Ce fac managerii și antreprenorii în timpul liber | Ep. 18 - Radu Savopol, viața dincolo de cafenele: „Serialul Dr. House m-a ajutat să trec peste un moment dificil din viață”

Sursǎ foto: Radu Savopol

Ce fac managerii și antreprenorii în timpul liber | Ep. 18 - Radu Savopol, viața dincolo de cafenele: „Serialul Dr. House m-a ajutat să trec peste un moment dificil din viață”

Cuprins Articol:

Pentru mulți, serialele sunt o formă de divertisment și de relaxare, dar pentru Radu Savopol, cofondatorul 5 to go, vizionarea serialului „Dr. House” s-a dovedit a fi un soi de terapie, într-o perioadă dificilă din viața sa. Antreprenorul care a construit, alături de Lucian Bădilă, unul dintre cele mai vizibile branduri românești de cafenele, vorbește despre cum arată timpul său liber, ce citește, unde călătorește și cum reușește să rămână conectat la sine, dincolo de strategiile business.

Wall-Street.ro și-a propus să vadă ce fac managerii și antreprenorii în timpul lor liber, motiv pentru care i-am întrebat pe mai mulți lideri de business ce hobby-uri au, ce destinații de vacanță au ales, dar și ce cărți și filme recomandă cititorilor noștri. Urmărește aici rubrica specială cu celelalte episoade.

Radu Savopol aproape că nu mai are nevoie de nicio introducere. Experiența sa de peste două decenii în HoReCa și în antreprenoriat își spune cuvântul. Unde mai pui că deja de 10 ani, 5 to go, brandul pe care l-a fondat (și pe care l-a și vândut între timp) este peste tot, lângă Mega-ul de lângă casă, lângă sediul de la job, la fel cum nu lipsește nici din gară sau din aeroport. Dar dincolo de cifre, extindere și francize, Radu Savopol este și un om cu pasiuni bine conturate, disciplină personală și o relație asumată cu timpul liber.

L-am întrebat direct ce hobby-uri are și cu ce își ocupă timpul atunci când nu se află în întâlniri, sau când nu mai are nimic de planificat și de previzionat. „E o întrebare mai grea pentru vârsta mea, când începi să ai alte hobby-uri decât acum câțiva ani”, îmi spune el. Totuși, povestește că rămâne fidel pasiunii pentru artă și a fascinației pentru design, ambele moștenite din familie. În fapt, Radu Savopol este, la bază, designer, căci a absolvit Facultatea de Arte. Deși nu a profesat în domeniu, abia mai târziu avea să afle că toate cunoștințele pe care le-a acumulat l-au ajutat, totuși, să-și pună amprenta asupra identității vizuale a brandului 5 to go.

Am moștenit din familie pasiunea pentru frumos și mă bucur de asta. În rest îmi plac multe lucruri, inclusiv marea, dar parcă mă simt mai confortabil la munte.

Radu Savopol, cofondator 5 to go

Îndrăgostit de Franța, dar dornic mereu să descopere noi destinații de vacanță

Deși anul acesta vacanța și-a făcut loc mai greu în viața sa, Radu Savopol recomandă mereu explorarea de noi destinații. Crede cu tărie că atunci când dai piept cu noi culturi și te lași purtat de poveștile locului, îți deschizi și noi orizonturi care te ajută mai apoi să devii mai bun atât în plan personal, cât și în business.

„Fiecare țară are farmecul ei, mai mult sau mai puțin. Mie, personal, îmi place Franța, dar am descoperit și Germania în călătoriile de business”, spune Radu Savopol, cofondator 5 to go.

Antreprenorul se declară îndrăgostit de Franța, iar într-una dintre călătoriile lui a descoperit Lourmarin, un orășel din Provence care l-a cucerit iremediabil. Are și motive, căci Lourmarin, e considerat unul dintre cele mai frumoase sate din Provence, fiind înconjurat de podgorii, măslini, migdali, dar și lavandă. Satul este cunoscut și pentru legătura sa cu scriitorul Albert Camus, dar și pentru comunitatea creativă care îl animă. Acest colț din Franța pare să fi rezonat perfect cu firea contemplativă și vizuală a fondatorului 5 to go.

