De la modul în care angajații lucrează astăzi în companii, cu suprafețe închiriate tot mai mici, pe fondul mutării temporare a activității în regim remote sau work-from-home, până la eliberarea completă a spațiilor de lucru, criza generată de Covid-19 a dus la recalibrarea tot mai multor spații din clădirile de birouri, estimarea companiei de consultanta imobiliara 24REAL fiind că în următoarele luni între 20-30% din suprafața totală a birourilor ocupate s-ar putea elibera.

"În fiecare zi se eliberează câte un spațiu de birouri, lucru care nu se întâmpla înainte de criza sanitară care a schimbat percepția de lucru în multe companii. Chiriașii care părăsesc aceste spații fie au angajați care pot lucra remote (de acasă, inclusiv), fie optează pentru o optimizare a costurilor în spații mai mici, cu suprafețe adaptate nevoilor din următoarele luni", spune Constantin Căpraru, managing partner 24REAL, agenție de consultanță imobiliară specializată în intermedierea de spații de birouri cu suprafețe de până în 1.000 mp.

El apreciază această direcție drept o tendință temporară, de până la un an de zile, dar cu certitudine o reconfigurare a pieței de birouri în aceste 12 luni. "Chiar și în acest proces de reconfigurare, avem clienți interesați mai mult ca oricând de achiziția unor proiecte de birouri de dimensiuni mai mici (800 - 1.000 mp) pentru a renunța la chirie și a deveni proprietari pe spațiile respective. Costul unui astfel de proiect, în centrul Bucureștiului, poate porni de la 1,5 mil. euro".

În ceea ce privește cererea, specialiștii 24REAL au observat o creștere a interesului pentru clădiri de birouri din partea companiilor IT, servicii poștale, respectiv zona de ticketing (aviație), companii care optează în cea mai mare parte pentru locații în zona Pipera.

"Avem clienți din domeniile IT, servicii poștale, mobilier (showroom), ticketing (turism) sau servicii financiare interesate de extinderea spațiului de lucru sau de relocări în spații mai generoase, în medie aceste companii căutând spații cu 30-50% mai mari", a adăugat Constantin Căpraru.

Citește și: O agenție imobiliară oferă mașini gratuite dacă închiriezi birouri

Doar 100.000 mp tranzacționați în S1

Conform datelor 24REAL, în prima jumătate a acestui an s-au tranzacționat circa 100.000 mp spații de birouri, un volum cu aproximativ 50% mai mic față de cel înregistrat în S1 2019.

"Prima jumătate a anului a stat sub semnul incertitudinii, dictată de evoluția pandemiei și a măsurilor Guvernului care au blocat orice planuri pentru companii - dacă unii chiriași și-au continuat activitatea într-un regim normal, mulți au optat pentru facilitarea lucrului de acasă pentru angajații lor, fapt ce a condus la eliberare temporară a spațiilor de birouri, iar în anumite cazuri și cu o amânare de plată a costurilor de închiriere, respectiv o diminuare a tarifelor cu chiria pe o perioadă de câteva luni", a adăugat Constantin Căpraru.

El adaugă că se așteaptă ca în următoarele luni să se normalizeze acest lucru, dar totul va fi în legătură directă și cu evoluția cazurilor de COVID-19 de pe teritoriul României. "Suntem optimiști, însă, și avem semnale din piață că volumele de spații de birouri tranzacționate până la sfarșitul anului să recupereze din decalajul suferit în prima jumătate a lui 2020".

Pentru 2020, 24REAL estimează un volum total de tranzacționare pe piața de birouri de aproximativ 200.000 mp.

Creștere cu 50% a costurilor de mentenanță în clădirile de birouri

Costurile de mentenanță ale clădirilor de birouri au crescut, în medie, cu 30-50% în ultimele șase luni, iar acest lucru se datorează în special cheltuielilor mai mari cu utilitățile, a creșterii salariilor din domeniu, cât și unei întrețineri mai riguroase a clădirilor, ca urmare a măsurilor de prevenire a Covid-19, fapt ce a determinat proprietarii de clădiri de birouri să investească sume foarte mari în dotarea clădirilor cu echipamente de ultimă generație, respectiv soluții de dezinfectare profesionale.

"Vorbim despre creșteri semnificative în ceea ce privește costurile de facility și property management ale clădirilor de birouri, de până la 50% în ultimele 6 luni, sume care se transferă direct către chiriași. Dacă la sfârșitul anului trecut costurile de mentenanță se situau între 2,5 - 3 EUR/mp în București, astăzi vorbim și de peste 4 EUR/mp, tendința fiind una de creștere a acestor valori în perioada următoare", a completat Constantin Căpraru.

În ceea ce privește chiriile, specialiștii 24REAL estimează posibilitatea unor scăderi ale chiriilor pe perioada verii de până la 10%. În prezent, chiriile pentru clădirile moderne de birouri se situează și la sub 10 euro/mp în Pipera, Preciziei sau în sudul Capitalei și pot depăși 21 euro/mp în Victoriei - Buzești.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri