Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania atrage atentia, intr-un comunicat, ca eventuala adoptarea a unei ordonante de urgenta pentru amistierea si gratierea unor pedepse nu a parcurs pasii legali de dezbatere publica si ar trebui sa aiba a baza studii serioase, de criminologie, de impact social si procedural.

”Asociatia “Forumul Judecatorilor din Romania” atrage atentia asupra faptului ca initiativele legislative care au fost adoptate de Parlamentul Romaniei privind modificarea si completarea Codului penal si Codului de procedura penala nu au parcurs intregul proces democratic de verificare a conformitatii lor cu Legea fundamentala si valorile sociale protejate prin normele a caror modificare este urmarita.

Forma legislativa adoptata a fost vehement contestata de societatea civila, este vizata de obiectii de neconstitutionalitate, face obiectul unei solicitari a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei de emitere a unui aviz din partea Comisiei de la Venetia, s-a aflat in studiu la organisme internationale precum Comisia Europeana sau GRECO, evolutia situatiei interne fiind in prezent sub stricta monitorizare, astfel ca adoptarea unei ordonante de urgenta prin care sa fie frant acest parcurs firesc intr-un stat de drept nu poate fi considerata necesara pentru a raspunde unei nevoi sociale de stricta urgenta, ci ar reprezenta exact contrariul.

In ceea ce priveste speculatiile privind iminenta adoptare a unei ordonante de urgenta a Guvernului pentru amnistierea sau gratierea unor pedepse, cu atat mai putin, nici nu exista un proiect care sa fi fost pus in dezbatere publica, conform Legii transparentei decizionale nr.52/2003, iar astfel de masuri de politica penala nespecifice actului de legiferare delegata a Guvernului ar trebui insotite de o nota de fundamentare care sa aiba a baza studii serioase, de criminologie, de impact social si procedural, cu implicarea tuturor expertilor tehnici relevanti, cu precadere cei internationali.

Petre Daea promite o lege a...
Citeste si: La ce pret poate ajunge un hectar de teren agricol in Romania

In acest context, tinem sa readucem in atentie urmatoarele principii esentiale pentru o democratie reala:

1. Principii constitutionale privind emiterea ordonantelor de urgenta

Posibilitatea executivului de a guverna prin ordonante de urgenta trebuie sa fie justificata de existenta unor situatii exceptionale, care impun adoptarea unor reglementari urgente, art. 61 alin. (1) din Constitutia Romaniei dispunand expres ca Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii.

Chiar daca, din punct de vedere constitutional, se accepta o procedura exceptionala de substituire a Parlamentului in edictarea actelor normative de reglementare primara (inclusiv pentru legi organice), aceasta posibilitate nu poate fi similara unui drept discretionar al Guvernului si nu poate justifica abuzul in emiterea ordonantelor de urgenta, legate de existenta unor situatii exceptionale, care impun adoptarea unor reglementari urgente, conform art.115 alin. (4) din Constitutie (a se vedea Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000 pronuntata de Curtea Constitutionala a Romaniei).

Sedinta de guvern pentru...
Citeste si: Guvernul a modificat legile justitiei prin OUG in aceasta dimineata

In caz contrar, se poate vorbi despre o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, incalcandu-se principiul separatiei puterilor in stat, ordonantele de urgenta neputand fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, neputand afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie (nu pot fi suprimate, nu se poate aduce atingere, nu pot fi vatamate, lezate etc.), drepturile electorale, respectiv masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica [a se vedea art.115 alin. (6) din Constitutie]. Prin urmare, domeniul in care Guvernul se poate substitui Parlamentului, adoptand norme primare, este limitat, inclusiv de imperativul urgentei reglementarii”, se arata in comunicatul FRJ.