Articol realizat de Madalina Titiriga (foto), director adjunct Forensic in cadrul Deloitte Romania.

Conceptul de risc pare in zilele noastre usor de inteles si este folosit in mod uzual, dar lucrurile nu au stat mereu in acest fel. Daca ne uitam in urma la evolutia acestui concept, acesta incepe sa fie folosit in special in anii 80, atunci cand bancile au inceput sa aplice principii de risc de credit si de piata.

Incepand cu anii 90, cateva scandaluri corporatiste mari asa cum a fost scandalul care a dus la falimentul bancii Barings sau scandalul legat de prabusirea corporatiei americane Enron, au aratat faptul ca era nevoie de o functie care sa poata lucra cu departamentele de business zi de zi, tocmai pentru a ajuta la gestionarea riscurilor care apareau din diferitele activitati ale organizatiei. Astfel, a aparut functia de management al riscurilor care a continuat sa se dezvolte an de an.

Initial, s-a considerat ca introducerea unor pozitii de manager de risc in cadrul companiilor va rezolva problema si anume ca riscurile vor fi gestionate de catre acesti manageri de risc, iar functia de business poate sa-si continue activitatea fara sa consume timp pentru a analiza riscurile aferente. Lucrurile, insa, au mers diferit, iar provocarile pe care companiile le-au intampinat in continuare au aratat necesitatea implementarii unui model in care responsabilitatile in ceea ce priveste gestionarea riscului sa fie clar definite si implementate corespunzator.