Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) aniversează 5 ani de activitate, timp în care a purtat peste 1.500 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri, dintre care 1.300 s-au încheiat cu acordul părților. Consumatorii au obținut în total beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri.

Beneficiul mediu obținut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro, în creștere de la 2.150 de euro în 2019, în timp ce costul plătit de comercianți pentru soluționarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro.

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) lua ființă la începutul lunii septembrie, în urmă cu cinci ani, prin Ordonanța Guvernului 38/2015 și a ajuns să aibă 19 conciliatori (avocați, profesori universitari sau foști judecători).

Transpunerea unor directive europene făcea posibilă funcționarea și în România a centrelor de soluționare alternativă a disputelor dintre consumatori și comercianți, pe modelul practicat în majoritatea domeniilor de activitate în țările vest-europene.

Prin înființarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima dată în România, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre bănci și consumatori au putut fi reechilibrate prin scăderea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobânzilor, ștergerea parțială sau totală a datorie.

Deși directiva recomandă costuri modice pe care consumatorul să le suporte pentru negocierea cu banca sau IFN-ul, ordonanța a promovat gratuitatea pentru acest serviciu în România. Tot pe model european, această formă de “justiție privată” este susținută financiar de comercianții care au provocat nemulțmirea consumatorilor.

Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de franci elvețieni sau 44.600 de euro, iar unele cazuri și-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro și 20% în franci.

"Cererile de negociere au crescut și ele de la un an la altul, iar anul acesta vom înregistra de zece ori mai multe cereri decât în 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se referă la reducerea sau eliminarea comisioanelor. Pe 30 octombrie 2018 CSALB depășea cifra de 1.000 de cereri înregistrate într-un an. La începutul lunii septembrie înregistrăm deja 1.900 de cereri pe anul 2020 și peste 5.800 în toți anii de activitate", se arată în comunicatul CSALB.

Ce își propune CSALB pentru perioada următoare

Oficialii CSALB se așteaptă ca cererile respinse de bănci să nu depășească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori, iar IFN-urile să devină cel puțin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori.

Ținând cont că IFN-urile și băncile activează pe aceeași piață a serviciilor financiare, putem spune că instituțiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurențial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă a nemulțumirilor semnalate de consumatori.

"Ne dorim ca CSALB să devină prima opțiune a oricărui consumator care are o nemulțumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanțele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamațiile către ANPC vor continua să scadă, iar educația financiară a consumatorilor se va îmbunătăți. Credem că opțiunea concilierii va fi tot mai cunoscută și utilizată în rândul persoanelor juridice. CSALB poate soluționa începând cu acest an și problemele legate de plăți și emiterea de monedă electronică. Totodată sperăm ca după cinci ani de la înființare să fie posibilă în Parlament și transformarea OG 38/2015 în lege”, spune Alexandru Păunescu (foto), Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri