Începând cu 1 iulie 2021, intra în vigoare noi reguli de TVA pentru comerțul electronic, care vizează atât business-urile din industrie, cât și cumpărătorii care aleg magazine online chinezești precum AliExpres sau orice alt jucător ce se află în afara Uniunii Europene.

Industria de e-commerce a înregistrat o creștere importantă anul trecut la nivel global, inclusiv în România, fiind alimentată de restricțiile impuse din cauza pandemiei de COVID-19. Estimările Asociației Române a Magazinlelor Online arată o creștere de 30% în 2020, față de 2019, ce situează industria la 5,6 miliarde de euro.

Conform unui studiu prezentat de iSense Solutions în cadrul evenimentului GPeC, pe lângă teritoriul României, o treime dintre români preferă să facă cumpărături online de la Magazine din China(27), țări UE(23%) și SUA(4%).

Ce se întâmplă cu cei care cumpără online din China și din alte țări din afara Uniunii Europene

Începând cu 1 iulie 2021, Uniunea Europeană implementează noi reguli de TVA pentru comerțul online, iar una dintre prevederi impune plata TVA pentru toate bunurile cumpărate online din afara blocului comunitar.

Concret, împătimiții de chilipiruri chinezești care comandau bunuri până în 10 euro de pe site-urile țării asiatice vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar pentru un astfel de colet, respectiv plata TVA-ului.

”Clienții care au făcut o achiziție dintr-un magazin online britanic, chinezesc, american sau din orice alt stat din afara Uniunii Europene, trebuie să știe că vor plăti TVA pentru toate bunurile comerciale care sunt livrate în Romania, inclusiv pentru cele cu valoare mai mică de 10 euro. Acest lucru este valabil și pentru bunurile comandate înainte de 1 iulie 2021, dar sosite în România după această dată”, conform precizărilor făcute de Poșta Română.

În plus față de TVA, clienții vor fi nevoiți să plătească și taxa poștală de prezentare la vamă, în valoare de 8 lei. De asemenea, Poșta Română mai precizează că vor ajunge la oficiile cu asistență vamală doar următoarele trimiteri:

  • trimiterile poștale, indiferent de valoare, având ca destinatari persoane juridice cu sediul la nivelul întregii țări, cu excepția Municipiului București și a Județului Ilfov (pentru acestea formalitățile vor fi în continuare efectuate la nivelul Biroului de Schimb Internațional București);
  • toate trimiterile poștale din categoria colete și EMS, indiferent de valoare, ai căror destinatari nu împuternicesc Poşta Română pentru efectuarea formalităţilor vamale;
  • trimiterile din categoria poștei de scrisori (recomandate sau trimiteri simple), având valoare peste 150 euro și ai căror destinatari nu împuternicesc Poşta Română pentru efectuarea formalităţilor vamale;
  • În plus, începând cu 1 iulie 2021, pentru toate trimiterile poștale având valoare în vamă sub 150 de Euro ai căror destinatari împuternicesc Poșta Română pentru efectuarea formalităților vamale, nu se va mai percepe taxa de comisionariat de 20 de lei; va fi percepută taxa de prezentare la vamă de 8 lei, toate trimiterile poștale cu valoare redusă urmând a fi declarate și puse în libera circulație la nivelul Biroului de Schimb Internațional București și a fi îndrumate către oficiile de cartier pentru încasare taxe (prezentare la vamă +TVA) și distribuire.

Conform Direcţiei Generale a Vămilor, pentru importurile de bunuri a căror valoare nu depăşeşte 10 euro, sosite în România înainte de data de 1 iulie 2021 și pentru care formalitățile vamale de punere în liberă circulație se vor efectua după această dată, se datorează TVA, nefiind aplicată nicio măsură tranzitorie în funcție de momentul introducerii bunurilor pe teritoriul României.

Ce se schimbă pentru firme?

O serie de schimbări apar și pentru companiile de e-commerce din țările membre UE. De exemplu, va exista un plafon unic de 10.000 de euro pentru livrări de bunuri la distanță valabil la nivelul Uniunii Europene, cumulat în toate statele membre, care va înlocui plafonul actual(35.000/10.000 de euro) diferit în funcție de statul membru de destinație.

”În cazul în care acest plafon este depășit, locul livrării de bunuri este în statul membru de destanație, astfel încât furnizorul bunurilor este obligat să colecteze TVA conform cotei aplicabile în acel stat membru al clientului”, se arată într-un raport KPMG.

Compania de consultanță mai explică faptul că business-urile românești care livrează bunuri către consumatori din celelalte state membre ale UE au o serie de obligații administrative(înregistrare, raportare și plată) pe fiecare piață din blocul comunitar, dacă nu utilizează One Stop Shop.

*OSS este un ghișeu unic la nivel UE, prin care furnizorii de bunuri B2C își pot îndeplini obligațiile de raportare într-un singur Stat Membru (de regulă, cel în care sunt stabiliți) pentru toate livrările de bunuri B2C efectuate în interiorul UE.

Sursa foto: Fevziie / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri