Arbitrul pensiilor private a aprobat, la inceputul saptamanii norma care reglementeaza transferul participantilor intre fonduri, pentru aplicarea legii privind fondurile de pensii obligatorii (pilonul II).
"Norma reglementeaza procedura care trebuie indeplinita de catre administratori si participanti privind transferul participantilor intre fondurile de pensii obligatorii (pilonul II), care este o optiune individuala a participantului", au declarat reprezentantii CSSPP.

Potrivit actului normativ, aderentul care doreste sa se transfere la un alt fond de pensii obligatorii trebuie sa semneze un nou act de aderare la fondul la care acesta doreste sa se transfere. De asemenea, trebuie sa completeze si sa transmita administratorului fondului de pensii de la care doreste sa se transfere o cerere de transfer insotita de copia noului act individual de aderare si de copia actului de identitate.

Casa Nationala de Pensii va procesa trimestrial cererile aderentilor care vor sa se trasfere la un alt fond.

Participantii pot depune cereri de transfer catre un alt fond de pensii private pe tot parcursul anului. Cererile vor fi procesate, trimestrial, de catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) in cursul lunilor februarie, mai, august si noiembrie ale fiecarui an, incepand cu luna august 2008.

Arbitrul pensiilor private mentioneaza ca, in perioada cuprinsa intre doua procesari consecutive, participantul poate semna un singur act individual de aderare si, de asemenea, poate transmite numai cererea de transfer aferenta acestuia catre administratorul fondului de la care doreste sa se transfere.

Casa Nationala de Pensii urmeaza sa valideze noul act de aderare, acesta fiind momentul la care se dobandeste calitatea de participant la fondul la care s-a solicitat transferul. CNPAS va comunica rezultatul procedurii de validare catre administratorul fondului de la care s-a solicitat transferul, catre administratorul noului fond si catre arbitrul pensiilor private, pe data de 10 a fiecarei luni de procesare.

Potrivit normei, administratorul fondului de pensii la care s-a solicitat transferul este obligat sa comunice participantului care a solicitat transferul rezultatul procedurii de validare, in termen de cinci zile calendaristice de la data primirii comunicarii de la CNPAS. Totodata, administratorul fondului de la care se solicita transferul vireaza disponibilitatile banesti doar pentru participantii ale caror noi acte de aderare au fost validate.

Din valoarea contributiilor transferate se scad comisioanele si penalitatile de transfer, iar comisioanele bancare vor fi suportate de administrator.

Disponibilitatile banesti transferate reprezinta contravaloarea activului personal net al participantului si nu poate fi mai mica decat suma contributiilor, virate in numele acestuia, de la momentul dobandirii calitatii de participant la un fond pentru prima data, diminuata cu comisioanele legale si penalitatile de transfer, dupa caz.

Comisioanele bancare aferente transferului de disponibilitati ale participantului vor fi suportate de catre administratorul fondului de pensii administrat privat de la care s-a solicitat transferul.
In termen de cinci zile calendaristice de la data efectuarii transferului, administratorul noului fond de pensii va transmite participantului, pe suport de hartie, un raport privind situatia activului sau personal transferat.

De asemenea, in acelasi termen de cinci zile calendaristice de la data efectuarii transferului, administratorul fondului de pensii de la care s-a solicitat transferul trebuie sa transmita participantului, pe suport de hartie, anumite informatii.

Astfel, administratorul trebuie sa transmita aderentului situatia activului personal - istoricul operatiunilor efectuate pentru participant pana la data transferului, numarul unitatilor de fond la data transferului, valoarea unitatii de fond la data transferului, valoarea penalitatii de transfer, dupa caz, valoarea activului personal transferat, precum si valoarea provizionului tehnic transferat, dupa caz.

„In cazul in care transferul la un alt administrator se realizeaza mai devreme de doi ani de la aderarea la fondul de pensii precedent, participantul va plati o penalitate de transfer. Penalitatea de transfer este prevazuta in prospectul schemei fondului de pensii de la care se solicita transferul si nu poate fi mai mare 5% din activul personal net al participantului. Penalitatea de transfer va fi retinuta de catre administratorul fondului de la care s-a solicitat transferul", au declarat reprezentantii CSSPP.

Romanii angajati in misiuni peste hotare in perioada campaniei de aderare, sunt scutiti de penalitatile de transfer.

De asemenea, nu vor plati penalitati de transfer participantii care au solicitat transferul in urma modificarii prospectului schemei de pensii sau daca solicitarea este facuta in termen de patru luni de la autorizarea modificarii prospectului si nici aderentii care au fost angajati in misiuni peste hotare ordonate de statul roman si care au fost repartizati aleatoriu din cauza imposibilitatii de a adera la un fond de pensii pe pilonul II in termenul prevazut de lege. Dovada o reprezinta adeverinta eliberata in acest scop de catre angajator.

Potrivit actului normativ, persoanele care au intrat la "loterie", desi au semnat un singur act de aderare in perioada 17 septembrie 2007 - 17 ianuarie 2008, pot depune la arbitrul pensiilor private o sesizare scrisa insotita de copia actului individual de aderare semnat, in termen de sase luni de la data repartizarii aleatorii. Daca arbitrul pensiilor private constata legalitatea sesizarii participantului acesta, impreuna cu activul sau personal, sunt transferati la fondul de pensii la care participantul a semnat actul individual de aderare, fara a se percepe penalitate de transfer.

Norma privind transferul participantilor intre fondurile de pensii administrate privat a fost transmisa spre publicare in Monitorul Oficial si va fi disponibila si pe site-ul CSSPP.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri