Livrările de proiecte noi de retail în oraşele cu mai puţin de 100.000 de locuitori sunt la cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani, iar interesul retailerilor pentru extindere rămâne ridicat, cele mai active fiind conceptele de tip discount şi mass market, care oferă produse la preţuri accesibile, conform unui raport al unei firme de consultanţă imobiliară, citat de Agerpres.

Piaţa de retail a înregistrat un nivel limitat de livrări în primul semestru din 2023, dar a doua jumătate a anului se anunţă a fi foarte activă, cu aproximativ 260.000 de metri pătraţi anunţaţi spre livrare până la finalul anului, majoritatea în oraşe mici şi mijlocii, arată raportul de piaţă al Colliers privind evoluţia pieţei imobiliare în primele şase luni din 2023.

Analizând structura consumului, după ani de inflaţie ridicată, consumatorii încep să devină mai prudenţi şi să se orienteze mai mult către achiziţii cu un raport bun calitate-preţ. Consultanţii companiei consideră că nu va scădea neapărat consumul din punct de vedere al volumului de produse achiziţionate, însă consumatorii se vor reorienta spre preţuri mai mici.

"Costurile de construcţie încep să se stabilizeze, pe măsură ce scăderea preţurilor la materiale se face în sfârşit simţită, iar acest lucru va sprijini şi mai mult valul de expansiune a retailului din ultimii ani. Cel puţin până în 2024, stocul de proiecte anunţate pare destul de solid, majoritatea fiind parcuri de retail, dar sunt anunţate şi proiecte mai mari, care urmează fie să fie livrate, fie să înceapă lucrările de construcţie în curând. Observăm că cea mai mare parte a noilor proiecte vizează mai ales oraşele mici şi mijlocii, dar vedem, de asemenea, un interes crescut şi în oraşele mari. De exemplu, viitorul Promenada Mall al NEPI Rockcastle din Craiova (aproximativ 64.000 de metri pătraţi) este cel mai mare proiect livrat în România de la deschiderea ParkLake în 2016, de catre Sonae Sierra", a declarat Liana Dumitru, director retail Agency la Colliers.

Potrivit sursei citate, noile proiecte sunt bine primite de piaţă şi se observă un interes puternic din partea chiriaşilor pentru deschiderea de magazine. Şi în proiectele dominante mai vechi, din marile oraşe, interesul retailerilor este ridicat, mai ales al celor cu concepte de magazin de dimensiuni mai mici sau al mărcilor premium, iar fiecare astfel de centru are deja demult o listă de aşteptare.

"În consecinţă, rata de neocupare este relativ scăzută sau practic inexistentă în proiectele stabilizate şi dominante. În ceea ce priveşte chiriile, deşi proprietarii aşteaptă o creştere a chiriilor de bază pentru a acoperi costurile de dezvoltare mai mari, comercianţii sunt prudenţi în negocieri, având în vedere că indexarea şi creşterea serviciilor comune pun deja presiune pe profitabilitatea lor. Costul serviciilor pe spaţiile comune reprezintă un punct de discuţii sensibil, deoarece in unele cazuri, acestea aproape s-au dublat. De exemplu, în parcurile de retail, vedem creşteri de la 1,5-2 euro/ mp la peste 2,5-3 euro/ mp", se menţionează într-un comunicat al companiei de consultanţă imobiliară, conform sursei citate.

Raportându-se la statisticile oficiale publicate recent pentru anul 2022, consultanţii Colliers subliniază că, per ansamblu, a fost un an bun pentru discounteri şi retailerii care vând produse la preţuri accesibile. În ceea ce priveşte consumul general, există unele semne de atenuare a creşterii. Vânzările de produse nealimentare, de exemplu, au crescut cu aproximativ 4% în primul semestru al anului 2023. Cu toate acestea, o mare parte din această creştere se datorează efectelor de bază favorabile şi, de fapt, dacă ne uităm la perioada post-pandemică, primul semestru din 2023 este egal cu mai puţin de o zecime din creşterea înregistrată în 2019, semnalează raportul.

"În general, nivelul consumului din România a crescut, atât în ceea ce priveşte valoarea, cât şi cantitatea de bunuri cumpărate, iar elementul cheie în această ecuaţie este piaţa forţei de muncă solidă, care a ajutat la menţinerea creşterii salariilor în zona de două cifre (15,7% pe an în mai 2023), rata de creştere depăşind deja rata inflaţiei din primăvara lui 2023. Acest lucru înseamnă că scăderea puterii de cumpărare a avut loc pentru o perioada mai mica de e un an şi jumătate, şi chiar şi în această perioadă, creşterea salariului mediu a fost totuşi destul de robustă", a explicat Liana Dumitru.

Consultanţii Colliers consideră că evoluţia consumului ar trebui să rămână în general favorabilă. După ani de inflaţie ridicată, este de aşteptat ca şi consumatorii să devină mai prudenţi şi sa mai aştepte puţin ca preţurile să se stabilizeze înainte de a reveni la vechiul obicei de cumpărături.

În perspectivă, majoritatea noilor proiecte aşteptate în următoarea perioadă vor fi în oraşele unde nu există alte centre de retail sau în noile suburbii ale oraşelor mari, în zone cu un număr mare de locuitori sau cu o putere de cumpărare ridicată. Vânzările omnichannel vor consolida sau vor eroda poziţia unui retailer în următorii ani, întrucât combinaţia offline-online oferă posibilitatea de a integra preferinţele personale ale consumatorilor şi oferă mai multă flexibilitate acestora.

O schimbare a generaţiilor ar putea influenţa, de asemenea, o serie de aspecte: generaţia Z, crescută în lumea digitală şi cu o atitudine mai conştientă faţă de consum şi ecologie şi cu un mod mai atent de a cheltui îşi va spune cuvântul din ce în ce mai mult.

De asemenea, consultanţii se aşteaptă ca salariile în România să continue tendinţa ascendentă într-un ritm mai rapid decât media UE în următorul deceniu, ceea ce va duce probabil la un consum mai mare şi la o preferinţă crescută pentru bunurile de lux, care s-ar putea apropia de 90% din media UE, de la sub 80% în prezent.

Sursa foto: P3 România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri