Mircea Miclea, profesor la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj Napoca si fost ministru al Educatiei si cercetarii in Guvernul Tariceanu, in perioada decembrie 2004 - noiembrie 2005, a analizat, in cadrul conferintei despre educatie organizata de Platforma Romania 100, problemele educatiei din perspectiva celor doua paradigme: a sti si a face, identificand si exemplificand patru situatii - cand stii, dar nu faci ce stii, cand faci, dar nu stii ce faci, cand nu stii si nici nu faci si cand stii si faci.

Incercand sa gaseasca raspunsuri la intrebarile „De ce nu merge? De ce nu se intampla ceva in educatie?”, profesorul Mircea Miclea a identificat prima situatie, in care „stiu, dar nu fac ce stiu”.

Spre exemplu, Parlamentul stie, pentru ca este in pactul national pentru educatie, ca trebuie sa infiinteze o unitate care trebuie sa monitorizeze reforma educatiei si respectarea si nu o face. Un alt exemplu: am introdus prin legea educatiei evaluarile periodice la clasa a doua, a patra si a sasea. Dupa un ciclu curicular, trebuie o evaluare. Se incheie ciclul curicular in clasa a doua, hai sa evaluam, sa vedem unde suntem. Apoi, invatatorul are la dispozitie doi ani de zile cu aceeasi clasa ca sa remedieze problemele. Si in clasa a patra facem o noua evaluare ca sa vedem daca efortul domniei sale a dat rezultate sau nu. Poate sa faca planuri individuale de dezvoltare. Se fac aceste evaluari nationale si desi se stie ca aceste evaluari trebuie utilizate pentru a individualiza planurile de invatare si pentru a vedea progresul de la clasa a doua la clasa a patra, se stie ce trebuie sa se faca si nu se face. Adica, evaluarile se realizeaza, dar rezultatele acestor evaluari pentru dezvoltarea practicilor de invatare nu se utilizeaza”, explica Miclea.

In situatia „unii fac, dar nu stiu cand fac”, fostul ministru al Educatiei da exemplul ministrilor care se perinda prin minister, de-a lungul anilor, si care schimba cate ceva, adesea, fara a avea baza unor studii si cercetari.

„De exemplu, uneori, prin ministere vin tot felul de ministri care sunt cuprinsi de o frenezie a faptelor si se apuca sa faca lucruri fara sa aiba nici cea mai mica fundamentare, dar se apuca sa ia decizii, in fiecare zi se iau decizii. Aceste multe schimbari au constituit un zgomot care au impactat negativ inclusiv momentele in care s-a facut reforma, s-a luat o baza stiintifica, s-a stabilit o finalitate clara. Schimbarea asta care era reformista a fost vazuta doar ca o alta schimbare. Deci, nu e bine cateodata sa faci, fara sa stii”, precizeaza Miclea.

Un alt exemplu adus in discutie de fostul ministru este reprezentat de majorarile salariale ale profesorilor.

„PSD a marit salariile cadrelor didactice. A facut ceva. A facut bine, dar nu a stiut cum sa faca aceasta marire. In loc sa spuna ca creste pe medie salarizarea cadrelor didactice cu atat la suta. Asadar, unele salarii vor creste mai mult, iar altele mai putin, pentru ca introducem acum grila de evaluarea a performantelor personalului didactic si salariile se vor da in functie de personalul didactic. Era cel mai bun prilej de a introduce evaluarea personalului didactic in functie de performante. Nu a facut lucrul asta. Nu a stiut, ar fi putut sa stie pentru ca s-ar fi putut uita in 2004 si 2005 si ar fi vazut ca in 2004, salariile profesorilor universitari s-au dublat. Efectul pe calitatea actului de predare la nivel universitar si la nivel de cercetare, zero. De ce? Pentru ca dai aceeasi recompensa la toata lumea. Cei care nu au facut nimic au continuat sa nu faca nimic pe dublu salariu. Cei care au facut inainte, cu putini bani, au continuat sa faca cu mai multi bani, dar fara nici un fel de diferenta. Prin urmare, la fel se va intampla si acum daca faci ceva, dar nu stii cum sa faci.

La capitolul „unii care nici nu stiu, nici nu fac, profesorul invoca exemplul proiectului de educatie realizat de presedintia Romaniei: „Presedintia Romaniei a anuntat in urma cu patru ani ca educatia este o prioritate. In acest moment, ca o constatare, nu ca o critica, nu exista nici un document care sa spuna „am facut analizele, uite ce trebuie sa facem””.

Ultima categorie este reprezentata de o minoritate care stie si face: „Tot timpul, in toate timpurile, aceasta a fost o minoritate. Sa nu ne facem iluzii. Asa a fost mereu: o minoritate care si stie, si face. Asa a fost mereu. De regula, e data la o parte, pentru ca deranjeaza. De asta, aceasta minoritate ar avea nevoie de un alt fel de politica”, explica Miclea.

Sursa foto: Agerpres Foto / Adrian Cuba

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri