Ford va reveni în Europa cu o gamă de modele mici, conform informațiilor furnizate către dealerii Ovalului Albastru, scrie Automotive News. În trecut, Jim Farley, CEO-ul Ford, spunea că și americanii ar trebui să „se îndrăgostească din nou” de mașinile compacte, pentru că acestea sunt mai eficiente.
De ce și-a decimat Ford gama de modele mici
În ultimii ani, Ford a ieșit din mai multe segmente care, cândva, îi umpleau visteria și erau responsabile pentru cele mai mari volume de vânzări. Pe rând, modele legendare ca Focus, Mondeo și Fiesta au fost scoase din producție (sau urmează să fie), producătorul american concentrându-se în schimb pe afacerea sa cu vehicule comerciale ușoare.
Ultimul Ford Fiesta a fost asamblat în data de 7 iulie 2023, iar producția hatchback-ului Focus se va încheia în noiembrie anul acesta. În acest context, gama Ford va fi compusă integral din SUV-uri și crossover-uri, o situație similară cu cea din Statele Unite, unde Ford a renunțat la lupta cu Honda, Nissan și Toyota pe segmentele hatch-urilor și berlinelor.
În timp ce, peste Ocean, modele ca Fusion sau Mondeo au fost pensionate încă din urmă cu șapte ani, acest proces a fost mai lent în Europa, dată fiind popularitatea mașinilor de dimensiuni reduse în mediul urban european diferit de cel american, unde rutele pe distanțe mari sunt mult mai obișnuite, ceea ce favorizează SUV-urile și camionetele.
În 2018, Jim Hackett, pe atunci CEO al Ford, a decis că toată gama de modele compacte din America va fi „pensionată”, cu excepția lui Focus Active, dar și acest model a fost ulterior tras pe linie moartă. Pe atunci, reprezentanții mărcii spuneau că mașinile de dimensiuni mari sunt mai profitabile, mai ales că seria de pick-up-uri Ford F150-350 se vinde anual în peste 700.000 de unități doar în Statele Unite.
Mai recent, însă, Farley a militat pentru viitorul mașinilor electrice compacte, spunând că și clientul american ar trebui să se „îndrăgostească” de ele. Acesta a transmis mesajul către dealerii europeni că gama va fi extinsă în viitor cu noi modele economice care nu sunt SUV-uri.
Care este cel mai popular Ford în 2025
În primele cinci luni ale anului, cel mai popular model al constructorului american a fost Puma, care este asamblat la uzina Ford Otosan Craiova. Aceasta a fost cea mai bine vândută mașină nouă în Marea Britanie atât în 2023, cât și în 2024.
Cu volume de 64.212 de unități, Puma a depășit SUV-ul Kuga (44.573 de unități), dar și Focus (32.499), aflat în ultimul său an integral pe piață. În ciuda acestor rezultate, divizia auto a Ford Europa, care se afllă sub umbrela ramurii Ford Germania, riscă falimentul, deoarece profiturile mai mari sunt realizate de vehiculele comerciale Ford, vândute sub Ford Marea Britanie.
Problema este exacerbată de ritmul lent cu care se vând EV-urile Explorer și Capri, ambele construite pe arhitectura Volkswagen MEB. Acestea sunt rezultatul unui parteneriat costisitor, care nu poate fi amortizat cu vânzări de doar 15.764 de unități pentru Explorer, respectiv 5.068 de bucăți în cazul lui Capri (în perioada ianuarie - mai, conform Dataforce).
Ford speră că lansarea lui Puma Gen-E, asamblat la Craiova pe aceeași platformă ca și varianta cu motoare termice, va schimba soarta mărcii pe piața modelelor pe baterii și va urma pe urmele lui Puma cu ICE ca și popularitate. Wall-Street.ro a testat acest automobil, iar toate impresiile noastre pot fi citite aici.
La auzul veștii că Ford pregătește noi mașini mici pentru Europa, un dealer a remarcat că „avem nevoie de modele noi în gamă și nu doar electrice”, conform Automobilwoche. Altul ar fi spus că „iubim cu toții acest brand - el face parte din peisajul european și asta ar trebui să nu se schimbe”.