Pandemia a adus probleme vizibile pentru școlile din România, unde chiar și în a patra săptămână de școală, încă ne întrebăm când vor ajunge toate echipamentele tehnice necesare, dacă este sau nu suficient dezinfectant în clase și pe holuri sau dacă se respectă regulile de distanțare socială. Dar, pe lângă toatre acestea, sunt multe chestiuni care nu se văd, ci doar se resimt.

Anul școlar 2020-2021 este poate cel mai dificil an din istoria învățământului românesc. Contextul pandemic actual a transformat nu doar modul în care se face predarea la școală, ci și modul în care elevii interacționează, atât între ei, cât și cu profesorii.

Un studiu al UNICEF arată că pierderea membrilor familiei sau prietenilor ca urmare a îmbolnăvirii cu COVID-19, anxietatea, restricțiile de izolare la domiciliu, lipsa sprijinului moral și închiderea școlilor sunt doar câteva din aspectele care pot afecta sănătatea mintală a copiiilor. Foarte mulți dintre cei mici au început școala cu acest bagaj sentimental pe care îl duc în spate.

Citește și: Mai este sănătatea mintală un subiect tabu în România?

Școala hibrid sau fenomentul „mă simt ca-n două clase”

În România, scenariul hibrid rezolvă problema distanțării sociale dintre elevi pentru că împarte practic clasa în două grupe, una care învață de acasă și una care urmează cursurile direct din bănci. Potrivit celor mai recente date de la Ministerul Educației, 4.539 de unități de învățământ urmează cursurile după scenariul galben, adică elevii vin prin rotație la școală. Însă, distanțarea socială nu rezolvă și modul necorespunzător în care un copil relaționează în colectivitate, în primii lui ani de viață, aspect ce poate accentua ulterior stările de anxietate.

Dezavantajul scenariului hibrid este că pentru elevii care sunt în schimbare de cicluri, adică cei care trec în clasa pregătitoare, în clasa a V-a și respectiv a IX-a, tranziția s-a realizat mai dificil în acest an pandemic. Pentru elevii care sunt boboci la liceu, acest sistem de învățare nu le permite să-și cunoască, teroretic, cealaltă parte din colegi, în contextul în care se învață mereu doar în două grupe.

Am primit cereri de consiliere de la copii foarte mici, dar și de la adolescenți, care au semnalat dificultăți de socializare (...) Pentru copiii care au fost în schimbarea de ciclu, este cumva critic pentru că totul se intermediază prin intermediul tehnologiei. Unii copii mi-au spus „Mă simt ca-n două clase, prietena mea învață în cealaltă grupă și parcă mi-e și oarecum jenă să o întreb de teme”.

Daniela Trubiansky, psihoterapeut de familie, membru în Boardul World Vision România

În cadrul unei conferințe realizate de World Vision România și Edupedu, psihoterapeutul mai spune că școala în pandemie reprezintă un teritoriu uriaș de antrenament întrucât presupune o desprindere foarte mare de lucrurile care anterior erau familiare. Din acest motiv este nevoie de dezvoltarea de noi competențe emoționale și sociale, mai ales în contextul în care unii copii au fost mai sensibili la separare, după cele șase luni petrecute în sânul familiei.

Daniela Trubiansky îi încurajează atât pe elevi, cât și pe părinți să profite de weekenduri pentru ieșiri, pentru plimbări și experiențe senzoriale pentru că expunerea îndelungată și nestructurată la tehnologie afectează semnificativ sănătatea mintală.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri