Ai observat vreodata cum obtin majoritatea fotografilor un zambet? Cam toti iti spun “zambeste!”. Cliseic si, de multe ori, ineficient. Ai observat ca, atunci cand intri intr-un magazin, majoritatea vanzatorilor folosesc aceeasi fraza: “cu ce va pot ajuta?”. Plictisitor.

Oricine vrea sa faca vanzari cu succes, are oricand optiunea de a fi altfel si de iesi in evidenta prin abordare, iar asta face diferenta intre amatori si profesionisti. In 2019, daca vrei sa fii considerat profesionist, “cu ce va putem ajuta?” nu mai e suficient. Performanta inseamna, pe de-o parte, rezultate si, pe de alta, calitate, care se traduce prin abordarea care creeaza o anumita experienta ca si client. Despre cea de-a doua perspectiva vom vorbi mai departe.

5 lucruri cheie pentru o interactiune valoroasa de networking si vanzari:

  1. Inlocuieste small talk cu important talk: gaseste ceva comun cu cel din fata ta inainte de a vorbi despre business.

Pregateste-te de acasa si cauta informatii despre cei cu care vrei sa initiezi o discutie. “Stiu ca”, “Am observat ca” sunt propozitii cu care sa incepi ceea se numeste “important talk”. Aici intra lucruri importante despre omul din fata ta: reusitele lui, proiectele relevante, ce conteaza pentru el. Astfel, vei descoperi cum se conecteaza aceste lucruri cu ceea ce vrei sa construiti impreuna.

  1. Fii parte din conversatie, nu subiectul ei

Cine nu s-a lovit de oameni care acapareaza discutia? Nici nu incepi bine un subiect, ca ei se si grabesc sa intervina: “Si, apropo de asta, sa iti mai spun ce mi s-a intamplat mie!”. In schimb, pune intrebari deschise care sa-i faca pe oameni sa vorbeasca despre ei, care sa il puna in valoare pe omul din fata ta.

Citeste si:
Piata auto va depasi 200.000 de unitati anul acesta
Piata auto va depasi 200.000...
  1. Noteaza tot ce poti pe spatele cartii de vizita pentru un follow up eficient si personalizat

Dupa ce ai terminat discutia, ia-ti 2 minute in care sa notezi toate insight-urile aflate din discutie. Te va ajuta mult a doua zi, cand vei avea mai multe carti de vizita si nu vei mai sti toate detaliile. Poti include aici informatii despre companie, ce pasiuni si interese are persoana si orice alte cuvinte cheie utile pentru viitor.

  1. Bugeteaza-ti timpul

De obicei, cand mergem la evenimente nu ne calculam timpul pe care il avem cu adevarat la dispozitie. Cat dureaza pauzele? Cu cate persoane vreau sa vorbesc si ce fel de profil caut? Si asa iti dai seama cat ar trebui sa vorbesti in medie per interactiune. In general, exista trei tipuri de situatii: A – must see post event – oameni cu care vrei neaparat sa te intalnesti / B – nice to see (oameni cu care vrei sa ramai in legatura) / C – see you later J

  1. Fii perceput ca un om care ofera constant valoare

Intra in orice discutie cu acest mindset de giver. Investeste timp, ofera insight-uri relevante (de exemplu, daca ai asistat la un speech si esti trainer de public speaking, poti oferi sfaturi pentru viitor) Este despre conexiune, nu despre vanzare. Ofera tu primul (timp, atentie, business) si lasa relatia sa creasca natural.

Si acum… ce este de evitat intr-un context de networking?

Citeste si:
Danemarca vrea sa interzica vanzarea de masini diesel sau benzina
Danemarca si alte 10 tari vor...
  1. Evita cuvintele goale sau cliseele

“Sincer?”, “Serios?”, Ce mai faceti?”, “Pot sa va ajut cu ceva?”. Sunt cuvinte care nu spun nimic, poate doar faptul ca nu te-ai pregatit, nu ai subiecte interesante de discutat sau nu stii cum sa fii creativ.

  1. Nu denigra niciodata un concurent

Stiu ca poate sa para de la sine inteles, insa se intampla mai des decat ati crede. Fraze de genul “si cu cine mai lucrati pentru proiectul x?”, “a, da, am auzit, nu e cea mai buna varianta”, “Pai si cati bani platiti pentru acest lucru de slaba calitate?”.

  1. Evita sa te lauzi singur

Nimeni nu isi doreste sa auda cat esti tu de bun, cat pret pui pe ética si principii, cum clientii tai sunt cei mai importanti sau ca oferi calitate. Mai degraba spune cum ai procedat intr-o situatie asemanatoare si lasa-i pe oameni sa traga concluziile. Vorbeste despre ce probleme rezolvi in loc sa expui caracteristicile unui produs sau serviciu. Toti spun ca sunt cei mai buni, insa putini au cu adevarat un diferentiator concret.

  1. Evita intrebarile impersonale

Acel small talk despre care mentionam mai devreme (despre vreme, parcare). Chiar asta e, doar small si este inútil, pierde vremea tuturor.

Citeste si:
Vanzarile, in topul preferintelor celor care isi cauta un job
Vanzarile, in topul...
  1. Evita cele 4 subiecte clasice: sex, religie, politica si problemele tale personale

Cand faci networking, esti judecat dupa ce spui, asa ca fa in asa fel incat, atunci cand vorbesti, chiar sa conteze si sa lasi cu adevarat o amprenta personala.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Tururi deosebite prin tara: o afacere altfel, construita de tineri