Este greu de descris, dar are ceva unic, o atmosferă aparte, greu de pus în cuvinte: artă, lavandă, aer boem, vin bun, o energie plăcută.

Radu Savopol, cofondator 5 to go

„Dr. House m-a ajutat să trec peste un moment dificil din viață”

Când am discutat cu el, Radu citea „Greenlights”, un volum autobiografic, aflat sub semnătura celebrului actor Matthew McConaughey, în care vorbește despre alegerile bune, greșelile asumate și curajul de a merge înainte. „Greenlights”, care s-ar traduce în română drept culoarea verde a semaforului simbolizează momentele din viață în care totul pare să decurgă natural și fără obstacole. Dar, spune McConaughey, uneori chiar și momentele dificile care intervin, cum sunt „culorile roșii” ale semaforului, se pot transforma, în timp, în „culori verzi”, dacă înveți din ele. Este o metaforă care face referire la acceptare, adaptabilitate și mers înainte cu sens.

În ceea ce privește recomandările de cărți, Radu Savopol se ferește să puncteze anumite volume, fiind de părere că lectura e o experiență personală, influențată de starea în care te afli, dispoziția sau de momentul în care se te afli în viață.

Mai departe, lista sa de hobby-uri este completată cu vizionarea de filme și de seriale. Nu se ferește să facă binging cu acestea din urmă și recunoaște că a văzut multe, chiar dacă nu le mai reține neapărat titlurile. Își amintește, însă, în mod aparte de „Dr. House”, serialul ce îl are în prim-plan pe medicul nonconformist, interpretat de actorul britanic Hugh Laurie și despre care spune că l-a ajutat să treacă printr-o perioadă dificilă din viața sa.

„Acum, Netflix sau SkyShow îți oferă tot ce vrei și ai la dispoziție multe filme sau seriale foarte bune. Eu am văzut enorm de multe, dar, din păcate, sunt genul care nu reține titlurile, așa că nu pot da un exemplu concret ca recomandare. Am urmărit într-o perioadă `Dr. House` și mi-a plăcut foarte mult, m-a ajutat să trec peste un moment dificil din viață. `The Crown` mi-a plăcut la fel de mult. Ca actor, îmi place foarte mult De Niro”, ne-a povestit Radu Savopol.

Un nou business la orizont

După vânzarea 5 to go către 5tg Invest, un vechicul de investiții al fondurilor Invenio și ACP, Radu Savopol a tatonat deja terenul pentru următoarea oprire în business. În primăvara acestui an, fondatorul 5 to go a anunțat că va readuce la viață conceptul de „lactobar“, care exista în România, în perioada comunistă, încă din anii `60. Nu e greu de intuit, după nume, să îți dai seama că acolo se putea bea lapte, dar se puteau servi și alte mâncăruri derivate din acesta, precum iaurturi, plăcinte, dar și brânză cu smântână și mămăligă, o vedetă a acestui tip de local. În Capitală, unul dintre cele mai cunoscute Lactobar-uri era cel de pe bulevardul Magheru („Lacto-Bar Dorna”), de la parterul blocului Scala, un loc pe care bucureștenii îl alintau „Barul Mămăligă”, deși în meniu se regăseau și salată boeuf sau cartofi franțuzești.

„Brandul avea notorietate mare înainte de ’89, era un brand pe care părinții noștri îl accesau destul de des, era un brand mai cool pentru acea perioadă (...) Povestea Lacto Bar este lungă și, dacă dai un search, ai să găsești multe poze și povestea celui de pe Magheru. Așa că am vrut să vă spun că vom face câteva locații în viitor – Lacto Bar by 5 to go, un concept pe care îl visez și îmi doresc să îl dezvolt alături de partenerii noștri din zona de lactate și tot ce înseamnă food service”, spunea Radu într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Radu Savopol a preluat brandul „Lactobar” de la Raul Ciurtin (fondatorul Albalact, vândut ulterior către Lactalis) și spune că se pregătește să deschidă mai multe locații sub noul brand pe care vrea să-l readucă la viață.

Personalizate pentru tine