Senatul a adoptat, marti, un proiect de lege al Guvernului prin care marii antreprenori implicati in proiectele de infrastructura (constructiile de autostrazi si drumuri) sunt obligati, pentru a castiga lucrari de la CNADNR si a intra in posesia lor, sa faca dovada platilor catre subcontractorii si furnizorii de servicii cu care lucreaza. Proiectul de lege, in conditiile in care statul, la randul sau, are arierate uriase inclusiv catre firme din constructii, poate avea efecte tragice in industrie, potrivit specialistilor.

Proiectul de lege al Guvernului, care va ajunge in dezbaterea Camerei Deputatilor, este deopotrivita privit ca unul care va inrautati situatia din piata constructiilor si care va creste numarul insolventelor, fiind un proiect cu o puternica componenta politica, dar care, pe de alta parte, ar putea aduce o si mai mare transparenta in industria constructiilor din Romania.

“Aparitia unei astfel de legi intr-un an cu doua campanii electorale nu ne mira deloc. Faptul ca nu exista o consultare prealabila cu actorii din piata ridica un mare semn de intrebare. Incepand cu anul 2013 «metastaza» din industrie nu mai afecteaza firmele mici si mijlocii, ci s-a extins si in zona companiilor cu greutate din domeniu. 2014 va fi un an cu mari probleme, mai ales din punct de vedere economic. Este suficienta o actiune in instanta a unui creditor pentru a obtine o insolventa, iar o astfel de lege nu ar face decat sa accelereze intrarea companiilor in incapacitate de plata”, a declarat pentru wall-street.roLaurentiu Plosceanu (foto stanga), presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).

Potrivit acestuia, intrarea unui numar tot mai mare de companii din constructii in insolventa este direct proportionala cu intarzierea platilor arieratelor de catre stat.

“Metastaza din sectorul constructiilor ar putea genera si alte insolvente. Cauza pe fond este legata de multe proiecte existente si de constructori care nu pot onora obligatii, care se pot intinde pe ani de zile. O firma care nu are din ce alte surse de venit sa acopere aceste obligatii nu are scapare. (...) Prioritatea este legata de programul asumat de onorare a creantelor pentru operatorii din constructii. Daca fluxurile financiare nu vor fi abordate corect este posibil ca numarul de insolvente sa creasca”, apreciaza Plosceanu.

Potrivit datelor CNADNR publicate la jumatatea anului trecut, datoriile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania catre constructori se ridicau la circa 60,9 milioane de lei (aproape 14 milioane de euro).

In ceea ce priveste companiile aflate in impas, Laurentiu Plosceanu a mai spus ca administratorii judiciari prefera sa indrepte in momentul de fata o companie direct spre faliment, in conditiile in care acest lucru este mult mai profitabil.

“Daca in mod normal un proces de reorganizare a unei insolvente ar trebui sa dureze, in medie, trei ani, astazi, companiile specializate prefera sa indrepte o companie direct spre faliment. Este mai profitabil pentru un administrator judiciar”, a conchis presedintele ARACO.

La randul sau, Remus Borza (foto stanga), partener coordonator Euro Insol, este de parere ca o astfel de lege ar creste si mai mult transparenta in ceea ce priveste atribuirea de proiecte pentru infrastructura dintre constructori si CNADNR.

“Propunerea unei astfel de legi poate fi o solutie deoarece contractorii generali incaseaza banii de la beneficiar. Trebuie sa existe transparenta cu banul public. Lucrarile de infrastructura sunt finantate de la bugetul de stat, iar prin intermediul unui astfel de demers se poate urmari ca in final banii ajung efectiv la cei care muncesc. Licitatiile pe tronsoane intregi de drumuri sunt castigate de antreprenori care nu au in curte nicio lopata sau escavator”, a declarat pentru wall-street.ro – Remus Borza.

El apreciaza ca demagogia si populismul sunt la ordinea zilei in Romania.

“Vorbim si de ipocrizie. Si statul are si partea lui de vina. Avem o problema in propria noastra ograda. Conturile devizelor se fac dupa cateva luni bune, ceea ce creaza serioase probleme. Antreprenorul, pentru a-si finanta business-ul, trebuie sa apeleze la finantare. (...) Sunt tot soiul de firme de constructii care merg la dumping. Interesul statului este sa nu dea 20 mil. de euro pe autostrada, dar nici nu poti accepta un constructor care spune ca termina cu un milion de euro euro o autostrada”, sustine Borza.

Intrebat de wall-street.ro cum va impacta aceasta lege situatia din piata si mai ales numarul de insolvente care ar putea aparea in urma acestei decizii, partenerul coordonator al Euro Insol a precizat ca numarul companiilor care vor intra in incapacitate anul acesta este in usoara crestere fata de nivelul anului trecut.

“Insolventa este o stare de fapt si nu este neaparat un rau, ci mai mult un rau necesar. Insolventa si-a dovedit atributiile. In insolventa daca ai viziune poti revitaliza un business. Insolventele impacteaza la nivel macroeconomic. Pe proiectele de anvergura poate sa fie un factor de franare sau de crestere”, a mai spus Borza.

El a mai precizat ca aplicarea unei astfel de legi are conotatii politice crescute. “Exista favoriti ai partidelor ( constructori n.r), iar unii vor fi mai avantajati. Este un mediu competitional si liber”, a conchis reprezentantul Euro Insol.

Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a declarat in timpul dezbaterilor ca proiectul de lege nu are "niciun fel de incarcatura politica", ci este o initiativa de natura economica, a carei idee a venit din interiorul mediului de afaceri.

Citeste si:

    "Astazi, marii antreprenori din domeniul autostrazilor si drumurilor nationale incaseaza sume foarte mari de bani de la CNADNR pentru investitiile care se fac in Romania. Din nefericire, s-a constatat, in practica, ca acestiantreprenori isi platesc cu foarte mare intarziere, uneori de ani de zile, subantreprenorii sau furnizorii", a aratat Dan Sova.

    El a mai declarat ca peste 90% din marii antreprenori sunt din afara Romaniei, iar subcontractorii si furnizorii de servicii sunt firme romanesti, astfel ca in realitate "subantreprenorii romani sunt cei care construiesc, efectiv, si autostrazile si drumurile nationale, iar marii antreprenori ii platesc cu foarte mare intarziere sau deloc".

    Dan Sova a spus ca are exemple concrete in acest sens, unde, pe anumite tronsoane, antreprenorii au schimbat cate 6-7 subcontractori, dupa ce i-au pus sa munceasca, nu i-au platit si i-au adus la faliment.

    Citeste si:

      "Ceea ce propunem noi in textul de lege este o modificare concreta a Ordonantei de Urgenta 84, care reglementeaza activitatea CNADNR", a spus Sova, adaugand ca prin noile prevederi "antreprenorii nu isi vor mai putea lua banii pe lucrari de la CNADNR daca nu vor face proba platii subantreprenorilor si furnizorilor de material".

      Potrivit ministrului Transporturilor, acest lucru va aduce foarte multi bani in economia reala si va salva multe locuri de munca ale firmelor romanesti, care platesc taxe si impozite la stat si a precizat ca s-a gandit foarte mult formula juridica de a obliga firmele sa faca aceste plati.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



      Setari Cookie-uri