4 Mai 2011
Cum a inceput anul pentru micii antreprenorii: Iese Romania din criza?
Intreg mediul de afaceri asteapta ziua de 13 mai, cand vom afla daca economia a iesit din recesiune, insa businessurile micilor antreprenori se lovesc in continuare de greutatile crizei. Aflati dintr-un reportaj Wall-Street.ro cum vad intreprinzatorii viitorul apropiat.
Online: Firmele mici se lupta sa isi revina
“Au aparut probleme legate de cash flow si de termenele de plata, iar in unele cazuri, chiar am pierdut contracte mari care nu au mai putut fi sustinute. Pana la sfarsitul lui 2010 vanzarile au scazut considerabil. Am fost atunci nevoiti sa ne restructuram complet, pentru a evita falimentul. In primele luni din 2011 rezultatele au fost mult mai bune si suntem optimisti ca pana la sfarsitul lui 2011 ne vom reveni complet”, spune Alexandru-Emil David – manager de proiect si proprietar al Best Web Image din Bucuresti.
Cu o cifra de afaceri de 15.000 euro in 2010 si doar cativa angajati, firma ofera servicii de web design si consultanta pentru crearea de site-uri. „Vrem sa accesam fonduri europene pentru mai multe proiecte. Speram ca acestea sa nu mai fie blocate in diferite proceduri guvernamentale, asa cum s-a intamplat in 2010 cu fondurile pentru un proiect pe care il aveam in desfasurare. Ca o opinie generala, credem ca abia anul 2012 va aduce revenirea economiei la nivelul din 2007”, a precizat David.
In timp ce micile companii din online se lupta sa isi revina dupa criza si sa demareze investitii pentru dezvoltare, granzii din domeniu o duc mult mai bine. Astfel, de la inceputul anului, industria online din Romania a adus extinderea deloc surprinzatoare a retelelor de socializare plus sicane intre jucatorii majori din publicitatea online.
Pe de alta parte, majoritatea jucatorilor din publicitatea online au cazut de acord ca primul trimestru a fost sub asteptari si nu spera la o crestere spectaculoasa a pietei in urmatoarele luni.
Ce parere aveti despre situatia IMM-urilor din Romania? Cu ce probleme credeti ca se confrunta micii intreprinzatori, din experienta dumneavoastra? Comentati aici.
Agentiile imobiliare: De unde vine optimismul
Ea a adaugat ca singurul segment mai profitabil pentru agentiile mici, de cartier este cel al inchirierilor de garsoniere si apartamente de 3 camere, dar in acest caz, comisioanele sunt mult mai mici. “Avem perioade bune si slabe in fiecare an, cel mai bine este in lunile august-septembrie, cand vin studentii. De asemenea, la apartamentele de 3 camere este cautare deoarece exista tot mai multe cupluri tinere care asteapta copii, sau au deja un copil mic si slujbe bune si isi doresc mai mult spatiu pentru viitor”.
In plus, multe agentii imobiliare au anuntat ca isi vor mari echipa in acest an, in speranta unei reveniri a pietii. Multi cauta tineri fara experienta si, atat cat isi permit, ofera traininguri de specializare.
“Avem deja cateva anunturi pe internet, ca suntem in cautare de oameni. Suntem interesati de tineri si le oferim chiar si traininguri cu colegii nostri mai experimentati. Nu ne permitem sa-i trimitem la specializari in strainatate, dar experienta din teren a colegilor nostri cu vechime este de ajuns”, a precizat managera agentiei bucurestene.
Si la nivel inalt, principalii dezvoltatori de pe piata romaneasca au si ei planuri de extindere in acest an.
Asher Lax, directorul de marketing al grupului Adama, spunea, de curand, in cadrul unui targ imobiliar din Bucuresti, ca dezvoltatorul are planuri de extindere a unor proiecte din Capitala, dupa ce vanzarile din provincie au scazut in ultima perioada.
“Situatia din provincie este cauzata, in primul rand de lipsa banilor care veneau de la muncitorii din strainatate. Acum acestia fie s-au intors in tara, pentru ca nu mai au de munca acolo, fie pur si simplu nu mai au bani destui sa trimita si la familii, in Romania".
Reprezentantul Adama a mai spus ca spera ca vanzarile de anul acesta sa fie cel putin la fel ca cele din 2010, cand grupul a reusit sa vanda peste 190 de apartamente.
Afacerile mici din turism, afectate de starea infrastructurii
Aici, indiferent de sezon, pensiunile si casele cu specific traditional care ofera cazare au prosperat, in ciuda crizei economice, datorita numarului mare de turisti care vin atat din tara, cat si din strainatate.
“Nu am avut probleme, zona in care suntem plasati este foarte buna si avem, mai ales iarna, mai multe cereri decat putem onora. In plus, in Romania sunt destule sarbatori si zile libere si atunci oamenii prefera sa vina la munte, la un gratar sau macar un weekend departe de oras”, a afirmat managerul unei prensiuni din Predeal.
In ceea ce priveste zonele mai putin cunoscute de publicul larg, cum ar fi comuna Rasinari, proprietarii de pensiuni se confrunta si cu alte probleme, in afara celor de vizibilitate pe piata.
“Numarul clientilor s-a redus cu peste 50% anul trecut si nici anul acesta nu cred sa se schimbe mare lucru. Oricum afacerea asta am deschis-o din placere, pentru venituri suplimentare, dar dupa cum merg lucrurile, nu cred sa iesim din criza nici in urmatorii ani”, a declarat Petru Cioran, proprietarul pensiunii cu acelasi nume din Rasinari, judetul Sibiu.
In acelasi timp, in trimestrul intai al acestui an, hotelurile de 4 si 5 stele din Capitala au inregistrat un grad de ocupare mai mare fata de aceeasi perioada din 2010.
Ca Romania are un mare potential turistic nu mai este o noutate, o dovada in acest sens fiind intrarea de curand pe piata a grupului Radosa, sau planurile de viitor ale noului CEO al Crowne Plaza.
Sursa foto: www.warrencottage.com
Fast-food-urile se bazeaza pe clientii corporatisti
Managerul unei shaormarii din zona 1 Mai din Bucuresti e de parere ca fara clientii corporatisti, care isi comanda pranzul de la compania lui, afacerile ar stagna, daca nu ar suferi chiar pierderi majore.
“Primele patru luni ale anului nu difera aproape deloc fata de primele luni ale lui 2010. Noi avem o baza de clienti fideli, care vin din zona corporatista, de la firmele mari de la Piata Victoriei. Ei comanda produsele noastre pentru masa de pranz la birou. Fara acesti clienti fideli, care cumpara zilnic, vanzarile noastre ar scadea substantial”, a declarat respectivul manager.
El a adaugat ca nu se asteapta la nimic bun de la lunile de vara din acest an, cand baza lui de clienti va pleca in concedii, “pentru ca 2011 va aduce si prime si poate chiar mariri de salarii pentru ei”.
In timp ce fast food-urile de cartier spera ca finalul crizei sa le aduca clienti, prin deschiderea mai multor firme decat in anii trecuti, marile lanturi de restaurante anunta deschideri in locatii noi si isi afirma suprematia pe piata.
Nici statistica nu tine partea micilor vanzatori de produse de consum, deoarece inflatia anuala a urcat de la 7,6% in februarie la 8,01% in martie, depasind media asteptarilor analistilor, ca urmare a scumpirii alimentelor, potrivit datelor INS.
Supermarketurile de cartier, vanate de creditori
“Ma simt vanat de banci, nu mai stiu ce sa mai fac cu creditele. Noi, cei cu firme mici, de cartier, care nu avem francize sau retea de magazine avem mult de suferit din cauza companiilor mari, care isi fac multa publicitate. Daca nu ar fi vanzarile de sarbatori, cand lumea fuge de cozile de la ei si vor sa cumpere de undeva, aproape de casa, nu am face fata nici atat”, a spus un manager de supermarket din Colentina.
El a adaugat ca in ultimele luni, bancile au fost mai prompte in cererea ratelor si mai aspre cand a fost vorba de penalizari.
Cum afacerile intr-un domeniu ca retailul merg greu pentru micii intreprinzatori, angajatii nici nu mai spera la prime de Paste sau mariri de salariu in urmatoarele luni.
“Cum sa le dam prime cand noi ne chinuim sa nu dam oameni afara? Cum spuneam, daca nu am avea perioade cu vanzari mai bune, cand oamenii vin la noi si nu la marile lanturi, ar trebui sa facem disponibilizari masive”, a adaugat managerul.
In acelasi timp, un studiu recent arata, printre altele, ca romanii opteaza in alegerea magazinelor din comertul modern pentru usurinta cu care ajung la locatie.
Astfel, daca in urma cu cativa ani promotiile “atractive si interesante” se situau pe primul loc atunci cand consumatorii alegeau un magazin pentru cumparaturi in retailul modern, in prezent acestea au fost inlocuite de alte criterii – usurinta de a ajunge la locatia respectiva sau existenta unor alimente proaspete de calitate, arata studiul ShopperTrends realizat de Nielsen.
Sursa foto: www.slipperybrick.com
Ce spun specialistii?
“Semnalele sunt mixte la acest inceput de an. Companiile au probleme nu de acum, ci de cand a inceput criza, dar era de asteptat ca rostogolirea datoriilor fara interes fata de urmari sa ne aduca aici. Volumul creditelor neperformante a atins in februarie 15 miliarde de euro, care reprezinta 30% din totalul imprumuturilor romanilor, dar ponderea mai mare o au companiile”, a declarat Claudiu Negrisan Head of Advisory Services la Soar.
El a adaugat ca exista si semnale pozitive, preponderent pe segmentul exporturilor, deoarece acestea reprezinta un motor puternic de crestere pentru companiile axate pe astfel de activitati.
De asemenea, Negrisan a subliniat importanta revenirii interesului bancilor pentru oferirea de imprumuturi catre companii, in ciuda agresivitatii fata de rau platnici.