Angajatorii care detaseaza salariatii in scopul desfasurarii activitatii pe teritoriul Uniunii Europene, SEE, respectiv al Confederatiei Elvetiene in cadrul prestarii transnationale de servicii vor avea de indeplinit obligatii suplimentare odata cu intrarea in vigoare a noii legi care reglementeaza acest domeniu si care a fost publicata recent in Monitorul Oficial.

Tot mai multi angajati, in special IT-isti, ingineri si consultanti pe proiecte, sunt detasati din si in Romania. Mobilitatea a devenit un fenomen care, in ultimii ani a luat o amploare fara precedent, iar angajatorii se afla sub presiunea de a respecta toate obligatiile de incadrare, inregistrare, notificare, salariale, fiscale, dreptul muncii sau imigrare care pot varia de la stat la stat.

Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale este reglementata, in prezent, de Legea nr. 344/2006. Insa, incepand cu 20 mai 2017, aceasta lege va fi abrogata si inlocuita de Legea nr. 16/2017 publicata pe 21 martie 2017 si care are drept scop, printre altele, transpunerea in legislatia romaneasca a unor directive europene.

Principalele noutati ale legii se refera la urmatoarele aspecte:

  • Mentionarea unor criterii care vor fi luate in considerare de catre inspectoratele de munca in vederea identificarii unor detasari reale (cu toate acestea, criteriile in discutie vor fi stabilite prin norme metodologice, ce urmeaza a fi adoptate in aplicarea legii in discutie);
  • Posibilitatea recalificarii activitatilor independente ca fiind, in realitate, detasare, prin raportare la criteriile mentionate anterior;
  • Reglementarea unor masuri in vederea intaririi cooperarii administrative intre statele membre – Inspectia Muncii fiind desemnata institutie de contact din partea Romaniei (dintre atributiile sale in acest domeniu amintim, e.g.: raspunde cererilor motivate de informare ale autoritatilor competente din alte state membre; efectueaza verificari si actiuni de control cu privire la situatiile de detasare transnationala);
  • Asigurarea accesibilitatii informatiilor pe site-ul Inspectiei Muncii (limba romana si engleza) cu privire la: clauzele si conditiile de incadrare in munca, procedura de detasare, masurile administrative si de control aplicabile, datele de contact ale ITM-urilor, datele cu privire la CCM-urile incheiate la nivel sectorial, cu aplicabilitate extinsa la intreg sectorul de activitate; procedura de depunere a plangerilor;
  • Adoptarea unor masuri care sa permita un control mai eficient al respectarii prevederilor legale in materie (e.g.: prin punerea la dispozitia inspectoratelor teritoriale de munca a unor documente, precum contractul de munca al salariatului detasat, durata angajarii etc.);
  • Reglementarea raspunderii in materie de subcontractare;
  • Adoptarea unor reguli in vederea recuperarii transfrontaliere a sumelor provenite din aplicarea sanctiunilor financiare administrative si/sau a amenzilor contraventionale.

Legea a fost publicata in Monitorul Oficial pe 21 martie 2017, urmand ca pana la data la care va intra in vigoare, respectiv 20 mai 2016 sa fie elaborate si normele de aplicare. Romania se afla in intarziere cu transpunerea directivei, primind deja un aviz motivat al Comisiei Europene in acest sens.

Incadrarea corecta a salariatilor previne riscuri

In acest context, angajatorii trebuie sa fie atenti la incadrarea lucratorilor pentru ca implicatiile juridice si fiscale sunt diferite.

O confuzie frecventa care expune la riscuri de reincadrare si sanctiuni din partea autoritatilor de control este intre notiunile de detasare si delegare reglementate de Codul Muncii si detasare transnationala reglementata pana acum de Legea nr. 344/2006.

Detasarea transnationala are loc cand salariatul este trimis sa presteze activitate, pe o perioada limitata de timp, pe teritoriul altui stat membru UE/SEE/Confederatiei Elvetiene, sub conditia de a mentine un raport direct de munca intre angajatorul care detaseaza si salariatul detasat. Prin urmare, activitatea se presteaza in folosul angajatorului care detaseaza si care exercita toate drepturile si isi asuma toate obligatiile fata de salariatul detasat.

De asemenea, in cazul detasarii transnationale, angajatorii au obligatia de a acorda salariatilor detasati o serie de drepturi reglementate de legislatia (respectiv contractul colectiv de munca incheiat la nivel de sector de activitate) statului membru gazda (precum cele referitoare la durata maxima a timpului de lucru si durata minima a repausului periodic, salariul minim, durata minima a concediului de odihna).

Obligatii fiscale pentru salariatii detasati din Romania

Ca parte importanta a procesului de detasare, este recomandat ca angajatorii sa se asigure de faptul ca salariatii proprii primesc acelasi venit salarial net, remuneratia lor nefiind afectata de o potentiala rata de impozitare mai mare decat in Romania. O solutie la indemana ar fi aplicarea unei politici de egalizare/protectie fiscala si a unui concept de “impozitare ipotetica”. Practic, angajatorul ar trebui sa se asigure ca noul venit brut pe care salariatul il va primi pe parcursul detasarii este suficient incat sa acopere toate taxele salariale ce vor fi datorate ca urmare a unei potentiale impuneri si a stabilirii rezidentei fiscale in celalalt stat. Conceptul de impozit ipotetic ca atare nu este reglementat prin legislatia romaneasca in vigoare si poate contraveni Codului Muncii daca astfel de retineri din venitul brut se fac fara mandatarea expresa a angajatorului de catre salariat in acest sens.

In acelasi timp, conform Codului Fiscal, angajatorul ar trebui sa stopeze plata impozitului pe salariul angajatului in Romania daca exista un tratat pentru evitarea dublei impuneri incheiat cu tara gazda conform caruia dreptul de impozitare a salariului revine acelui stat.

De asemenea, in situatia in care detasarea se face intr-un stat membru al Uniunii Europene, in conformitate cu prevederile Regulamentului European 883/2004, angajatorul ar trebui sa obtina din partea Casei de Pensii formularul pentru confirmarea continuitatii asigurarii salariatului in sistemul de asigurari sociale obligatorii din Romania.

De asemenea, o obligatie fiscala despre care foarte putini contribuabili persoane fizice sunt la curent este aceea de a-si determina situatia rezidentei fiscale la momentul plecarii din Romania daca prezenta in strainatate va depasi o perioada de 183 zile intr-un interval de 12 luni consecutive.

Gabriela Ilie este senior associate in cadrul Reff & Asociatii. Adrian Stoian este senior manager servicii fiscale in cadrul Deloitte Romania.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Gabriela Ilie, Adrian Stoian
Gabriela Ilie este senior associate in cadrul Reff & Asociatii. Adrian Stoian este senior manager servicii fiscale in cadrul Deloitte Romania.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri