Muncitori români vs cei străini – Cum văd marii angajatori recrutarea locală și importul forței de muncă

Sursǎ foto: Shutterstock

Muncitori români vs cei străini – Cum văd marii angajatori recrutarea locală și importul forței de muncă

Cuprins Articol:

În ultimii ani, recrutarea de forță de muncă din România include o componentă tot mai mare de „import”, cu precădere din țările asiatice, muncitori srilankezi, pakistanezi, nepalezi sau alte naționalități, fiind tot mai prezenți în diverse industrii din România.

„Importul de forță de muncă” a crescut în ultimii ani și în timp ce unele companii încă încearcă să găsească muncitori români, alții se îndreaptă tot mai des către alte orizonturi în condițiile în care nu-și pot acoperi necesarul din piața locală.

Recent, legislația din România a fost modificată, iar platforme precum Bolt și Uber pot să angajeze șoferi din afara UE, cum ar fi cei veniți din Asia.

Directorii de HR ai doi dintre cei mai mari angajatori din România, Kaufland și Sphera Franchize Group (operatorul francizelor KFC, Pizza Hut și Taco Bell din România, Italia și Moldova) au vorbit despre provocările recrutării pe piața din România, în cadrul conferinței dedicate pieței de muncii, HR 2.0 - Innovation & Inspiration in HR organizată de Wall-Street.ro.

Atitudinea față de muncă și pretențiile românilor pot juca în favoarea străinilor

Evident, pentru multe companii din România, salariile mai mici pe care le vor muncitorii veniți din afara țării reprezintă principalul motiv pentru care îi preferă în detrimentul românilor, dar, de cealaltă parte, există și factori care țin de specificul forței de muncă locale.

Doi dintre factorii identificați de mulți angajatorii din România și care ar putea împinge companiile care activează pe plan să apeleze la forța de muncă din afara țării sunt pretențiile și atitudinea față de muncă din partea românilor.

Aceste aspecte au fost subliniate și de directorii de HR și recrutare de la Sphera și Kaufland, deși cele două companii au politici diametral opuse în ceea ce privește bazinele de recrutare.

Sphera recrutează încă din 2020 muncitori din afara țării, în timp ce Kaufland se concentrează pe recrutarea forței de muncă locale.

Reprezentantele companiilor prezente la evenimentul organizat de Wall-Street.ro au vorbit despre felul în care este privită munca și așteptările muncitorilor, și, deși au folosit nuanțe diferite, mesajul principal pare să fie același.

Emilia Stroe, Sphera: Rezultatul muncii nu are legătură cu cetățenia

Directorul de HR al grupului Sphera remarcă în primul cele două mari tendințe în ceea ce privește forța de muncă de la noi.

În momentul acesta, suntem pe o demografie negativă și pe un import de forță de muncă. Din ce în ce mai multe companii, inclusiv noi, am început să lucrăm cu colegi care sunt cetățeni străini”, a spus Emilia Stroe.

Întrebată cât de greu este să recruteze un muncitor din străinătate în comparație cu unul din România, reprezentanta Sphera Franchise Group spune că depinde de la individ la individ și cât de dedicați pot fi și mai puțin de cetățenie.

Depinde cum este înțeles acest concept al muncii, pentru că e posibil să ai un candidat cetățean străin care să fie dedicat muncii și care să își dorească să aibă rezultate, spre deosebire de un cetățean român care nu este la fel de dedicat. Aici nu vorbim de cetățenie. Nu facem astfel de separări, atunci când vorbim despre intenția în muncă și despre atingerea rezultatelor. Rezultatul muncii nu are legătură cu cetățenia”, a subliniat directorul de HR al Sphera.

Potrivit ei, ușurința sau dificultatea unei companii în a găsi un angajat are legătură cu intenția fiecăruia de a obține rezultate.

Cu alte cuvinte, este mai ușor să acomodezi în cadrul companiei un muncitor care vrea să muncească și să aibă rezultate, chiar dacă este străin, decât unul care este român, dar care nu are aceeași tragere de inimă.

Cum pot fi acomodați mai repede străinii în România

Adaptarea angajaților străini este și mai ușoară în condițiile în care companiile angajatoare sunt atente la factori precum compatibilitatea dintre culturi, la comunitățile create, dar și la eforturile de acomodare cu societatea românească.

„Trebuie să ne uităm în primul rând la compatibilitatea dintre culturile naționalităților pe care le aducem. Dacă ar exista un parteneriat foarte strâns pe acest subiect, cred că am reuși să aducem exact cetățenii străini de care avem nevoie, astfel încât să putem să acoperim necesarul pe care îl avem”, a declarat Emilia Stroe.

Potrivit ei, comunitățile create deja în România ar putea ajuta angajații străini care vin la noi în țară să se adapteze și mai repede.

„Când ne uităm la diverse țări pe care le putem accesa ca fiind surse de forță de muncă pentru România, trebuie să avem în vedere ceea ce avem, pentru că am creat deja comunități de cetățeni străini în țară. Noi am încheiat anul 2024 cu 19 naționalități și, privind aceste naționalități, ne dăm seama că totul este posibil atunci când există un înțeles comun și o colaborare”, a mai explicat directoarea de HR din cadrul Sphera.

Potrivit ei, diferențele de cultură pot fi ajustate în funcție de context și de obiective, iar recrutarea de muncitori din afară poate fi mai ușoară când companiile îi ajută să se integreze și în societate, nu doar în organizație.

Nu este greu (să recrutăm – n.r.), atâta timp cât există integrare, atâta timp cât există o claritate de rol și de responsabilitate, atâta timp cât există susținere. Noi, pentru colegii noștri cetățeni străini, în prima perioadă a existenței lor în țara noastră, oferim o persoană de contact pe care să o sune în legătură problemele care țin integrarea lor în societatea românească”, a mai spus Emilia Stroe.

„Forță de muncă încă e destulă în România, dar atitudinea trebuie un pic schimbată”

Estera Anghelescu, directorul de recrutare și employer branding în cadrul Kaufland, remarcă și ea necesitatea schimbării atitudinii din partea românilor și o redresare a așteptărilor lor.

„Noi n-am mizat foarte mult pe forța de muncă străină. Suntem de părere că există suficientă forță de muncă în România. Doar că atitudinea față de muncă trebuie un pic schimbată. Pe de o parte, ne văităm că nu avem suficiente oportunități de job, dar, în același timp, nu suntem dispuși să facem mai mult, să ne dezvoltăm, să accesăm niște job-uri existente în piață”, a declarat Estera Anghelescu.

Directoarea de recrutare din cadrul Kaufland România și Republica Moldova a mai spus că recrutarea de angajați din afara țării ar putea fi o soluție relativ ușoară și la îndemână, dar compania se zbate în continuare să angajeze prioritar din România.

„Nu am angajat cetățeni străini decât dacă au venit, efectiv, ei la noi și au aplicat pentru un post, dar nu am mers activ prin firme de recrutare. Poate am accesat pentru o scurtă durată la leasing de personal pentru situații foarte punctuale”, a mai explicat Estera Anghelescu.

Reprezentata Kaufland sugerează că recrutarea de cetățeni străini nu trebuie să devină principala soluție pentru deficitul de forță de muncă, dar recunoaște că există provocări în recrutarea românilor.

Cumva, chiar sper că se va mai redresa și piața din România și așteptările oamenilor din România, pentru că nu cred că o să o scoatem la capăt dacă doar vom aduce din afară. Ce se întâmplă cu românii care rămân fără un loc de muncă în țară?”, a mai spus ea.

Înțelegerea conceptului muncii, una dintre cele mai mari provocări

Potrivit Emiliei Stroe, fluxul de muncitori dintre parte în alta a lumii este firesc, dar provocarea mai mare este înțelegerea conceptului de muncă.

„Așa cum românii au migrat către alte țări, așa migrează și alți oameni către România. Este un flux firesc pe care noi îl înțelegem. (...) Evident că sunt provocări. Ne confruntăm cu o oarecare schimbare de concept al muncii, pentru că vedem că există acest înțeles diferit al muncii, de la candidat la candidat. Este una din cele mai mari provocări din punctul meu de vedere în această societate”, a subliniat directorul de HR al Sphera.

Potrivit ei, această problemă s-ar putea rezolva prin educarea forței de muncă, astfel încât oamenii să înțeleagă ce înseamnă conceptul muncii în contextul realității de la momentul respectiv.

HR 2.0 - Innovation & Inspiration in HR este un eveniment organizat de wall-street.ro cu sprijinul:

  • Gold Partners: SIGNAL IDUNA, Up România, Vastint, Lugera The People Republic, Up România
  • Silver Partners: Evrotrust, International Work Finder, REGINA MARIA, Dragne & Asociații, Sphera Group, Edenred, Colorful.hr, Bestjobs, Namirial
  • Sponsors: Creasoft, Complice
  • Media partners: Smark

Personalizate pentru tine