Companiile ar trebui să își asume ce înseamnă responsabilitatea extinsă a producătorului, a afirmat Roxana Puia la retailArena 2023. În opinia sa, producătorii și importatorii de echipamente electrice și electronice ar trebui să înțeleagă că partea de mediu și gestionare a deșeurilor nu e o componentă adiacentă, auxiliară, a activității lor.

Responsabilitatea extinsă nu este doar o obligație suplimentară pentru companii

”Fie că le place, fie că nu, au un impact asupra mediului. Pun pe piață niște produse care sunt deosebit de periculoase pentru mediul înconjurător și sănătatea oamenilor, dar au și un potențial foarte mare de recuperare și reintroducere în economie”, a declarat ea.

În viziunea directorului de marketing al Asociației Environ, e nevoie de o schimbare de mindset la companiile care pun pe piață echipamente electrice și electronice. Acestea ar trebui să înțeleagă că responsabilitatea extinsă nu este doar o obligație suplimentară, ci un aspect de care ar trebui să se ocupe la fel cum se ocupă de vânzari sau de marketing, de exemplu.

”Important este și modul în care se raportează la organizațiile de preluare a responsabilității cu care au contract. Cred că e momentul să devină parteneri, nu doar să fie o pasare exclusivă a răspunderii”, a declarat Roxana Puia. ”Să rămână implicați, să fie curioși ce înseamnă un proces de management al deșeurilor, ce costuri implică de la poarta generatorului până la poarta reciclatorului, să se asigure că organizația cu care au contract își îndeplinește obiectivele. Să fie foarte conștienți de obligațiile pe care le au”.

Retail jobs

Viziunea la nivel european, a spus reprezentantul Asociației Environ, este aceea de prelungire cât mai mult a duratei de viață a echipamentelor, astfel că ar trebui să punem accentul pe durabilitate. ”Excluzând depozitarea deșeurilor, reciclarea e ultimul pas în care ne-am dori să ajungem, vrem de fapt să generăm cât mai puține deșeuri”.

Pe ultimul loc chiar și la deșeuri

Eurostat a actualizat recent statisticile privind DEEE la nivelul lui 2021 (pentru România sunt însă tot cele din 2020). S-au colectat în medie 11 kg/locuitor DEEE în UE, dar la noi doar 4,75 kg/locuitor, fiind pe ultimul loc. Ținta în acest moment este de 65% din media vânzărilor pe ultimii 3 ani, însă pe 2021 doar Bulgaria și Slovacia au declarat că au îndeplinit ținta, iar cifrele lor pot fi considerate discutabile.

Restul statelor UE abia depășesc ținta veche de 46%. Directiva privind echipamentele va intra oricum într-un proces de revizuire și am putea avea noi reguli în 2027-2028.

Roxana Puia a insistat și asupra faptului că multe dintre campaniile de reciclare de la noi s-au bazat pe recompense, iar efectele nu au fost cele dorite. ”Românii ar trebui să înțeleagă sustenabilitatea ca fiind despre valori. Nu are legătură cu urșii panda sau cu balene, astfel de imagini ne dau impresia că e departe de noi. De fapt, are legătură cu aerul pe care îl respirăm, cu apa pe care o bem”, a conchis reprezentantul Asociației Environ.

retailArena este organizat de retail.ro și wall-street.ro, având ca Online Commerce Partner pe Fan Courier, la categoria Gold Partners pe Mastercard, P3 Logistic Parks, WDP, eMAG, Penny, Lidl, dar și pe Altex, Offerista Group, httpool, Sameday, nhood, tbi bank, Mokka, Invest HK, Innnobyte, VIVO Mall, Hervis, Environ, IULIUS, Vodafone, Cometex și Payten ca Silver Partners, sponsori fiind Mavericks, ROPECO, e-Mobility Rentals, Tappy.ro, Tomra, Fepra, și 4pay.ro.

Sursa foto: wall-street.ro / Ovidiu Udrescu