Cât costă noul BMW iX3
Sursa: BMW
BMW, în jargonul propriu, spune că iX3 este un SAV, adică „Sports Activity Vehicle”. Cei care sunt familiarizați cu istoricul bavarezilor în lumea mașinilor mari vor recunoaște această denumire. Pentru toți ceilalți, însă, iX3 este un SUV compact, care preia în mare linia estetică a conceptului Vision Neue Klasse SUV și propune toate „ingredientele” platformei pe care BMW o consideră „cea mai importantă investiție într-o arhitectură circulară pentru o generație nouă de modele electrice”.
Cum în comunicatul de presă vedem presărat peste tot cuvântul „nou”, pe care l-am folosit și în articol de mai multe ori doar până în acest punct, este ușor să ne imaginăm că a doua „coborâre” a lui iX3 vine la pachet și cu un preț piperat. În fond, orice constructor care pompează sute de milioane de euro (sau chiar mai mult) într-o platformă nouă, ce va fi declinată pe o varietate de modele, vrea să-și scoată banii și să mai facă și profit.
Realitatea este, însă, că BMW va oferi acest model la un preț accesibil. Nu, SUV-ul compact al bavarezilor nu este un chilipir, dar dacă ne raportăm la prețul de lansare al primei generații - adică 64.081 de euro cu TVA în 2020 - atunci noul model este o afacere bună la 65.461 de euro, tot cu TVA inclus.
Practic, dacă luăm în calcul inflația, a doua generație a lui iX3 este de fapt mult mai ieftină decât prima. În 2020, modelul era, pe atunci, primul SUV pe baterii al BMW, iar argumentele sale erau o autonomie maximă de 460 de kilometri (WLTP) și capacitatea de a încărca 100 de kilometri de autonomie în 10 minute, la 150 kW.
Acum, în 2025, versiunea de bază a lui iX3 vine cu o arhitectură de 800V care permite încărcare la o putere maximă de 400 kWh. Astfel, cu un charger super-rapid care permite încărcarea la asemenea viteze, poți adăuga 375 de kilometri de autonomie în 10 minute - asta este o creștere de 275% față de performanța primului iX3.
Ce performanțe și ce specificații are primul model din gama Neue Klasse
Sursa: BMW
După șase decenii, BMW readuce în actualitate denumirea Neue Klasse, folosită în anii '60 pe o gamă de berline și coupe-uri ce au pus umărul la salvarea mărcii cu sediul în Munchen. De această dată, tot acolo, în cartierul general al BMW, a fost prezentată cea de-a doua generație a lui iX3, primul model din noua familie Neue Klasse.
De această dată, denumirea este utilizată nu doar ca un tribut adus trecutului, ci pentru a identifica pasul în față pe care această arhitectură o face în povestea electrică a germanilor. Am vorbit, deja, despre câteva dintre specificațiile SUV-ului compact, dar iX3 are chiar mai multe de oferit pe parte tehnică, iar ulterior vor fi disponibile versiuni și mai potente.
Primul model Neue Klasse va fi construit în noua fabrică BMW Group din Debrecen și va include tehnologia BMW eDrive de a şasea generaţie, o arhitectură electronică şi de software care vine cu patru „superbrains” - computere de înaltă performanţă capabile să proceseze un volum vast de date în timp real. De asemenea, tehnologia "Heart of Joy" de management a dinamicii şi a sistemului de propulsie asigură o dinamică şi un control peste ceea ce oferea modelul anterior. De aceea, BMW consideră că acest model este primul SDV (software-defined vehicle) real din istoria sa.
În plus, la interior, punctul central al experienței digitale de utilizator este BMW Panoramic iDrive, noua generație a user-interface-ului BMW, care, spune producătorul, este mai intuitivă ca până acum. Toate evoluțiile sunt posibile fără un „cost” suplimentar pentru mediu, din moment ce BMW a reușit să reducă amprenta de emisii de gaze cu efect de seră a automobilului pe parcursul ciclului de viaţă cu peste 30%.
Versiunea de lansare a SUV-ului compact va fi iX3 50 xDrive, cu o putere de 345 kW/469 cai putere şi tracţiune integrală electrică asigurată de un sistem cu două motoare. Vor urma şi alte variante electrice, inclusiv un model entry-level și mai accesibil. Lansarea pe piaţă a noului BMW iX3 va avea loc în Europa în primăvara anului 2026, iar în Statele Unite în vara anului 2026. De asemenea, începând cu vara anului 2026 va fi livrată o variantă a noului BMW iX3, produsă la fabrica din Shenyang, care a fost adaptată special pentru piaţa chineză.
„Întreaga noastră gamă de produse va beneficia de inovaţiile aduse de Neue Klasse - indiferent de tehnologia sistemului de propulsie utilizată”.
Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG
Sursa: BMW
Cu o lungime de 4.782 de milimetri, o lăţime de 1.895 de milimetri şi o înălţime de 1.635 de milimetri, noul BMW iX3 este mai lung și mai lat decât prima generație, dar mai puțin înalt. BMW se laudă cu un Cx de doar 0,24 și, cum spuneam, design-ul este inspirat masiv din cel al conceptului. Asta înseamnă că vorbim de o nouă planșă centrală, glossy, care ascunde și farurile, plasate în fascicule LED poziționate într-un corp îngust.
„Rinichii” tipici BMW sunt acum mai mici, poziționați în mijloc, ceea ce amintește de vechea grilă a modelelor Neue Klasse din trecut. În spate, tot ca un throwback, stopurile sunt de mari dimensiuni și au o semnătură luminoasă nouă, forma lor „impregânând” însăși liniile hayon-ului. BMW spune că design-ul lateral este definit de două volume, iar jantele de mari dimensiuni „încălțate” cu cauciucuri cu talon minimal oferă un aspect agresiv modelului, care în ciuda tracțiunii integrale va avea, probabil, capacități limitate în off-road.
Wall-Street.ro va avea ocazia să vadă noul iX3 la standul mărcii de la IAA Mobility 2025, dar, până atunci, un prim verdict este că Neue Klasse nu reprezintă și o revenire a frumuseții în tabăra BMW. Da, grilele nu mai sunt abuziv de mari - așa cum vedem pe XM, pe Seria 7 sau pe Seria 4, dar noua semnătură luminoasă încă arată puțin ciudat, iar proporțiile butucănoase nu ajută. În timp, poate, design-ul modelului va deveni mai plăcut și rămâne de văzut cum va arăta versiunea în trei volume - „fratele” pe baterii al Seriei 3.
Încă de la lansare, noul BMW iX3 poate fi comandat opţional cu pachetul M Sport sau pachetul M Sport Pro. Aspectul mașinii este accentuat suplimentar de elementele negre lucioase pentru exterior, de scaunele M Sport şi de un volan M în interior.
Capacitatea portbagajului noului BMW iX3 poate fi mărită de la 520 la maximum 1.750 de litri prin rabatarea elementelor spătarului banchetei. Compartimentul de depozitare suplimentar de sub capotă mai oferă o capacitate de stocare de 58 de litri.
BMW iX3 este primul model de serie în care BMW Panoramic iDrive redefineşte experienţa de utilizare, transmite producătorul. Feedbackul individual al clienţilor, datele de la peste 10 milioane de automobile conectate şi studiile de utilizare cu peste 3.000 de clienţi au fost toate încorporate în procesul de dezvoltare. Comenzile fizice sunt disponibile, inclusiv pentru ştergătoare de parbriz, semnalizatoare, oglinzi exterioare, controlul volumului, selectorul de viteze, frâna de mână, luminile de avarie, încălzirea lunetei şi funcţia de degivrare.
Alte funcţii au fost optimizate pentru utilizare prin comandă tactilă şi vocală sau prin intermediul volanului multifuncţional. Informaţiile importante pentru condus apar în câmpul vizual al conducătorului auto. În partea superioară, alături de BMW Panoramic Vision, BMW 3D Head-Up Display (opţional) poate face proiecţii tridimensionale şi afişează informaţii integrate de navigaţie şi condus autonom.
Sursa: BMW
BMW iX3 50 xDrive este propulsat de două motoare electrice, care generează împreună o putere de 345 kW/469 CP şi un cuplu de 645 Nm. Acesta accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde şi atinge o viteză maximă de 210 km/h.
Tehnologia de propulsie dezvoltată pentru Neue Klasse reduce pierderile de energie cu 40% în comparaţie cu tehnologia BMW eDrive de a cincea generaţie, masa cu 10%, iar costurile de fabricaţie cu 20%. Noul concept de baterie de înaltă tensiune cu celule cilindrice pentru Neue Klasse realizează, de asemenea, progrese semnificative. Densitatea energiei la nivel de celulă este cu 20% mai mare decât în cazul tehnologiei BMW eDrive de a cincea generaţie, iar noul concept deschide calea pentru o creştere cu 30% a vitezei de încărcare.
Bateria de înaltă tensiune de la BMW iX3 50 xDrive are un conţinut energetic utilizabil de 108,7 kWh, permiţând o autonomie de până la 805 kilometri în ciclul WLTP. O putere maximă de încărcare de 400 kW permite utilizatorilor să-şi alimenteze noul BMW iX3 cu suficientă energie, la o staţie de încărcare rapidă cu curent continuu (CC) de 800V, pentru a adăuga până la 372 de kilometri de autonomie în doar 10 minute. Bateria se poate încărca de la 10% la 80% capacitate în 21 de minute.
noul BMW iX3 poate fi încărcat şi de la staţii de curent continuu de 400V. Modernizările aduse pregătirii bateriei contribuie, de asemenea, la scurtarea timpilor de încărcare. Noul BMW iX3 50 xDrive se poate încărca cu curent alternativ (AC) la 11 kW ca dotare standard sau cu 22 kW ca opţiune.
„Sunt încrezător că lansarea BMW iX3 este un moment semnificativ pentru industria auto și, de asemenea, pentru România. Așteptați-vă la o schimbare majoră de paradigm care va transforma, încă o data, BMW.”
Oliver Rademacher, Director General BMW Group Romania
Ce echipări oferă BMW iX3
Sursa: BMW
Noul BMW iX3 va fi disponibil de la lansare cu posiblitatea de a alege între o vopsea uni şi cinci finisaje metalizate. Ca alternativă la jantele din aliaj uşor de 20”, oferite ca echipare standard, clienţii pot alege dintr-o selecţie de jante noi din aliaj uşor (20”, 21” şi 22”), disponibile opţional. Gama include, de asemenea, jante din aliaj uşor BMW M şi BMW Individual, unele în specificaţia Air Performance cu optimizări de aerodinamică şi masă.
Specificaţiile standard pentru noul BMW iX3 50 xDrive includ, de asemenea, climatizare automată pe două zone, acces Comfort şi Digital Key Plus (cu folosirea telefonului mobil drept cheie digitală şi pentru controlul automobilului din telefon, inclusiv pentru manevre de parcare), acţionare automată a hayonului, pachetul extins de oglinzi exterioare, un sistem de alarmă şi telefonie cu funcţie de încărcare wireless.
Printre alte dotări opţionale importante se numără climatizarea automată pe trei zone, funcţiile adaptive ale farurilor cu control inteligent al luminilor, pachetul BMW Iconic Glow, care include grila BMW iluminată, sistemul Harman Kardon HiFi cu 13 difuzoare, încălzirea volanului şi o trapă panoramică mare, ale cărei geamuri de confort climatic au o filtrare unică a energiei solare şi o protecţie UV de 100%.
Aproximativ o treime din noul BMW iX3 este fabricat din materii prime secundare. De exemplu, componentele termoplastice pentru compartimentul motorului, spaţiul de depozitare de sub capotă şi capacul acestuia sunt fabricate în proporţie de 30%⁵ din plastic marin reciclat.
Materialul pentru tapiţeria scaunelor Econeer este fabricat 100%⁶ din PET reciclat, materialul pentru tapiţeria plafonului şi covoraşe este fabricat 100%⁷ din materiale reciclate. În ceea ce priveşte şasiul maşinii, pentru lagărele pivotante şi suporturile butucilor se foloseşte aluminiu, constând în proporţie de 80% din materie primă secundară, în timp ce jantele sunt turnate din aluminiu cu un conţinut de 70% de material secundar.
Utilizarea materiilor prime secundare joacă, de asemenea, un rol în fabricarea noilor celule cilindrice pentru bateriile de înaltă tensiune din noul BMW iX3. Materiile prime secundare reprezintă aproximativ 20% din totalul celulelor de baterie de a șasea generație. Iar pentru nichelul, cobaltul și litiul din interiorul celulelor bateriei, proporția crește la aproximativ 50% în fiecare caz.