Legea produselor romanesti in proportie de 51% pe rafturile supermarketurilor nu-i ajuta, in realitate, pe producatorii romani, pentru ca obliga marile retele comerciale sa incheie contracte cu producatori reginali, categorie in care intra si producatorii din Bulgaria si Ungaria, a declarat vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, Florin Capatana. In plus, preturile ar putea creste deoarece retailerii nu mai pot factura catre producatori anumite servicii precum logistica, marketing si promovare

Presedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, legea prin care marile magazine sunt obligate sa comercializeze produse alimentare provenite din Romania in proportie de cel putin 51%, conform News.ro

Prima scapare majora a actului normativ

Legea a fost criticata de reprezentantii retailerilor si ai patronatelor, in conditiile in care interzice comerciantilor sa perceapa taxe suplimentare, cum ar fi taxa de raft. Insa reprezentantii marilor retele comerciale sustin ca au descoperit prima scapare majora a actului normativ.

”In lege scrie ca trebuie incheiate contracte cu producatori regionali, nu cu producatori din Romania. Producatori regionali pot fi si din Bulgaria, si din Ungaria. Nu este specificat clar despre ce regiuni este vorba”, a afirmat Capatana, pentru News.ro.

Legea ar putea duce la scumpirea preturilor

Mai mult, aceasta lege ar putea duce la perturbari ale pietei, la renegocieri de contracte intr-un timp extrem de scurt si la cresterea preturilor, prin faptul ca retailerii nu mai pot factura anumite servicii legate de logistica, marketing si promovare.

”Marii retaileri sunt obligati sa-si reanalizeze politicile comerciale, sa renegocieze contracte in mijlocul desfasurarii acestora, sa renunte la facilitati si servicii oferite pentru promovarea produselor locale, inclusiv cele romanesti si sa se orienteze pentru a gasi modalitati de a sustine un flux financiar imens, impus fara justificare. Apreciem ca toate acestea se vor rasfrange asupra preturilor la raft si vor avea repecursiuni majore si asupra programelor de sustinere a producatorilor locali”, se arata intr-un comunicat transmis de AMRCR la putin timp dupa priomulgarea legii.

Reprezentantii marilor lanturi de retail remarca faptul ca, in definitia data lantului scurt de aprovizionare, nu apare mentionat cuvantul ”retailer”, ceea ce ar lasa loc de interpretari.

Potrivit proiectului, "lantul scurt de aprovizionare este un lant de aprovizionare care implica un numar limitat de operatori economici in activitati de cooperare si de dezvoltare economica la nivel local si regional si relatii stranse intre producatori, procesatori si comercianti".
Pentru retelele de retail din Romania, marea problema a legii este, in continuare, faptul ca este greu de aplicat in conditiile in care pentru multe produse alimentare, precum legume si fructe, producatorii romani nu pot satisface cerintele din punctul de vedere al calitatii si cantitatii.

”Daca ma duc la un producator de pepeni din Dabuleni si cer sa-mi livreze rapid 20 de tone, el ar putea zice ca da, dar ar putea importa din alta tara. Unii nu pot satisface cerintele marilor retaileri in ceea ce priveste calitatea si cantitatea”, a spus Capatana.

O alta problema o reprezinta reducerea termenului de facturare la sapte zile calendaristice.

”Cele sapte zile calendaristice sunt de fapt cinci zile in care lucreaza bancile. Vor aparea probleme de cash-flow”, a avertizat Capatana.
Deocamdata, retailerii nu au estimari clare legate de efectele legii.

Totusi, reprezentantii sectorului de retail sustin ca exista retaileri in Romania care au peste 70% produse romanesti la raioanele de legume, fructe, carne, oua si lapte.

Retailerii avertizeaza ca aceasta lege ii va penaliza im primul rand pe consumatori, care au o posibilitate mai mica de a alege produsele preferate.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri