și evoluției profesionale”, a precizat Alniței.

Într-o perioadă în care predomină incertitudinea, elementul surpriză nu mai este acel ceva căutat de potențialii candidați, cu precădere de către cei tineri, așa cum era înainte de debutul pandemiei. Plictisul generat de rutina aceluiași loc de muncă este înlocuit de stabilitate și de nevoia unui venit sigur pe lună.

Vezi și: Angajații Facebook lucrează remote până în iulie 2021. Ce alte companii au decis prelungirea muncii de acasă

Cât despre recrutarea acestor candidați, chiar dacă procesul s-a mutat în online, în cele mai multe dintre cazuri, etapele au rămas aceleași, alături de gradul de dificultate.

”Nu cred că pandemia a îngreunat procesul de recrutare, însă, cu siguranță, a pus în evidență instrumente și mecanisme diferite. Astfel, nevoia de a accesa informația de oriunde, oricând, prin platforme de e-learning și programe de on-boarding cu un mix potrivit între traininguri video, cursuri online, simulări practice și experiențe reale pe teren, toate acestea au devenit clar un diferențiator”, a mai spus Alniței.

Roboții, angajații viitorului

Pe de o parte, accesul la online, pe de altă parte, nevoia de rapiditate, de un răspuns rapid, dar și necesitatea tăierii cheltuielilor provocate de resursa umană (în speță, concediile medicale, în această perioadă) au îndemnat companiile către implementarea unor circuite unde roboții să fie principalii actori.

Un simplu exemplu poate veni din partea femeilor de serviciu din cadrul companiilor, care, pe alocuri, au fost înlocuite de roboți care fie spală geamurile, fie curăță parchetul sau gresia. Prin urmare, către ce se îndreaptă piața?

”Cred că vom avea mai multe “piețe ale muncii”, fiecare cu valențele ei. Pe de-o parte, vorbim de piața care cuprinde rolurile cu expertiză ridicată, unde cred că va fi în continuare foarte dificil de atras candidați valoroși, întrucât aceștia vor dori să aibă parte în perioada următoare de un mediu de lucru cunoscut și nu vor fi deschiși să înceapă neapărat proiecte noi. Pe de altă parte, va fi piața rolurilor operaționale, cu complexitate mai scăzută, dar care sunt și cele mai afectate de creșterea ratei șomajului, unde provocarea va fi în identificarea acelor candidați valoroși din numărul mare de candidaturi primite”, a explicat managerul de Resurse Umane.

Cât despre roboți, aceștia vor monopoliza anumite sectoare în anii următori pandemiei, când efectele crizei economice vor detrona impactul sanitar actual.

”Pe termen mai lung, cred că se vor contura într-un ritm mult mai alert două trenduri: robotizarea proceselor repetitive, cel mai probabil, al celor, administrative și accesarea unor specialiști specifici/nișați pentru anumite proiecte, așa numitul “skill as a service”, din diverse platforme de freelancing sau din alte medii”, a adăugat Alniței.

Cum s-a adaptat Secom lucrului de acasă

Asemenea marii majorități a companiilor, și Secom s-a împărțit în funcție de activitate, munca de acasă devenind principala schimbare pentru cei mai mulți dintre angajați. O parte, însă, și anume, echipa de vânzări a fost cea care a fost afectată în mod direct de mutarea în online.

”În perioada aceasta un rol important l-a jucat modul în care s-a adaptat organizația la nevoile colegilor, nu invers. Pentru noi și aici a fost important echilibrul, între măsurile care oferă claritate și predictibilitate echipelor și acțiunile personalizate pentru colegii care se aflau în situații speciale: asistență psihologică dedicată, flextime cu intervale de lucru diferențiate în funcție de nevoile specifice familiilor cu copii, dar și testări constante acolo unde a existat suspiciunea contractării virusului”, a specificat Denis Alniței.

În plus, Alniței a vorbit și despre zilele în care au stabilit să se întâlnească la birou, pentru a încerca să se apropie puțin de normalitate.

”Dacă telemunca a adus productivitate prin orientarea pe rezultat, pe esență, conectarea fizică ne-a facilitat calitatea soluțiilor oferite. Tocmai de aceea, probabil în contrast cu perioada pe care o traversăm, noi am ales să ne schimbăm sediul. Noul sediu din clădirea Equilibrium 1 oferă fiecăruia opțiunea de a alege ce e potrivit pentru el ca mediu de lucru: săli de colaborare, spații de relaxare, săli individuale pentru concentrare maximă, toate dotate cu tehnologii care facilitează conectarea rapidă la echipamentele de lucru și colaborarea, inclusiv cu colegii care lucrează remote”, a descris acesta.

Odată cu schimbările din viețile noastre s-a modificat și modul în care relaționam, colaborăm și lucrăm. Acesta este principalul motiv pentru care Denis Alniței consideră că cea mai mare provocare adusă de pandemie a fost găsirea unui echilibru.

Cred că toată perioada aceasta este despre ECHILIBRU: echilibru între decizii relevante pe termen scurt și proiecte pe termen mediu-lung, echilibru între acțiuni prudente și inițiative chiar curajoase, echilibru între telemuncă și colaborare față în față, dar și echilibru între decizii emoționale și raționale.

Nu în ultimul rând, în acest sens, legat de echilibru, Alniței a mai spus că perioada actuală este asemenea unui roller coaster, unde entuziasmul, dar și neliniștea se îmbină în încercarea găsirii unor soluții care să mențină companiile pe linia de plutire.

”Această perioadă este ca un roller coaster: te bucuri de priveliște când ajungi sus, controlezi ce se întâmplă, dar parcă ai un gol în stomac din cauza temerilor aduse de necunoscut, îți pui întrebări constant, dacă ai surprins oportunitățile potrivite și unde te vor duce acestea, pe unde să o iei în continuare? E un mix de entuziasm, adrenalină și mobilizare continuă”, a conchis Denis Alniței, manager de Resurse Umane al companiei Secom.

Secom®, companie românească specializată în importul, promovarea și comercializarea de produse naturale pentru sănătate și frumusețe, a ajuns la o cifră de afaceri de peste 25,5 milioane de euro, în creștere cu 21% față de 2018, având o echipă de 190 de oameni dispusă la nivel național. Totodată, business-ul a investit peste 3,3 milioane de euro în extinderea portofoliului, dezvoltarea echipei și îmbunătățirea competențelor funcționale și de management.

Sursa foto: Denis Alniței

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri