Grupul Coca-Cola a anuntat ca isi va muta in Bulgaria activitatile de back office pentru Europa. In aceeasi zi, am rasfoit editia din 9 aprilie a Financial Times si am observat o reclama prin care o agentie guvernamentala dedicata atragerii de investitori straini promova avantajele fiscale si nu numai de care s-ar bucura cei care vin sa investeasca in Bulgaria. In Romania, insa, grupul ArcelorMittal ameninta cu plecarea.
Anul trecut, investitiile straine directe atrase de Romania au scazut pentru al patrulea an consecutiv, la 1,6 miliarde de euro, reducerea fiind de 11% fata de nivelul de 1,8 miliarde de euro consemnat in 2011.

Potrivit ministrului bulgar pentru economie si energie, decizia Coca-Cola a fost facilitata de accesul la personal specializat si de "una dintre cele mai bune politici fiscale din Europa".

Anuntul Coca-Cola nu ar trebui sa ne surprinda si cel mai probabil va fi doar varful iceberg-ului, avand in vedere ca
Bulgaria are o agentie guvernamentala care are ca scop doar atragerea investitorilor straini, inclusiv prin reclame in ziarele de business renumite.

InvestBulgaria Agency (IBA) isi propune sa atraga investitii straine directe, sa acorde asistenta pentru setarea proiectelor si sa se asigure ca proiectele au ca rezultat si crearea de locuri de munca.

Practic, face ceea ce este necesar pentru ca Bulgaria sa intre pe radarul investitorilor: popularizeaza oportunitatile de investitii din tara, scoate in evidenta punctele tare, din fiscalitate in cazul Bulgariei, si acorda asistenta posibililor investitor.

In tot acest timp, in Romania, unul dintre cei mai mari investitori din tara, ArcelorMittal Galati, ameninta cu plecare, spunand ca nu va mai putea face business ca urmare a costurilor mari cu energia. Conducerea combinatului siderurgic se plange ca statul a influentat piata energiei electrice, in contextul stimularii energiei verzi.

Dupa plecarea Nokia, cand Guvernul de la acea vreme nu a miscat niciun deget pentru a-i convinge pe finlandezi sa ramana in Romania, o eventuala retragere a grupului indian Mittal ar fi o adevarata bomba sociala.

Dupa cum arata politica economica actuala, Romania nu doar ca nu face nimic pentru a intra in atentia investitorilor straini, dar, mai mult, nici pe cei existenti nu ii incurajeaza sa ramana.

Sa luam exemplul Bulgariei

Asa arata reclama pe care agentia guvernamentala InvestBulgaria Agency (IBA) o avea in editia din 9 aprilie a Financial Times. Ei recomanda investitorilor straini sa "vina pentru o vizita si sa se intoarca pentru o investitie". Ce scot ei in evidenta?



Cateva avantaje esentiale pentru care investitorii straini merita sa vina in Bulgaria: cota unica de 10%, cea mai redusa din Uniunea Europeana, printre cele mai mici chirii pentru parcurile industriale si cele logistice, o forta de munca calificata in special in inginerie si constructia de masini.

De asemenea, bulgarii se lauda ca 5 coridoare pan-europene leaga Bulgaria de Europa, iar infrastructura se dezvolta in mod constant.

Bulgaria nu este un paradis fiscal si nici nu are mari avantaje in comparatie cu Romania, dar modul in care isi promoveaza aceste atuuri o fac mai vizibila decat alte tari din regiune.

Pana cand o sa vedem si o agentie guvernamentala romaneasca care sa promoveze tara in cele mai importante ziare de business din lume, probabil ca nivelul investitiilor straine directe va ramane scazut si tari precum Bulgaria, cu politicieni mult mai inspirati ce gandesc pe termen mai lung de 4 ani, vor atrage ochii strainilor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri