Cand zici Japonia te gandesti automat la ciresi infloriti, pagode, aglomeratia din Tokyo sau, eventual, daca esti pasionat de istorie, samurai sau infamele bombe atomice. In realitate, Japonia a reusit sa se dezvolte extrem de mult in ultimii zeci de ani si sa devina un model de civilizatie pentru mapamond. Ce ar putea Romania sa invete si sa APLICE din ceea ce a reusit Japonia?

In cele doua saptamani petrecute in Tara Soarelui Rasare, inarmat (si) cu un aparat foto Panasonic Lumix made in Japan, pentru a surprinde cel mai bine esenta culturii si vietii tarii vizitate, am remarcat cateva lucruri (relativ) simplu de implementat si de noi. Daca (si este un mare „daca”) am avea deschidere reala care a deveni civilizati si daca (un si mai mare „daca”) factorii de decizie din Guvern si primarii ar fi competenti si si-ar da interesul.

1. Poate nu as fi inceput cu acest lucru, daca nu ar fi fost inflamarea extraordinara pe care o propunere USR ar fi starnit-o in spatiul public. USR a propus o lege prin care tigarile sa se vanda doar in locuri speciale, nu in aproape orice magazin si sa se interzica fumatul in masini in care se afla minori. De aici, „constiinta publica” s-a inflamat si informatia a fost exagerata pana la a se ajunge sa se spuna ca USR doreste nici mai mult, nici mai putin, interzicerea COMPLETA a fumatului.

Foto - Panasonic Lumix



In Japonia, una dintre cele mai curate tari ale lumii, este COMPLET interzis fumatul in spatii publice, cu exceptia unor locuri special amenajate – „acvarii” inchise, amplasate in anumite zone. Practic, nu vezi NICIUN chistoc de tigara pe strada, cum abunda la noi, si nici oameni care sa pufaie in fata ta, inhaland tot fumul de tigara. Este un lucru extrem de civilizat si benefic pentru toata lumea – mai mult, foarte usor de implementat si la noi.

Amenzile pentru cei care fac mizerie pe jos sunt, similar Chinei de altfel, extrem de mari, descurajand astfel orice fel de distrugere a aspectului placut al oraselor.

2. Punctualitatea este punctul forte al japonezilor. De oriunde ai porni, totul ajunge la timp si te poti ghida exclusiv dupa Google Maps. Metroul, trenurile si chiar autobuzele ajung „la secunda” in statii si la destinatie. Aici vorbim de sisteme inteligente implementate la nivel national (smart city), dar si o infrastructura bine pusa la punct. Romania poate porni de la segmente mici, portiuni mici feroviare si, treptat, sa creasca.



3. Si pentru ca am vorbit de infrastructura, Japonia are implementat un excelent sistem de trenuri pentru turisti. Asa-zisul JR Pass poate fi cumparat din aproape orice tara din lume si, cu el, te poti plimba cu trenurile si metrourile din intreaga Japonie, doar aratand acel Pass.

Practic, turistii nu mai au nicio bataie de cap, nu mai trebuie sa se intereseze de unde cumpara bilete, ce linii sa ia, cat costa si asa mai departe.

In Romania, a fi turist strain si a merge cu CFR-ul este, efectiv, un dezastru. Pornind de la faptul ca vanzatoarele de bilete nu cunosc bine engleza, trecand prin faptul ca nu exista automate de bilete in toate statiile si plata cu cardul este inca ceva de domeniul Science Fiction-ului, a fi turist strain in Romania si a dori sa mergi cu trenul se transforma, rapid, intr-o mare bila neagra.



A exista un sistem prin care turistii sa aiba acces la orice tren, rapid, sau chiar trenuri speciale pentru ei catre cele mai populare destinatii, curate si cu aer conditionat, ar duce la un mai mare grad de satisfactie in randul acestora.

4. Internet WiFi inca din aeroport. Atunci cand aterizezi pe aeroportul din Tokyo, ai posibilitatea de a ridica chiar de acolo, cu rezervare prealabila facuta pe Internet, un router WiFi cu ajutorul caruia ai tot timpul si peste tot Internet 4G.



Este un serviciu atat de simplu de implementat, inclusiv de companii private, si ATAT de util celor care viziteaza Romania, mai ales din afara spatiului Uniunii Europene. Primesti un router pe care il tii tot timpul deschis, conectezi telefonul mobil si...voila, Internet nelimitat, oriunde te-ai afla, pentru un pret chiar mic – circa 250 de lei pentru 12 zile. Turistii renunta astfel la a cauta WiFi si a consulta harti fizice.

5. Incredibila curatenie. Si curatenia porneste, in primul rand, de la un sistem educational foarte bine pus la punct si modern. Sistem in care elevii sunt obligati sa (se) mentina curati si sunt invatati de mici cum sa respecte natura si pe ei insisi.

Acest lucru se vede chiar in aspectul copiilor care merg la scoala – toti in uniforma, foarte aranjati si respectuosi.



In Romania, daca educatie nu prea este, cel mai bine ar functiona, probabil, un sistem coercitiv – amenzi mari pentru orice fel de poluare si, in timp, oamenilor le va fi teama sa arunce chistocul de tigara pe jos sau hartia pe geamul masinii. Totul, pana la urma, pentru a trai in orase mai sanatoase, mai curate.

6. Masini electrice/hibride si taximetristi...politicosi. Japonia are, intr-o pondere foarte mare, masini electrice si hibride, inclusiv la nivel de taximetri – in majoritate, bineinteles, Toyota.

Uber nu exista, in aplicatie chemand, de fapt, masini de taxi. Avand in vedere, insa, gradul de civilizatie si respect al acestora, nici nu ai nevoie de alternative. Soferii au, in mare parte, manusi albe, sunt imbracati la costum sau smart-casual, conduc masini curate si moderne si, bineinteles, poti plati cu cardul din aplicatie.

Cum se poate rezolva problema taximetriei in Romania, si in special in Bucuresti? In primul rand, eliminate masinile care nu sunt inregistrate in Capitala, infamele masini de Ilfov, eliminata mafia din taximetri si amenzi usturatoare pentru cei care refuza sa ia calatori din varii motive. Ar fi un inceput bun.



7. Tokyo nu este nici pe departe capitala aglomerata asa cum isi imagineaza multi. Exceptand unele zone turistice, Tokyo da senzatia de spatiu si de multa, multa verdeata. Capitala Japoniei respira aer curat. Foarte multe parcuri. Zgarie norii au, la propriu, copaci pe ele, terase inverzite si multi pomi si arbusti pe marginea strazilor.

Aceste lucruri, cumulate cu ceea ce aminteam mai sus, incurajarea masinilor nepoluante si a transportului in comun, au dus la construirea unor metropole de milioane de oameni foarte aerisite si, mai ales, in care respiri aer curat.

Ce s-ar putea face, de exemplu, in Bucuresti? In primul rand, „toaletarea” copacilor sa se faca de specialisti si cu avizul Gardei de Mediu. Multi copaci, sub Gabriela Firea mai ales, au fost pur si simplu distrusi definitiv. De asemenea, parcurile ar trebui protejate si chiar inmultite. In prezent se discuta de constructia de cladiri in parcuri, lucru care ar duce la diminuarea si mai mult a si-asa putinelor zone verzi ale Capitalei.

Ce altceva considerati ca ar putea invata Romania de la Japonia? Va incurajam sa comentati.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri