Care sunt planurile Great Wall în Europa

Great Wall Motors (GWM) vrea să lanseze o serie de modele noi, cu sisteme de propulsie hibride, pentru a-și crește cota de piață în Europa. Compania a anunțat că va mări portofoliul de modele sub brandul citadin Ora, cunoscut până acum prin modelul 03 (Funky Cat) disponibil inclusiv în Regatul Unit, dar va lansa și SUV-uri noi sub sigla Haval, deja distribuită în Republica Moldova, printre altele.
Compania arată că, după un prim efort de a intra în Europa care a început în urmă cu trei ani, dar care nu a produs rezultate, un nou val de lansări este programat în 2026. Astfel, din a doua jumătate a anului viitor, GWM va lansa cel puțin șapte modele noi, conform sursei citate.
Printre acestea vor fi modele cu motorizări pur termice, dar și hibride cu tehnologie mild-hybrid (MHEV) și plug-in (PHEV). Totodată, pe lângă mașini accesibile, Great Wall va lansa și o serie de automobile pe baterii (BEV). Chinezii se vor concentra, în acest „prim val” pe SUV-uri, care vor purta sigla Haval.
În China, portofoliul mărcii Haval numără 11 SUV-uri, pe lângă alte șapte modele comercializate sub brand-ul Tank, dedicat mașinilor de teren. De asemenea, marca Ora va fi îmbogățită cu o serie complet nouă de modele de oraș, cu caroserii diferite.
Hatchback-ul pe baterii Ora 03 (cunoscut în trecut ca Funky Cat) a fost cel mai bine vândut model Great Wall în Europa, cu 1.755 de unități vândute în primele nouă luni ale acestui an. Germania a fost cea mai mare piață pentru GWM în 2025.
Totodată, compania a confirmat că va lansa operațiuni și în Spania, pe lângă Marea Britanie, Suedia și Marea Britanie. În China, GWM are un joint-venture cu BMW prin care produce Mini-uri pe baterii. Compania a ratat primul val de popularitate al mașinilor chinezești în Europa, de care au profitat în schimb cei de la MG (SAIC Group), dar și Chery (cu marca proprie, respectiv cu Omoda și Jaecoo) și BYD.
Producătorii auto din China au avut o cotă de piață combinată record de 7,4% în Europa în septembrie, potrivit Dataforce. Chiar și așa, vânzările Great Wall în Europa au scăzut cu 19%, la 3.124 de mașini în primele nouă luni, arată aceeași sursă.
Great Wall Motors are o istorie complicată în România

Great Wall Motors se numără printre constructorii din China care au mai încercat, în mai multe rânduri, să penetreze piața din România, cu un succes cel mult limitat. Cea mai recentă dovadă a tentativelor GWM de a intra în România s-a concretizat în această vară, când chinezii au intrat într-un parteneriat cu cei care operează fabrica Elba de la Timișoara în vederea producerii, în viitor, a componentelor auto.
La acel moment, ProTV relata că firma locală „Mind Automobile Part România SRL” fusese deja înființată în Timișoara, prin intermediul filialei GWM Netherland Investment Holding. Vestea a fost una surprinzătoare în contextul în care mașinile GWM nu sunt importate oficial în România, deși ele sunt disponibile în Republica Moldova.
Mai mult decât atât, Great Wall a părut că își oprește expansiunea în Europa după ce și-a închis biroul european aflat în Munchen. La acel moment, în 2024, GWM a dat vina pe o scădere a cererii de EV-uri. Poate și de aceea, această nouă tentativă a companiei asiatice se va baza mai degrabă pe hibride și mașini pur termice, nu pe EV-uri.
Într-o primă fază, Great Wall a încercat să-și facă loc pe piața din România în urmă cu aproape 20 de ani. În 2006, GWM s-a numărat printre primele companii auto din China importate oficial, de o firmă privată, în România. La acel moment, Alexandrion Holding Group își dorea să importe 10.000 de unități Hover CUV (cunoscut pe alte piețe ca Haval H3) până în 2010.
În ciuda unor campanii de marketing agresive și a unor strategii de prețuri reglate pentru flote, SUV-ul compact nu a avut succesul scontat, iar importul a fost întrerupt în 2011. Mai apoi, în 2014, Wall-Street.ro scria că GWM vrea să revină în România, alături de același partener local, Alexandros Motors, care avea o înțelegere cu Litex Motors JSC Bulgaria, în calitate de producător.
Great Wall avea o unitate de asamblare în țara vecină încă de la finele anilor 2000, iar primul showroom redeschis în România a fost gata în toamna lui 2015, în Capitală. Până atunci, însă, Wall-Street.ro avusese deja ocazia să testeze un GWM din al doilea val, respectiv SUV-ul H6.
Pentru 2016, GWM promitea că în România vor ajunge, pe lângă modelele H5, H6 și camioneta Steed 5, alte trei modele noi. Astfel, se urmărea lansarea brand-ului Haval, cu modelele H1, H2 și H6 Coupe, pe lângă pick-up-ul Steed 6. În cele din urmă, și această a doua tentativă a Great Wall de a deveni un constructor popular de import în România a fost sortită eșecului și, cel mai recent, rivalii din China de la Chery păreau că vor să-și deschidă o unitate de producție în România.