Măsurile de distanțare socială implementate de către autorități în contextul pandemiei de COVID-19 vor lăsa "urme" și în modul în care vor opera companiile din clădirile de birouri în spațiile închiriate, inclusiv în ceea ce privește numărul de angajați care vor reveni la locul de muncă după ridicarea restricțiilor, a declarat Mihai Zaharia, director de investiții și piețe de capital în cadrul Globalworth.

"Reveniea la birou se va face, cel mai probabil, gradual și nu vom reveni imediat la programul de lucru normal de dinaintea pandemiei. Mă aștept ca mai multe companii se implementeze un program de lucru flexibil, care să permită unor echipe sau departamente să înceapă și să termine programul la intervale orare diferite. De altfel, această situație o vedem deja implementată în perioada curentă la anumite companii. Estimez că mai mult de jumătate dintre companiile care sunt chiriași în portofoliul nostru deja au implentat aceste politici de a lucra de acasă și, deși nu este un trend nou, cu siguranță va fi accelerat în viitor", a spus Mihai Zaharia (foto).

Declarațiile au fost făcute în cadrul unei dezbateri online realizată de către compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox şi firma de avocatură Dentons. În România discutăm despre o piață imobiliară formată din peste 350 de clădiri moderne cu o suprafață cumulată de peste 4 milioane de metri pătrați, în care își desfășoară activitatea aproximativ 400.000 de angajați ai unora dintre cele mai mari companii din economie.

Pe de altă parte, "aceste măsuri de distanțare socială cred că vor impacta și numărul angajaților pe care îi vedem zilnic în clădirile de birouri. Nu știu în ce măsură, dar este posibil pe viitor să vedem chiar reglementări din partea autorităților în acest sens. În momentul de față, reglementările cu privire la la numărul de angajați în clădirile de birouri vin în special de la ISU (Inspectoratul pentru Situații de Urgență - n.r.)", mai spune Mihai Zaharia.

Distanțarea socială va lăsa urme în modul în care vor opera companiile

Reprezentatul Globalworth adaugă că atât timp cât un dezvoltator imobiliar planifică în construcție un număr corect de ieșiri de evacuare în caz de urgență și toate celelalte elementele de protecție la incendiu, de exemplu, chiriașii clădirii puteau opta pentru un anumit nivel de densificare, în ceea ce privește numărul de angajați la o anumită suprafață închiriată.

Citeste si:
Globalworth donează 200.000 euro pentru lupta împotriva COVID-19
Globalworth donează 200.000...

Dar, majoritatea chiriașilor de spații de birouri nu prea respectă gradul standard de ocupare conform cerințelor informale, de 1 angajat la 10 metri pătrați, ci ajung la un raport de 1 la 8 metri pătrați sau chiar 1 la 6 metri pătrați, în funcție de activitatea companiei.

"Este posibil să vedem de acum un proces de sens contrar. Deocamdată, nu avem o estimare dacă această muncă de acasă va înăspri ceea ce înseamnă elementele de distanțare într-o clădire de birouri. Mie îmi este teamă însă, mai degrabă, de impactul acestei pandemii asupra economiilor. Este important să existe în continuare companiile care să inchirize spații de birouri, nu îmi este teamă de numărul redus de angajați care vor veni la birou de acum încolo, datorită faptului că vor lucra și de acasă", mai spune Mihai Zaharia.

De asemenea, "cred că va fi nevoie de o schimbare a amenajărilor în cadrul spațiilor de birouri și toate aceste măsuri de distanțare socială vor lasă urme și în modul în care vor opera companiile în aceste clădiri. Mă aștept să avem un spațiu de birouri mai fragmentat, inclusiv în zonele de cafeterie și tot ceea ce înseamnă accesorii aferente unui spațiu de lucru. Dar, cel mai probabil, companiile nu au încă o nouă rețeta pentru cum vor opera birourile. Rămâne de văzut în final cum va fi influențată amenajarea unei clădiri de birouri de către toată această pandemie", conchide reprezentantul Globalworth.

Globalworth este activ în România și Polonia, unde deține un portofoliu evaluat la 30 iunie 2019 la peste 2,85 miliarde de euro. Peste 95% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 685 de companii naționale și multinaționale.

Citeste si:
De la partea amara a jobului in vanzari la propriul business cu gemuri
Mici producatori: De la...

În România, Globalworth deține atât proiecte de spații de birouri, precum Green Court, Globalworth Tower sau Renault Bucharest Connected cât și două parcuri logisitice și industriale. Globalworth este prezenta în București, Timișoara, Constanța și Pitești, în timp ce în Polonia proprietățile sale se regăsesc în Varșovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk și Katowice.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Citește și
Breaking News | Iohannis: De la 1 iunie se redeschid terasele şi plajele
Setari Cookie-uri