Isi vor recupera asiguratii banii de la Astra Asigurari daca intra in faliment?

Problema care se pune este daca Fondul de Garantare va suporta un potential faliment al acestui mamut cu picioare de lut din asigurari?

Incepand de marti, ASF a suspendat atributiile legale ale actionarilor semnificativi si ale persoanelor semnificative ale societatii de asigurare/reasigurare care se transfera administratorului special pe toata perioada administrarii speciale precum si drepturile de vot in privinta numirii si revocarii membrilor Consiliului de supraveghere ai societatii, dreptul la dividende al actionarilor, activitatea, precum si dreptul la remuneratie al membrilor consiliului de supraveghere.

Suspendarea opereaza si isi produce efectele pe toata durata procedurii de redresare financiara prin administrare speciala.

"Administratorul special preia integral atributiiie persoanelor semnificative ale societatii de asigurare supuse procedurii de redresare financiara prin administrare speciala, asa cum acestea rezulta potrivit legii si actelor constitutive ale societatii de asigurare", se arata in decizia adoptata de ASF.

Tot in comunicat se arata: "ASTRA ASIGURARI. La finele lunii septembrie 2013, conform datelor asociatiei nationale a asiguratorilor (UNSAR), Astra avea peste doua milioane de polite valabile pe clasa de asigurari de incendiu si alte calamitati naturale. "In cazul unui eveniment major, Astra nu va putea sa isi onoreze obligatiile de plata", a declarat Rusanu, intr-o conferinta de presa.

El a adaugat ca administratorul special al companiei, KPMG, "are dezlegare" sa vanda imobile si active pentru a redresa situatia financiara a ASTRA ASIGURARI. "Societatea va ramane in administrare financiara pana la redresarea societatii", a spus presedintele ASF". Care active ?

Asa cum am mai aratat in articolele publicate, in special cele privitoare la (ne)functionarea PAID, asiguratorii membri PAID au folosit PAID-ul( ca si entitate juridica) si PAD-ul (ca polita de asigurare) ca pe un instrument de a "intra" in casa oamenilor si a incheia, de fapt, polite facultative in interesul propriu al asiguratorului (membru sau nemembru PAID) si nu in interesul asiguratorului PAID, asa cum era normal, intrucat fac parte din acest POOL si au aderat la PAID in mod voluntar si nu fortati.

Solutia instantei intareste inca o data, ca scopul aparitiei acestei legi a fost deturnat si asiguratorii au dorit infiintarea prin lege a unui asigurator-instrument, insasi CSA prin comunicatul de presa mentionand: "Astfel, introducerea asigurarilor obligatorii de locuinta a fost folosita pana acum, in mare, ca un instrument eficient de vanzare a politelor facultative."

Legea in forma ei actuala protejeaza interesul asiguratorilor membri PAID si le confere legitimitatea de a incheia numai de ei asigurarea PAD asigurare care, s-a transformat intr-un instrument de a “intra" in casele proprietarilor si de a-I determina pe acestia sa incheie polite de asigurare facultativa in favoarea acestora si nicidecum incheierea de polite obligatorii PAD care sa asigure o protectie reala si efectiva proprietarilor de locuinte.

Dupa aparitia Ordinului 15 al C.S.A asiguratorilor li se "taia" din venit intrucat erau obligati sa cedeze PAID-ului, o parte din prima incasata pentru o polita de asigurare facultativa, care includea si riscurile acoperite prin PAD, din care ASTRA ASIGURARI S.A face parte si este actionar PAID.

ASTRA ASIGURARI S.A – actionar PAID - a atacat in instanta acest Ordin al C.S.A ordin prin care-i obliga pe asiguratori – membri sau nemembri PAID – sa asigure facultativ numai pentru o suma asigurata ce excede sumei de asigurare prevazuta prin PAD si sa achite PAID-ului prima de asigurare echivalenta a asigurarii PAD, PAID-ului.

Nu contest faptul ca este nelegala Norma insa, scopul pentru care a facut-o un membru PAID ridica semne de intrebare.

Faptul ca, un “actionar" PAID a atacat acest Ordin al CSA demonstreaza si imi intareste convingerea ca pe asiguratori nu i-a interesat asocierea in PAID prin acel affectio societatis – adica, intentia asociatilor de a colabora la desfasurarea activitatii comerciale – element esential, de ordin psihologic al contractului de societate, a carui disparitie conduce la dizolvarea societatii conform Legii 31/1990 modificata ci, dimpotriva faptul ca prin acest Ordin crestea numarul politelor PAD conforme cu numarul de asigurari facultative incheiate de « actionarii » PAID.

In toata aceasta perioada oare CSA nu a avut cunostinta de polita de asigurare facultativa a locuintelor numita « PAD PLUS », un produs al ASTRA ASIGURARI. Aceasta denumire a creat si confuzie in piata si asiguratorii care s-au crezut asigurati obligatoriu erau de fapt asigurati ASTRA.

Nu este nimic ilegal intrucat legea protejeaza asiguratorii dar aceste polite aveau oare corespondent in solvabilitatea asiguratorului ASTRA. NU. Tocmai de aceea a fost singurul asigurator care a si atacat acel ordin in instanta. Asta nu inseamna ca acel ordin este legal fiind o greseala a CSA, de atunci.

"In cazul unui eveniment major, Astra nu va putea sa isi onoreze obligatiile de plata", a declarat Rusanu, intr-o conferinta de presa. Probabil, Presedintele ASF se refera la aceste polite PAD PLUS, un produs ASTRA, si in cazul unui cutremur sau inundatii de proportii atunci ASTRA nu-si va putea onora, intr-adevar, obligatiile.

Problema nu este faptul ca sunt incheiate asigurari facultative dar in situatia prabusirii unui asigurator oare Fondul de Garantare va avea suficienti bani pentru a acoperi aceasta « gaura ». NU.

Oare prin acest comunicat ASF-ul nu pregateste intrarea in faliment a asiguratorului ASTRA ? Oricum, asiguratii sa fie linistiti intrucat isi vor primii banii de la Fondul de Garantare din Fondul de Garantare, in situatia in care ASTRA ASIGURARI nu se va redresa.

In situatia in care acest asigurator mamut va intra in faliment tot noi vom suporta aceste costuri intrucat ASF va mari, deorece poate prin lege ca tot este o instutie de interes public care se autofinanteaza, cota de contributie a asiguratorilor la Fondul de Garantare si acestia, asiguratorii, vor fi nevoiti sa mareasca tarifele pentru primele de asigurare.

Oare se vor aplica dispozitiile Ordinul 127/2014 privind atragerea raspunderii solidare? Speram sa nu se aplice si dispozitiile art. 22 din L503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari care prevede: “ In cazul prevazut la art. 21 alin. (1) lit. b), la data publicarii deciziei privind inchiderea procedurii de redresare financiara si constatarea starii de insolventa a societatii de asigurare/reasigurare se naste dreptul creditorilor de asigurari de a solicita plata sumelor cuvenite de la Fondul de garantare".

Sa nu uitam ca Fondul de Garantare este al asiguratilor si nu al ASF sau al asiguratorilor si ASF-ul nu este decat un depozitar al acestui Fond si a tuturor Fondurilor de garantare pe care le « administreaza ». Prin legile de organizare si functionare a acestor comisii s-au introdus anumite clauze specifice contractului de management, membrilor acestor consilii, clauze mentinute si prin ordonanta de urgenta de infiintare a ASF:

 patrimoniul incredintat spre gestiune cu toate lementele de conturare ale acestuia;
 controlul activitatii Comisiilor;
 obiectivele si criteriile de performanta care le stabileste prin puterea conferita de lege in a emite norme, in baza legii;
 indicatorii de referinta;
 drepturile consiliilor (Consiliului ASF), in cadrul autonomiei organizatorice si functionale ale acestora (valorificarea potentialului material si uman al comisiilor, respectiv al ASF, aplicare in practica a strategiei concepute pentru a da eficienta activitatii acestor comisii, respectiv al ASF);
 garantiile de buna executare;
 clauze de fidelitate si confidentialitate, etc .

Raporturile juridice intre Parlament si Consiliu sunt, in primul rand, raporturi de mandat si nu de reprezentare legala, raportul de reprezentare fiind, in realitate, un raport accesoriu raportului de mandat.

In notiunea de patrimoniu intra si Fondurile de Garantare pe care acum ASF-ul le "administreaza".

Si de data asta statul a dat dovada de superficialitate si de neimplicare pentru atingerea scopului prudential al acestor comisii reunite sub o singura "institutie de interes public" si care pana-n prezent, in mare parte, protejeaza asiguratorii si, nicidecum asiguratii, si asa cum am mai aratat, statul se multumeste la o simpla analiza a constatarilor de fapt – insolvabilitatea ASTRA - ceea ce a dus in mod gresit la consacrarea, inca o data, a arbitrariului etatic prin libertatea, aproape, absoluta a asiguratorilor si a actionarilor PAID, consfintite prin legi si normele date in aplicarea acesteia.

Setari Cookie-uri