Florin Leucă (31 ani), a reușit performanța de a absolvi programul de MBA al ESCP Business School cu cea mai înaltă distincție.

ESCP (École Supérieure de Commerce de Paris) Business School a fost fondată în anul 1819 de către Camera de Comerț și Industrie Paris Île-de-France, fiind cea mai veche și una dintre cele mai prestigioase școli de business din lume.

Calificată drept Grande école, este o instituție academică de elită, unde admiterea are loc pe baza unui proces extrem de competitiv. Absolvenții ajung să ocupe poziții înalte în statul francez, în mediul academic și în mediul privat. Apartenența e considerată similară cu Ivy League (SUA), Oxbridge (UK) sau Liga C9 (China).

I. Cum ai ales școala aceasta și care sunt condițiile de admitere?

Veneam după o experiență foarte frumoasă de business management la Brand Minds, dar aveam background juridic căci studiasem Drept la Universitatea din București, unde am predat Drept Internațional Privat și Dreptul Comerțului Internațional timp de șase ani după absolvire. Aveam dorința să aprofundez managementul, să am o experiență academică și de viață în Vest, dar nu aveam idee de unde să încep. Am fost îndrumat de un prieten să caut în clasamentele făcute anual de Financial Times, The Economist si QS University Rankings. În urma cercetărilor mele, am observat că printre primele școli din lume după cele americane se aflau câteva școli europene, printre care și ESCP.

Am fost convins de alegere de îndată ce am observat că programul de MBA al ESCP Business School se distingea de toate celelalte prin faptul că presupunea o experiență academică și de viață în două orașe și țări diferite dintre cele șase unde se găsește școala de business (Paris, Londra, Berlin, Madrid, Varșovia și Torino), dar și prin diversitatea internațională a participanților, aducând oameni cu o vastă și variată experiență profesională, de cel puțin 6 ani în orice industrie, dar și din culturi diferite, din toate colțurile lumii.

Condițiile de admitere sunt extrem de exigente deoarece prestigiul școlii atrage o concurență deosebită și reprezintă totodată un mijloc de a menține acest prestigiu, școala se asigurându-se că vor fi admiși numai cei care pot să parcurgă programul foarte solicitant, care pot aduce valoare comunității și care vor putea ulterior să atingă succesul profesional. Venitul de după MBA este un criteriu important de evaluare în clasamentele școlilor de business.
Condițiile de admitere constau în General Management Admission Test (GMAT) sau testul similar administrat de școala de business din probe de matematică, logică și limba engleză, un CV de cel mult o pagină, eseuri pe diverse teme de business și dezvoltare personală, dar și detalierea experiențelor internaționale și a experiențelor de voluntariat.

În esență, pregătirea pentru admiterea la MBA mi-a luat două luni, am făcut exerciții de matematică și logică, am pregătit eseurile, documentele și am aplicat, iar procesul de admitere în sine a durat încă o lună (test-interviu-primirea ofertei de studii).

După aprecierea holistică a candidaturii, am fost printre puținii candidați admiși cu bursă de merit.

II. Cum a influențat programul de MBA în Management Internațional de la ESCP Business School evoluția și dezvoltarea ta personală și profesională?

Programul în sine este unul foarte provocator, se cere totul de la fiecare student de MBA și acest lucru e prezentat foarte clar încă din etapa admiterii. Aveam câte opt ore de cursuri interactive pe zi, cinci ore de pregătiri pentru ziua următoare, două proiecte de consultanță de management în paralel cu programul academic. Am lucrat deci pentru o corporație americană (NDA) și grupul BNP Paribas. Multe nopți cu puțin somn, multe materii analitice precum Statistică, Finanțe, Contabilitate, Economie, unde a trebuit să o iau de la zero.

Fiecare miercuri era zi dedicată carierei, unde aveam acces la coaching de carieră, la workshop-uri și training-uri pe teme variate, dar și la târguri de joburi sau prezentări ale companiilor partenere, unele dintre cele mai mari din fiecare industrie imaginabilă.

M-a fascinat să descopăr fiecare materie, industrie, fiecare funcție din management. Am vrut să profit cât mai mult de întreaga experiență, astfel încât am tratat cu deplină seriozitate fiecare materie și am fost ales Reprezentant al studenților pentru campusul din Paris, Reprezentant al Serviciului de Cariere, dar și ambasador al MBA-ului pentru întregul an academic.

Pe lângă toate cunoștințele de specialitate despre administrarea afacerilor, consider că un program atât de intens îți schimbă cu totul mentalitatea, oferindu-ți reziliența și încrederea necesare pentru a transforma orice vis în realitate. Pe mine asta m-a surprins cel mai mult, acolo nu exista expresia “nu pot”, nu exista victimizarea sau aruncarea responsabilității pe altcineva. Fiecare student și profesor avea ownership (responsabilitatea și asumarea clară a sarcinilor sale), precum și convingerea că nu există provocări fără soluții, mentalitate în care m-am regăsit pe deplin.

Lucram la fiecare materie și la fiecare proiect în grupe de 4-5 studenți, alcătuite pe criterii de diversitate culturală și profesională, iar asta a fost în sine o provocare, dar și un mare privilegiu, să pot lucra cu persoane atât de diferite, găsind calea de cooperare și înțelegând perspectivele celorlalți.
Astfel, consider că MBA-ul mi-a schimbat cu totul perspectiva asupra lumii, mi-a oferit șansa de a deveni mai empatic și de a învăța nu doar know-how-ul managementului, dar și acele soft skills de leadership, comunicare, abilitatea de a crea un climat de siguranță psihologică și o cultură organizațională pozitivă, esențiale în afaceri astăzi. Mai mult, am dobândit mentalitatea că pot reuși orice îmi propun și că îi pot ajuta și pe ceilalți să o facă.

În dezvoltarea mea profesională am reușit să înțeleg și să aprofundez fiecare funcție de management, să am experiențe de lucru în consultanță de management la două grupuri de companii cu cifre de afaceri de miliarde de dolari, să am acces pentru prima oară la coaching și să îmi dau seama cât de prețioasă e această activitate.

III. Care sunt beneficiile coachingului și ce presupune acesta mai exact?

Coachingul este un proces de dezvoltare personală și profesională prin care coachul, specialist în frameworkuri și stimularea gândirii creative și critice, ajută clientul să își descopere resursele, potențialul și să își atingă obiectivele personale, profesionale sau organizaționale.

Coachingul făcut de profesioniști este acela care respectă standardele de profesionalism și etică ale organizațiilor profesionale internaționale de coaching, precum ICF (International Coaching Federation) sau EMCC (European Mentoring & Coaching Council).

Beneficiile coachingului în viața personală și profesională:

A. Obții claritate cu privire la resursele și obiectivele tale.
B. Strategie și viziune pe termen lung.
C. Plan de business sau de acțiune foarte bine detaliat.
D. Treci de la idee la acțiune: faci primul pas din călătoria de o mie de pași, iar pe tot parcursul călătoriei ai parte de susținere.
E. Încredere în sine prin depășirea blocajelor, schimbare de mentalitate și obiceiuri.
F. Confidențialitatea deplină.
G. Respectarea celor mai înalte standarde etice și profesionale.
H. Contractarea clară și detaliată a relației de coaching (durată, obiective, mod de lucru etc.).
I. Cultivarea încrederii și siguranței psihologice între coach și coachee.
J. Prezența coachului, care va adresa întrebări deschise, va folosi framework-urile potrivite și va urmări cu atenție ca fiecare sesiune să își atingă scopul agreat cu clientul, practicând ascultarea activă și evocând awarenessul clientului.
K. Imparțialitatea coachului, care trebuie să evite orice tentație de a judeca, de a veni cu propriile opinii sau de a-i da sfaturi clientului, de a-l mentora în rezolvarea problemei, deoarece soluțiile diferă de la o persoană la alta și ar fi periculos pentru client să aplice o soluție care nu îi aparține.
L. Deplina responsabilizare a clientului pentru deciziile și acțiunile pe care le întreprinde în urma sesiunilor de coaching. Clientul știe că orice decizie îi va aparține în întregime, își poate lua angajamente față de el însuși la finalul sesiunii, urmate de planuri de acțiune.
M. Un facilitator pentru procesul de învățare și dezvoltare a clientului, oferindu-i resursele și încrederea necesare.
N. Un partener de responsabilizare în coach, care îi va aminti clientului de promisiunile luate față de el însuși atunci când va fi nevoie, îi va urmări și evalua progresul, îl va susține și încuraja.

IV. Pentru cine sunt recomandate sesiunile de coaching?

Cred cu tărie că orice persoană ar beneficia de coaching deoarece cu toții avem nevoie de acest proces pentru a ne descoperi și a ne atinge potențialul. Câte persoane nu își doresc să schimbe în bine viața lor personală sau/ și profesională? Procesul acesta provocator te determină să renunți la procrastinare, să îți descoperi resursele, să îți reduci la tăcere sabotorii, să îți faci un plan de acțiune și să pornești determinat la drum, să faci acel prim pas din călătorie. După cum spune celebrul citat chinezesc atribuit lui Laozi, “o călătorie de o mie de mile începe cu un singur pas”.

Îmbinând know-how-ul de la MBA cu metodele validate de coaching, astăzi:

1. Ajut antreprenorii să își dezvolte afacerile și oamenii care caută o idee de afaceri să o găsească și să o pună în practică (Business Coaching).
2. Ajut middle & top executives să avanseze în carieră, să își atingă obiectivele profesionale, dar și pe cele ale organizației din care fac parte (Executive Coaching).
3. Ajut profesioniștii care vor să schimbe funcția/ industria/ țara sau să facă tranziția corporație <-> antreprenoriat (Career Coaching).
4. Ajut partenerii și echipele să găsească numitorul comun în viziune și acțiune, să lucreze împreună eficient și să instituie o cultură organizațională sănătoasă, bazată pe valori precum ownership-ul, integritatea, inovația, siguranța psihologică și excelența (Group & Team Coaching).
5. Ajut oamenii care au obiective în viața personală, ce pot varia de la schimbarea de mentalități, obiceiuri, managementul timpului, stresului, relațiilor sau atingerea unui work-life balance etc. (Life coaching)

Așadar, coachingul se adresează oricărei persoane care vrea să schimbe prezentul și să ajungă în viitorul dorit.
Dețin certificarea Associate Certified Coach (ACC) de la International Coaching Federation (ICF), cea mai prestigioasă organizație internațională profesională de coaching, considerată drept ,,standardul de aur” în materie, precum și Business Coaching Diploma de la Academia PricewaterhouseCoopers.

V. Cum consideri că programul de MBA a contribuit la dezvoltarea abilităților tale de leadership și la creșterea încrederii în tine?

MBA-ul a avut în mod cert cea mai mare contribuție la dezvoltarea abilităților mele de leadership și a încrederii în mine. Cred că aceste programe sunt special conceput în acest sens, exigența și intensitatea lor determinându-i pe cei care perseverează să se descopere cu adevărat, să își depășească limitele și să devină adevărați lideri de business, ceea ce presupune să fii, în primul rând, un lider de și pentru oameni.

Crearea unei culturi organizaționale sănătoase, a unui spațiu de siguranță psihologică și a unei mentalități care ia în considerare ceea ce lăsăm următoarelor generații (componenta de sustenabilitate), sunt elemente esențiale pentru leadership în afaceri astăzi. În contextul în care ne confruntăm cu numeroase crize, de la cea de mediu la cea inflaționistă, a devenit evident că nu se mai pot face afaceri ca de obicei (americanii spun ,,business as usual is dead”), iar abilitățile de leadership trebuie aduse la zi, inclusiv prin coachingul adresat celor din antreprenoriat și top management.

Cât despre încrederea în mine, deși mi-a fost mereu insuflată de familie, profesori, prieteni, parteneri de afaceri și realizări, consider că MBA-ul a fost cea mai mare provocare academică și de viață de până acum. Faptul că am reușit să îl termin cu cea mai înaltă distincție venind dintr-o zonă umanistă, acesta presupunând aprofundarea multor științe exacte, mi-a demonstrat că pot reuși orice îmi propun. Mentalitatea aceasta îmi permite să îi ajut și pe ceilalți să își îndeplinească cele mai ambițioase visuri.

Noi suntem făuritorii propriului destin, avem toate resursele și trebuie doar să facem pasul de a ne descoperi pe noi înșine prin coaching și să rămânem consecvenți și încrezători în acest proces fascinant, parte din viață.

VI. Care este sfatul tău pentru cititori?

Sfatul meu pentru toți oamenii, nu doar pentru tineri, după multe experiențe profesionale și explorări de sine, este astăzi parte din filozofia mea de viață:
Să găsim bucuria în călătoria spre destinația propusă, destinația să fie în acord cu valorile noastre înalte sau intrinseci, iar fiecare zi să fie văzută ca pe un dar, o oportunitate de a evolua, de a învăța și de a fi mai buni decât ieri. Abraham Lincoln exprima asta foarte bine zicând: ,,Nu am o părere bună despre omul care nu e mai înțelept azi decât a fost ieri.”

Valorile și destinația, precum și calea spre împlinire prin ele se pot identifica și cultiva prin procesul de coaching. Mulți oameni ating un oarecare succes profesional, dar nu sunt fericiți tocmai pentru că le lipsește această aliniere cu ei înșiși.

Mai mult, îi sfătuiesc pe toți să păstreze un echilibru între viața profesională și cea personală, acordând timpul cuvenit relațiilor cu ceilalți și cu ei înșiși, sănătății și spiritualității.

Majoritatea oamenilor sunt atât de prinși în tumultul cotidian încât uită să își ia timp pentru ei, pentru a reflecta, pentru a simți și analiza dacă sunt pe traiectoria dorită în viață, în profesie sau în afaceri, pentru a gândi ce schimbări sunt necesare pentru a transforma viitorul imaginat în realitate. Procesul de coaching e cu atât mai puternic cu cât clientul dedică timp pentru activitățile enumerate mai sus și exteriorizează prin cuvinte, gesturi, trăiri dorințele sale cele mai profunde, acesta fiind primul pas necesar spre a le îndeplini, urmat de un plan de acțiune și pași concreți, toate putând fi rezultate ale sesiunilor de coaching.

Intră în contact cu Florin pe Website și LinkedIn.

Sursa foto: florinleuca.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri