Daca ai 100.000 de euro buget, pentru inceput investeste doar o zecime din suma in platforma de eCommerce a viitorului tau business online. Restul banilor foloseste-i pentru marketing, parteneriate, logistica, planuri cu furnizorii. De asemenea, angajeaza un om specialist pe eCommerce si asculta-i sfaturile - se pot dovedi extrem de utile. Acestea sunt doar doua dintre sfaturile oferite de Innobyte, companie romaneasca cu sase ani experienta in constructia de magazine online, pentru antreprenori.
Innobyte este o companie 100% romaneasca, condusa de trei tineri. Doi dintre ei, Catalin Somfalean si Florin Savici, au oferit wall-street.ro informatii despre ce inseamna sa construiesti un magazin online care sa si vanda, cat costa constructia unei astfel de platforme, ce gresesc antreprenorii romani si cum poti folosi Magento eficient.

Catalin (prima foto jos) are 35 de ani, absolvent al Facultatii de Drept si vine din Sibiu, in timp ce Florin, 36 de ani, a terminat de asemenea Facultatea de Drept si vine din Braila. Al treilea actionar este Vasile Darie, 27 de ani.

Compania, partener Magento, are 49 de angajati dintre care 35 sunt specializati pe dezvoltare, sapte dintre ei fiind certificati Magento. “Vrem sa incepem un program de internship insa inca nu l-am pus in practica – avem proiecte mari, de peste 50-100.000 euro, ce necesita cunostinte avansate. Nu ne putem permite sa aducem studenti care sa lucreze pe aceste proiecte, deocamdata. Urmeaza insa din toamna-inceputul anului viitor sa incepem si un program de internship”, spun antreprenorii.

La inceput, in 2006, Innobyte avea 2-3 angajati si se ocupa in special cu realizarea de site-uri de prezentare, fara module de eCommerce. “Era dificil intrucat clientii erau foarte mici si vindeam doar punctual dupa care trebuia sa gasim alti clienti. Proiectele se finalizau in 1-2 saptamani si nu aveau continuitate”.

In timp, au fost contactati de clienti mai mari pentru lucrari mai specializate – Auto Cobalcescu sau Anuntul de la A la Z au fost printre primii clienti majori ai Innobyte. “La Magento am ajuns participand la un pitch pentru o companie romano-elvetiana, Fashiondays. In vremea respectiva, in 2009, erau o firma de venture (Swiss Venture – n.r.) si erau interesati sa construiasca mai multe site-uri”, spune Catalin Somfalean. Ei au ales ca platforma de dezvoltare Magento.

Plusuri si minusuri Magento


Construirea unui site cu Magento, o versiune minimalista, dureaza circa doua luni. Innobyte lucreaza insa la nivel enterprise, fiind proiecte mai complexe, recurente – Altex, Media Galaxy, ProCredit Bank sau iStyle. Per total, compania lucreaza activ la circa 10 proiecte.

In general proiectele mai mici, de sub 10.000 de euro, le redirectioneaza. “Bine, daca vine un client mare traditional si ne spune ca vrea zece proiecte de 10.000 de euro fiecare, normal ca le facem. Dar nu vrem sa ne defocusam. Tine de clienti, de intelegerea acestui business si de disponibilitatea lui financiara. Daca vorbim limbi diferite si clientul vrea ceva dar nu stie de fapt ce vrea, este munca de Sisif acolo”.

Spre deosebire de Prestashop, dedicat in special proiectelor mici, platforma Magento este dedicata unor magazine medii si mari, fiind foarte customizabil, avand multe optiuni, dar necesita si mai multe resurse pe partea de servere si proces de invatare mai indelungat pentru folosirea corecta. O alta platforma ce poate fi folosita de cei ce doresc sa isi construiasca un magazin online este OpenCart sau chiar Wordpress, la nivel minimal, platforma de blogging introducand mai multe module de comert electronic.

“Pentru implementare si constructie trebuie dezvoltatori specializati pe asa ceva. Si aici gresesc foarte multi antreprenori romani care vor sa isi construiasca un site – apeleaza la programatori nespecializati, care vor bani multi dar ofera deseori eficienta si complexitate mici”, considera actionarii Innobyte.

Este foarte greu sa gasesti personal competent pe Magento, aceasta fiind o platforma inca la inceput de drum in Romannia. “Angajam continuu, in functie de proiectele pe care le avem”.

Gandeste mai departe de magazinul in sine


eCommerce-ul este privit ca o activitate extrem de simplista, asimilat cu un site de prezentare pe care mai vinzi si niste produse, considera actionarii Innobyte. “Multi dintre cei ce vor sa isi deschida un business de retail online iau in calcul doar dezvoltarea. Nu se gandesc la logistica, plan de marketing, contracte cu furnizorii. In principiu, daca vrei sa ai un risc cat mai mic in online e bine sa lucrezi cu furnizori, nu cu stocuri proprii. Multi nu iau in calcul acest lucru ci se gandesc sa cumpere produse, sa le tina pe stoc”, spune Florin Savici.

Aceasta este prima si cea mai mare greseala, considera actionarii Innobyte. Partea de IT si online este, de fapt, o componenta mica in intreg ecosistemul unui business de retail online. “Daca as avea 100.000 de euro buget, in mod normal in partea de site as zice ca bag doar 10.000 de euro, pentru inceput, restul ducandu-se in alte zone precum promovare, marketing, logistica, parteneriate, angajati”.

O a doua greseala este ca antreprenorii nu isi angajeaza oameni specializati pe eCommerce si, dupa caz, pe o platforma anume. Multi spun cum vor sa arate site-urile lor si nu asculta de sfaturile unor specialisti in domeniu. “Trebuie angajat MACAR un om specializat pe eCommerce, daca nu chiar pe Magento sau, dupa caz, alta platforma”, spune Savici.

Costul realizarii unui site, de la zero, incepe cu 5-6.000 de euro, depinzand de numarul de plugin-uri, complexitate, numarul de vizitatori asteptati sau cate tari adresezi.

“Daca as putea, as schimba nivelul de intelegere al unor clienti. Ei ar trebui sa stie ca un magazin online mare este un lucru extrem de complex, ceea ce se vede este doar o mica parte. Clientul roman are tendinta sa simplifice si spun ca inteleg totul, ca nu ar trebui sa dureze trei luni sau mai mult sa faci un site”, considera Catalin Somfalean.

Exemplul clasic dat de cei de la Innobyte pentru a se intelege diferenta intre ceea ce vezi si complexitatea din spate este Google. Aparent, este unul dintre cele mai simple site-uri din lume, dar de fapt este unul dintre cele mai complexe, prin procesele din spatele “liniei de cautare”. Alte doua site-uri foarte bine realizate, tot pe plan international, sunt YouTube, unde “totul este gandit «la pixel» si Gmail. Google arata ca fac ceva destept cu forta financiara pe care o au”, spune Catalin Somfalean.

“Piata si gandirea de online din Romania este in crestere, este adevarat, dar mai are mult pana la maturitate”.

Afaceri si schimbari la Innobyte


Pe langa viitorul program de internship, compania a inceput si crearea de plugin-uri proprii, pe care le vand catre terte entitati la preturi de cate zeci de euro.”Am alocat echipe si pentru proiecte interne, am lansat propriul magazin de extensii Magento”.

Partea de responsive design este de asemenea in planul companiei, pentru 2014.

“Vrem ca Innobyte in 2-3 ani sa aiba o calitate comparabila unui ceas elvetian si sa fim cunoscuti si mai mult in Europa. Totul tine insa de evolutia pietei”.

Cifra de afaceri a companiei a fost in 2012 de circa 1 mil. de euro, conform actionarilor. “Nu mergem pe o marja de profit foarte mare intrucat vrem sa ramanem competitiv”, spun antreprenorii, fara sa ofere date mai exacte. Pentru anul in curs, Innobyte urmareste cresterea afacerilor cu circa 50% fata de 2012. “Ne-am marit echipa, de la 35 la 49 de oameni, proiectele sunt mai serioase, clientii se dezvolta”, incheie reprezentantii companiei romanesti.

Pe ce platforma ti-ai construi(t) magazinul online? Cum ti se pare costul de circa 5.000 de euro pentru un magazin online functional? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri