Dacă ne uităm la modul în care a debutat 2022, pare cumva dificil să realizăm previziuni pentru 2023, cu un război încă activ în Ucraina, ce a generat efecte vizibile în toate țările din Europa. 2023 se anunță a fi un an (mai) dificil, într-o perioadă în care inflația ridicată amenință să mai rămână în viețile noastre și în care românii vor ține mai mult de bani și își vor reduce la minimum cheltuielile. Dar cum se va resimți acest context în piața muncii? Alexandra Peligrad, CEO al companiei de resurse umane Smartree România, este de părere că precauția angajaților români se va reflecta mai curând în cuantumul sumelor economisite ca plasă de siguranță, și nu neapărat în teama de a mai face o schimbare de job, chiar și în vremuri de criză.

„Atâta timp cât piața joburilor este una ofertantă pentru candidați, iar companiile sunt dispuse să crească salariile și să îmbunătățească beneficiile oferite, oamenii vor continua să caute locuri de muncă mai ofertante”, a declarat pentru wall-street.ro Alexandra Peligrad, CEO Smartree România.

Vrei să fii la curent cu cele mai noi tendințe din piața muncii? Te invităm să urmărești evenimentul „HR 2.0: Ce îi motivează pe angajați în vremuri de criză” care va avea loc pe 23 februarie 2023. Te poți înscrie AICI, gratuit!

Orice criză aduce cu sine și oportunități

Perspectivele pentru următorul an nu arată îmbucurător pentru cei mai mulți angajați din România. Un sondaj realizat de eJobs România arată că 43,9% dintre salariați se tem de impactul unei posibile crize economice. Totodată, 15,5% se gândesc că le-ar putea scădea veniturile, iar 14,4% iau în calcul că le va fi mai greu decât în 2022 să își găsească un job, având în minte și contextul disponibilizărilor de la nivel global, inițiat de giganți tech precum Twitter, Meta (compania mamă a Facebook) sau Amazon. Dar ne putem oare aștepta la un val de disponibilizări sau închideri de business-uri și în România?

Aici depinde mult de modul în care companiile și-au estimat dezvoltarea, în perioadele în care au avut creșteri peste așteptări. Am putea spune că, pe de o parte, piața se reglează, după variațiile specifice pandemiei, dar companiile care s-au poziționat pe calea dezvoltării sănătoase, fără omiterea unor pași importanți, vor supraviețui. Același raționament poate fi aplicat și în cazul disponibilizărilor. Odată cu piața se va regla și numărul de angajați necesari pentru deservirea anumitor categorii de clienți pentru care s-a estimat nerealist o creștere de business similară cu cea din anii pandemici, în special în zona IT.

Alexandra Peligrad, CEO Smartree România (foto)

CEO-ul Smartree este de părere că „nu e exclus sa parcurgem o nouă criză, complet diferită de ceea ce am trăit în perioada 2008-2010”, ceea ce face mai greu de perceput un posibil impact asupra pieței muncii și asupra gradului de reziliență al companiilor. Însă, în orice criză se nasc și oportunități, atât la nivelul antreprenorilor și managerilor, cât și pentru angajați. Toții actorii din piața muncii vor trebui să învețe să gândească în mod diferit problemele care apar. Vor fi experiențe noi atât pentru angajații, cât și pentru angajatorii și va depinde doar de ei în ce mod vor profita de acestea.

Frumusețea vremurilor de criză este că determină o dezvoltare accelerată. În 2022 leaderii de business au învățat importanța empatiei și a cultivării ei la nivel de organizație, flexibilitatea în abordarea problematicilor oamenilor (sănătate fizică și psihică, simțul identității, simțul apartenenței și cât de importantă e dorința oamenilor de a avea o misiune și un scop în munca lor), reziliența și recunoașterea faptului că sunt încă multe de făcut în zona de diversitate și incluziune, deschiderea către piețe noi și abilități diverse.

Elena Georgescu, fondator și CEO True People (foto)

Citește și: Studiu Confidex: Managerii români s-au obișnuit cu crizele. N-au încredere în economie, dar totuși sunt relaxați

Indicatori de urmărit în piața muncii, în 2023

Piața muncii în 2023 va continua să fie dominată de deficitul de talente și de dificultățile în atragerea de forță de muncă, atât local, cât și internațional. Însă, dacă ne uităm la la 2022, paradoxul anului a fost rata foarte scăzută a șomajului, coroborată cu numărul ridicat de posturi vacante oferite de angajatori.

„În acest context putem afirma că rata șomajului nu mai este neapărat un indicator relevant pentru evoluția pieței muncii. Ar trebui, mai degrabă, să ne îndreptăm atenția asupra domeniilor în care numărul de posturi vacante și rotația personalului au înregistrat o creștere semnificativă în raport cu alți ani pentru a putea înțelege unde avem nevoie să creștem, să pregătim oameni. Și aici putem enumera, pe lângă domeniul IT, unde trendul a fost constant, și domenii orientate spre operațional, pe sfera de execuție”, a precizat Alexandra Peligrad.

Totuși, în 2022 s-au remarcat tendințe care vor continua și în 2023, spune CEO-ul Smartree. Accentul pus pe bunăstarea angajatului, flexibilitatea muncii, asigurarea unui echilibru între viața personală și cea profesională, precum și respectul și satisfacția la locul de muncă sunt trenduri care vor domina piața muncii și în 2023.

Totodată, tehnologia și inteligența artificială vor continua să câștige teren în departamentele de HR și în anul 2023, pentru optimizarea proceselor și creșterea eficienței la locul de muncă.

„Automatizările vor continua să joace un rol important în procesele de HR pentru a câștiga timp și eficiență în relația cu angajații și anticipez că rolul departamentelor de resurse umane va deveni mai strategic, o schimbare binevenită și demult așteptată. Va depinde de pregătirea profesioniștilor din domeniu să se ridice la înălțimea așteptărilor din acest punct de vedere și organizațiile cu profesioniști HR bine adapatați și deschiși vremurilor vor avea mult de câștigat”, a adăugat Elena Georgescu, CEO True People, companie specializată în headhunting cu ajutorul tehnologiei.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri