Lantul de cafenele in franciza TED’S va trece de 40 de unitati pana la finalul acestui an, ceea ce va duce afacerea la cinci milioane de euro. Fondatorul Vasi Andreica a vorbit, intr-un interviu pentru wall-street.ro, despre cultura cafelei la romani, profitabilitatea cafenelelor si fluctuatia de personal care isi pune amprenta asupra businessului.

Anvas Group este un distribuitor de produse pentru restaurante, cafenele si baruri, fondat de Vasi Andreica. Produsele, din Europa, Asia si America, sunt distribuite national si ajung la 800 de clienti.

In 2003, compania a inceput sa distribuie cafea in HORECA, iar Andreica s-a gandit sa inchida cercul propriu al distributiei cu o cafenea. Zece ani mai tarziu aparea prima unitate, in Bucuresti. In prezent, reteaua TED’S a ajuns la 100 de angajati, 32 de cafenele, dintre care zece in sistem franciza.

„Cand am pornit afacerea, trendul de take-away era foarte dezvoltat in Europa. Eu eram surprins ca nu se intampla lucrurile in Romania la fel ca in Polonia, o tara similara cu a noastra. In afara de Starbucks, care se dezvolta foarte agresiv, nu avem multe branduri internationale care sa vina in zona de cafea. Jucatorii mari, precum Costa Coffee, Caffe Nero sau Espresso House, nu sunt prezenti la noi. Este parodoxal, pentru ca suntem o piata destul de mare, care se dezvolta in ultimii ani”, spune Andreica.

Grupul ANVAS, din care fac parte firma de distributie, compania care opereaza cafenelele corporate si cea care opereaza lantul de francize, a ajuns, in 2019, la o cifra de afaceri de sase milioane de euro, iar reteaua de cafenele a contribuit cu 3,5 milioane de euro.

Citeste si:
Coffee 2 Go: 15 noi francize si extindere in afara tarii in 2020
Coffee 2 Go va deschide 15...

„Este foarte bine ca au crescut vanzarile in locatii, like-for-like. Avem locatii care au crescut cu double-digit si sunt in al treilea an de functionare. Este clar ca brandul este sanatos si performeaza in continuare. Pentru anul asta estimam o cifra de afaceri de circa 5 milioane de euro, pentru cafenele, dar eu sunt atent la cum performeaza cele existente”, declara Vasi Andreica.

In 2019, TED’S a pus pe harta 12 noi unitati, iar in luna februarie a acestui an, numarul cafenelelor va ajunge la 35. Pentru 2020, planul este sa deschida intre sase si opt locatii si sa intre pe piete noi, precum Arad, Oradea, Galati si Constanta. Pana la sfarsitul lui 2021, TED’S ar trebui sa aiba 50 de puncte de vanzare.

„Cred ca suntem intr-un punct in care trebuie sa ne gandim la o consolidare a businessului, la o regandire a procedurilor interne, care au fost bune pentru zece cafenele, dar astazi trebuie aduse la zi. Nu mai functioneaza la anvergura asta. In urma cu doi ani am decis sa ne extindem in franciza in principalele orase din tara si continuam programul. Cand ai unu-doi francizati, este in regula, cand ai 10, cati avem in acest moment, trebuie sa regandim lucrurile”, spune Andreica.

Strada asigura vizibilitatea

Cele mai profitabile unitati sunt cele din cladirile de birouri, unde chiria este modica, schema de personal este redusa, iar programul de lucru al clientilor este fix. In schimb, cafenelele stradale asigura vizibilitate brandului. TED’S mai este prezent si in mall-uri, in Gara de Nord din Bucuresti si in Aeroportul Henri Coanda, prin coffee cart-uri, coffee truck-uri si cafenele.

Citeste si:
Simpla solutie, ignorata de ministrii Educatiei in ultimii 11 ani
Platforma Adservio, solutia...

„Avem cafenele stradale, care nu aduc profit, dar aduc imagine, aduc brandului notorietate. Am urmarit sa avem cafenele in cele mai scumpe zone din oras: Universitate, Piata Victoriei, pe Calea Dorobanti, in Herastrau. Zonele sunt oricum scumpe din punct de vedere real-estate, dar faci vanzare, generezi trafic, dar si costuri operationale pe masura. Nu poti fara ele. Nu ai stii ca exista TED’S daca nu ar fi locatiile stradale”, explica Andreica.

Zilnic, cele 32 de cafenele asigura circa 12.000 de tranzactii. O cafenea aduce, zilnic, intre 150 si 300 de tranzactii. Locatia de la Universitate genereaza cele mai mari vanzari, intre 350 si 400 de tranzactii pe zi, urmata de o locatie din Iasi si TED’S drive thru Herastrau.

„Traficul si locatia sunt foarte importante pentru acest domeniu. O cafea nu este o destinatie in sine, ea trebuie sa fie acolo unde ai tu treaba, nu se comporta ca un restaurant. Un coffee shop tine de proximitate. Trebuie sa fii unde sunt oameni, trebuie sa mergi dupa ei. Este foarte important numele si ceea ce oferi, dar tine de proximitate”, sustine Andreica.

Sistemul de franciza a fost lansat in urma cu doi ani, iar cei interesati sunt instruiti in scolile de barista TED’S. Taxa de francizare variaza intre 5.000 si 10.000 de euro, redeventa lunara este de 4% din cifra de afaceri, iar costurile de marketing reprezinta 1% din vanzari. Investitia intr-o cafenea incepe de la 30.000 de euro si ajunge la 60.000 de euro.

Citeste si:
Enache, OmniPerform: Cum trecem la nivelul urmator?
Enache, OmniPerform: Cum...

La romani, cafeaua se bea acasa

„Noi suntem bautori de cafea in casa, nu avem cultura de a bea cafea in oras, nu coboram la parterul blocului sa luam cafea, peste 90% din oameni isi beau cafeaua acasa. Sunt mai multi factori pentru asta. Aceasta este si cultura noastra, ne fierbem cafeaua, punem un strop de lapte, a devenit un tabiet. Alt factor este reprezentat de bani: avem o cafea scumpa in Romania. Nu trebuie sa te uiti in portofel ca sa vezi daca ai bani sa iti cumperi o cafea. Trebuie sa fie un produs banal. Pretul e o bariera. Am baut cafea in Lisabona cu 60 de centi. Preturile noastre sunt in categoria middle-up, pentru ca eu am filozofia de a folosi produse de cea mai buna calitate. Laptele este procurat din Germania, iar cafeaua din Italia”, spune Andreica.

Cand intri intr-o cafenea TED’S, poti pleca de acolo cu o cafea, ceva dulce sau sarat si un suvenir, precum o cana sau un termos. Cafeaua genereaza, insa, circa 70% din vanzari, mancarea si bauturile ocupa locul al doilea, iar suvenirurile completeaza podiumul.

Deschiderea celor 12 cafenele de anul trecut a fost dificila, nu doar logistic, ci si din punctul de vedere al resurselor umane. Spre exemplu, TED’S urma sa inaugureze o noua unitate, dar nu avea tot personalul necesar. Cu un salariu mediu de 2.000 de lei pe luna, unii angajati lucreaza doar pe timpul verii, fiind studenti si avand nevoie de bani pentru vacanta la mare.

„Problema este ca oamenii pleaca, ne pleaca si noua angajati in Anglia. Fluctuatia de personal este mare si este normala in acest domeniu. Calitatea oamenilor reprezinta o alta problema. Guvernul ar trebui sa ia masurile necesare pentru a stopa exodul de forta de munca. Daca acum zece ani plecau familii ca sa isi faca un rost si mergeau un an la munca in strainatate ca sa isi faca o casa sau sa isi cumpere o masina, astazi, oamenii pleaca ca sa nu se mai intoarca in Romania. Se pleaca, pa! Asta este o tragedie. Ce se va alege cu tara asta daca toti gandim asa?”, se intreaba fondatorul lantului de cafenele.

Sursa foto: Facebook TED'S COFFEE CO

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
De la cafea la cereale. S-a deschis un al doilea Cereal Bar in Bucuresti
Setari Cookie-uri