10 octombrie a marcat Ziua Internațională a Sănătății Mintale, un moment de recunoaștere a respectului pe care îl acordăm bunăstării emoționale din viața noastră de zi cu zi. Din păcate, însă, la locul de muncă, nu toți angajații pot spune același lucru. Pentru mulți dintre ei, principalul motiv care le aduce nemulțumire la locul de muncă este existența unui șef abuziv, cu care relaționarea se desfășoară într-un ritm greoi și deloc plăcut. Iată 10 semne clare care îți arată că lucrezi pentru un astfel de șef care abuzează de funcția sa și de subordonații săi.

În loc să ceară sfaturi, să lucreze împreună cu angajații săi și să se consulte cu ei, șefii abuzivi sunt cunoscuți pentru că ei conduc cu o mână de fier, folosind intimidarea ca armă împotriva propriilor nesiguranțe. Acest tip de șef subminează subalternii pentru a-și consolida propria poziție în firma sau chiar și în industria în care activează.

Vezi și: Cum îți poți da seama dacă într-o companie există un mediu toxic

10 indicii că managerul tău e abuziv la locul de muncă

Șefii abuzivi apelează la micromanagement și își forțează angajații să stea peste program constant, notează Forbes.com. Iată o listă cu câteva dintre semnele pe care le regăsești la un șef abuziv:

  1. Micromanageriază și verifică permanent munca ta
  2. Te presează până la punctul în care te simți stres în mod nejustificat și până ajungi la epuizare
  3. Face solicitări nerezonabile în ceea ce privește orele de lucru, volumul de muncă și termenele limită
  4. Este imprevizibil în mod constant, astfel încât să nu știi niciodată la ce să te aștepți
  5. Creează un climat de frică și tensiune
  6. Gestionează timpul ineficient și își supraaglomerează angajații
  7. Vorbește de rău angajații și îi intimidează
  8. Te umilește și te hărțuiește. Aruncă mereu critici asupra ta, chiar și la greșelile minore
  9. Ignoră performanța, este insensibil la problemele tale personale și la provocările de sănătate mintală
  10. Își însușește meritele pentru proiectele tale

Interesant este că în urmă cu mai mulți ani, toate aceste practici erau frecvente și lucrurile, cumva, funcționau în această manieră. Trebuia să suporți aceste lucruri la job dacă voiai să avansezi sau să îți faci un nume în industria în care activai. Dar acum, în aceste vremuri, nu mai sunt valabile aceste comportamente. Fenomene precum „Marea demisie” sau Paranoia productivității”, sunt exemple clare ce indică faptul că angajații nu mai suportă șefii abuzivi și locurile de muncă toxice, în care nu sunt încurajate performanțele lor.

Aproximativ unul din 10 angajați își consideră cultura de la locul de muncă ca fiind toxică și trimit un semnal clar. Ei nu vor mai tolera lipsa de respect, comportamentul de excludere, abuzul și alte atitudini toxice. Liderii din companii au două opțiuni pe masă: ori să „detoxifice” cultura corporativă abuzivă, ori să piardă lupta pentru talente.

Donald Sull, lector superior la MIT Sloan School of Management

Citește și: 10 motive pentru care angajații buni renunță la job

Ce măsuri poți lua pentru a trăi în bunăstare la job

Iată ce poți face dacă te confrunți cu șef abuziv, la un job la care încă vrei să (mai) rămâi:

  • Vorbește despre preocupările tale cu șeful tău într-un mod neamenințător și profesionist
  • Evită furia, frustrarea și nerăbdarea
  • Apelează la buna ta judecată
  • Evită limbajul nepotrivit, ofensator, inflamator
  • Evită bârfa
  • Rămâi tact, diplomat și profesionist chiar și atunci când ești frustrat
  • Vorbește cu șeful tău și încearcă să ajungi la un punct comun. Încearcă să afli care sunt așteptările lui și vezi și care sunt așteptările tale
  • Asigură-te că șeful tău înțelege punctul tău de vedere, importanța vieții tale personale și așteptările tale cu privire la cerințele postului
  • Vorbește cu ceilalți colegi. Și alții se confruntă de obicei cu probleme similare cu șefii
  • Cere feedback și insistă să fie setate reguli de bază, astfel încât toată lumea să poată fi productivă și colaborativă

Să fii nefericit la locul de muncă poate avea un impact enorm asupra sănătății tale mintale și fizice. Evident, nu poți să-ți dai afară șeful abuziv, mai ales dacă funcția nu îți permite să faci asta. Asigură-te că emoțiile nu depășesc decizia ta rațională și fă-ți timp să te gândești la lucrurile înainte de a le pune în aplicare.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri