Kia a prezentat versiunea europeană a SUV-ului electric EV5, lansat încă din 2023 pe piața din China. Față de acea variantă, modelele destinate pentru Bătrânul Continent nu vor avea, într-o primă fază, tracțiune integrală, fiind disponibile doar nivele de echipare cu un singur motor electric, transmite Autocar.
Cât costă Kia EV5 și când ajunge în showroomuri
Kia continuă extinderea gamei sale de mașini 100% electrice în Europa. Pe lângă Niro EV, EV6, EV6 GT, respectiv EV3, constructorul din Coreea de Sud adaugă un nou SUV de clasă medie denumit EV5. Acesta intră în Europa cu o baterie diferită față de cea folosită pe exemplarele comercializate încă de acum doi ani pe piața din China.
Pentru început, Kia va oferi un singur tren de rulare și trei nivele de echipare, dar o versiune cu tracțiune integrală va fi disponibilă din 2026. Pentru moment, însă, clienții europeni vor trebui să se mulțumească cu un singur motor electric.
Kia nu a confirmat încă prețurile pentru acest model, dar, ca termen de comparația, Kia EV6 începe de la 49.409 euro cu bateria de 63 kWh și tracțiune spate. Versiunea cu baterie mare Long Range (84 kWh) începe de la 53.360 euro, iar pentru EV6 GT trebuie să scoți din buzunar peste 73.000 de euro - similar cu prețurile unui EV9, mult mai mare ca dimensiuni.
Conform primelor informații, livrările vor începe din ultimul trimestru al acestui an în Europa de Vest, iar pe piața din România s-ar putea ca EV5 să fie disponibil abia la începutul anului viitor.
Ce performanțe are și ce autonomie oferă Kia EV5
În China, Kia EV5 folosește o baterie cu chimie LFP (litiu-fier-fosfat), dar aceasta este înlocuită în Europa de una de 81,4 kWh de tip NMC (nichel-mangan-cobalt), mai scumpă și mai performantă. Vorbim de aceeași baterie care se regăsește și pe versiunile Long Range ale Kia EV3 și EV4.
Cu această baterie, autonomia ar ajunge la aproape 530 de kilometri, iar puterea maximă de încărcare la curent continuu (DC) este de 120 kW. Asta permite un timp de încărcare a bateriei de la 10% la 80% de doar 30 de minute. De asemenea, mașina va avea capacitatea să ofere energie pentru rețea sau pentru diferite echipamente conectate la ea (V2L, adică Vehicle-to-Load, și V2G, adică Vehicle-to-Grid).
Singurul tren de rulare disponibil la lansare va fi format dintr-un motor electric amplasat pe puntea față care va avea 215 cai putere și 295 Nm. Ulterior, versiunea integrală cu două motoare și 302 cai putere va deveni disponibilă la rândul său. Trebuie spus că, și cu un singur motor electric, accelerația de la 0 la 100 km/h va dura 8,4 secunde.
Rămâne de văzut dacă Kia va construi și un EV5 GT, după exemplul modelelor EV6 și EV9 care deja sunt disponibile pe anumite piețe cu suspensie mai rigidă și mai multă putere. La noi, însă, doar EV6 este în ofertă cu versiunea superioară GT, nu și EV9. Totuși, producătorul se pregătește să extindă gama GT cu un EV4 GT.
La interior, regăsim două ecrane de 12,3 inchi în diagonală, unul pentru instrumentarul de bord și un altul pentru infotainment. Există și un ecran tactil pentru controlul funcțiilor sistemului de climatizare cu o diagonală de 5,3 inchi. Modificări față de modelul chinez se regăsesc în habitaclu, cu bancheta față înlocuită de scaune normale, în timp ce consola este mai lată pe modelul european.
Se pare că Kia EV5 pentru Europa va fi asamblată în Coreea de Sud, nu la uzina producătorului din China, care se va concentra pe modelele pentru piața locală. Ca design, însă, cele două variante sunt aproape identice, iar acest rival pentru Skoda Enyaq, Ford Explorer și Tesla Model Y va avea toate sistemele de siguranță activă la care ne așteptăm de la un model ce va sări ușor de 45.000-50.000 de euro.