Pornind ca un modest magazin online de carti, Amazon a devenit cea mai mare afacere online a lumii, atat ca valoare bursiera cat si ca venituri – si nu mai este un simplu retailer online, ci si un furnizor de infrastructura cloud si un producator de electronice. Recent a inceput sa se extinda dincolo de domeniul digital, iar preluarea anul trecut a lantului Whole Foods pentru 13,7 miliarde US$ a plasat brandul si in comertul fizic (“brick and mortar”). Amazon este de asemenea prezent in transporturi/shipping, streaming de muzica si video – iar analistii speculeaza despre o posibila achizitie a unei banci in 2018.

Niciun brand din Europa Centrala si de Est in Global 500

In timp ce economiile emergente din tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) furnizeaza tot mai multe branduri in Global 500, trebuie notat ca niciun brand din ECE nu a intrat inca in acest clasament. Chiar si cu rate de crestere economica record, si cu acces deplin la piata EU, brandurile locale s-au ridicat foarte greu in economiile postcomuniste, in mijlocul unei competitii acerbe din partea brandurilor occidentale, iar recent trecand prin prima recesiune din viata lor. Lucrurile se pot insa schimba in viitorul apropiat.

Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania, comenteaza:

“Exista sperante ca in curand branduri din ECE vor accede in clasamentul Global 500. Clasamentele sectoriale care vor urma in acest an vor revela deja o ambitie crescanda a brandurilor din regiune, pe masura ce acestea se extind dincolo de tara de origine si isi consolideaza profilul si valoarea de brand.”

Cresterea expansiva a brandului Amazon lasa Apple si Google in urma

Desi Apple isi pastreaza locul 2, cu valoarea de brand crescand la 146,3 miliarde US$ dupa un declin de 27% anul trecut, viitorul brandului nu arata grozav. Apple inca nu a reusit sa-si diversifice oferta si a devenit tot mai dependent de vanzarile produsului sau principal iPhone, responsabil pentru doua treimi din veniturile totale. Vanzarile de iPhone X din trimestrul IV 2017 au fost sub asteptari, iar modelul se pare ca va fi abandonat la sfarsitul acestui an. Pretul ridicat descurajeza multi consumatori mai putin fideli, care se indreapta spre modele similare dar mai ieftine de la competitori. Odata cu ridicarea unor branduri emergente precum Huawei, focusul Apple pe piata produselor de lux poate costa brandul pierderea unei cote de piata importante in piata mainstream, limitandu-i potentialului de crestere a valorii de brand.

Google a coborat de pe prima pe a treia pozitie, inregistrand o crestere mai lenta a valorii de brand cu 10%, pana la 120,9 miliarde US$. Publicitatea online pe Google a generat un trafic mai mare decat cel estimat, cu o crestere de 47% in trimestrul III 2017, contribuind la cresterea veniturilor – dar, pentru a concura cu cele mai valoroase branduri globale, o buna performanta financiara nu este totdeauna de ajuns. Google este un campion al serviciilor de cautare pe Internet, tehnologii de cloud si sisteme de operare mobile (OS) dar, asemenea Apple, concentrarea pe cateva sectoare ii limiteaza realizarea intregului potential al brandului. Investitiile Google in masini autonome si telefoane mobile nu se compara cu magnitudinea noilor businessuri ale Amazon. Pe de alta parte, achizitia anul trecut a unei echipe de 2.000 de specialisti in smartphone de la HTC pentru 1,1 miliarde US$ poate indica inceputul unei cresteri mai expansive.

Era digitala este in plina desfasurare, iar brandurile de tehnologie urca in clasament

Pentru prima oara de la initierea studiului Brand Finance Global 500, branduri de tehnologie ocupa primele 5 locuri in clasament. Samsung (locul 4, cu 92,3 miliarde US$) si Facebook (locul 5, cu 89,7 miliarde US$) au inregistrat cresteri anuale impresionante, de 39% si respectiv 45%, intrecand AT&T (locul 6, cu 82,4 miliarde US$). Schimbarile la varf reflecta un trend global, brandurile de tehnologie cumuland o valoare mai mult decat dubla fata de sectorul telecom.

Este de asteptat ca dominatia digitalului sa creasca in anii urmatori, pe masura ce alte branduri din acest domeniu vor urca in clasamentul 500. YouTube (detinut de Google) si-a dublat valoarea de brand pana la 25,9 miliarde US$, urcand 70 de locuri in clasament, pana pe locul 42. Brandurile de tehnologie din China, bucurandu-se de avantajul unei piete captive, au de asemenea un potential mare de crestere a valorii de brand – cu brandurile Alibaba (locul 12), Tencent (locul 21), WeChat (locul 49), Baidu (locul 57), JD (locul 65), si NetEase (locul 121) crecand in medie cu 67% fata de anul trecut.

Brandurile din China se apropie de valoarea celor occidentale

Cresterea brandurilor chinezesti nu se limiteaza la sectorul de tehnologie, in conditiile in care China continua sa reduca diferenta economica fata de Statele Unite cu o viteza impresionanta. Comparat cu 2008, brandurile din China si-au majorat ponderea valorica in clasament de la 3% la 15%, crescand cu 888% pana la 911,5 miliarde US$ in 2018. Astfel, nu mai apare atat de suprinzator ca State Grid, o firma de utilitati detinuta de stat in China, este cel mai mare nou intrat in Brand Finance Global 500 in acest an, ajungand direct pe locul 19 cu o valoare de brand de 40,9 miliarde US$. In plus, brandul cu cea mai rapida crestere in 2018 vine tot din China – valoarea brandului de bauturi spirtoase Wuliangye a crescut cu 161%, pana la 14,6 miliarde US$ in ultimul an, urcand pana pe locul 100.

David Haigh, CEO Brand Finance, comenteaza:

“Cresterea brandurilor chinezesti este inca o data un subiect central in raportul nostru privind cele mai valoroase branduri ale lumii. Dupa Congresul din 2017, tot mai multe companii chinezesti, din toate sectoarele, au intensificat dezvoltarea brandurilor proprii. Este interesant ca, in timp ce pana acum China urmarea o strategie duala – cresterea unor branduri proprii dar si achizitia unor branduri internationale in deriva, cum ar fi Volvo sau Pirelli – accentul s-a mutat ferm in favoarea cresterii brandurilor locale. Branduri precum Huawei, Ping An, State Grid, Evergrande, ICBC, Yili, Haval, Wuliangye, si multe altele sunt deja cunoscute global drept branduri de calitate. Ne asteptam sa vedem acest trend continuand in tot mai multe sectoare.”