BICO Industries și-a inceput activitatea în anul 2006, iar anul trecut a marcat intrarea ROCA Investments în acționariatul companiei, un plasament venit în vara anului, atunci când majoritatea investitorilor de capital privat preferau să își păstreze banii așteptând o imagine mai clară a efectelor pandemiei COVID-19.

”Flexibilitatea în relația cu piața și atenția asupra fluxurilor financiare sunt punctele forte care ne-au ajutat mereu să ne păstrăm o viziunea realistă asupra businessului. Câteva dintre provocările companiei sunt legate de recrutarea și gestionarea resursei umane specializate și nevoia constantă de finanțare pentru dezvoltarea de tehnologii tot mai performante, pentru a ține pasul cu ultimele trenduri din domeniu”, a declarat Adrian Butuc (foto), Director de Operațiuni, BICO Industries.

BICO Industries este liderul pieței de plasă din fibră de sticlă din estul Europei. Principalele sale produse sunt plasa din fibră de sticlă pentru armarea și ranforsarea termosistemelor și a placărilor cu rigips, precum și colțare (atât metalice cât și din plastic) cu plasă, comercializate in special sub brandul propriu, Hitrom, atât pe piața din România cât și din străinătate.

BICO a fost nevoită să își închidă temporar activitatea la începutul anului trecut, din cauza carantinei impusă la nivel național. Chiar și așa însă, la nivelul întregului an, compania a înregistrat o profitabilitate semnificativ mai bună decât în 2019, spun reprezentanții BICO.

”Am încheiat 2020 la nivelul anului precedent, ba chiar cu valori mai mari pe anumiți indicatori economici. Profitabilitatea companiei s-a îmbunătățit semnificativ. Această criză ne-a făcut să fim mai agili și mai vigilenți la mediul extern și intern, ne-a ascuțit simțurile”, spune Adrian Butuc.

Potrivit acestuia, în prezent se observă o creștere în zona de construcții și amenajări, datorată economiilor pe care consumatorii le-au făcut în timpul restricțiilor de circulație, și care acum sunt investite.

În aceste condiții, pentru anul 2021, BICO țintește o cifră de afaceri de 67 milioane de lei, cu aproximativ 30% mai mare decât în 2020 și un profit brut de 4,5 - 5 milioane de lei, în creștere față de anul precedent. Totodată, la nivel de EBITDA, valoarea estimată se ridică la 10 milioane de lei.

De notat faptul că în anul de criză 2020, BICO a finalizat punerea în funcțiune a două noi linii de producție pentru plasă destinată termosistemelor, care vor crește capacitatea de producție cu aproximativ 15%, iar 7-8% din creșterea estimată pentru anul în curs va fi generată de o nouă linie de producție a plasei din fibră de sticlă, care este destinată segmentului de clienți industriali, pentru care BICO are deja contractată ferm 70% din capacitatea tehnologică.

”Utilajele de înaltă tehnologie achiziționate recent de către BICO Industries prin finanțare europeană, și cele pe care compania urmează să le achiziționeze datorită asocierii cu ROCA Investments vor activa în regim de lucru continuu. La momentul actual BICO produce aproximativ 50 de milioane de mp/an, iar intenția noastră este să dublăm capacitatea de producție în 5 ani”, explică Adrian Butuc.

Cum arată lupta unei firme românești cu jucătorii de top din industria europeană

În vara anului trecut, atunci când ROCA a intrat în acționariatul companiei, 28% din producția BICO mergea la export spre Europa.

”Deși în 2020 BICO a înregistrat o ușoară scădere a exporturilor, suntem încrezători că vom reuși să depășim 50% până cel târziu în 2022. Pentru următorii trei ani previzionăm o creștere a exporturilor, atât prin faptul că am lărgit portofoliul, pe segmentul industrial, cu un produs destinat integral exporturilor în Europa de Vest, cât și prin pătrunderea pe piețe noi cu armăturile care fac parte din sistemele de izolare termică la exterior și care se distribuie pe canalele de retail. În acest sens am început deja consolidarea echipei de vânzări pe zona de export”, spune Adrian Butuc.

Pentru BICO, principalii competitori sunt companii din întreaga Europă, atât businessuri românești cât și multinaționale. ”Pe niciunii dintre aceștia nu îi subestimăm. Suntem atenți la toate mișcările din piață”, afirmă directorul de operațiuni al companiei.

Cei care reprezintă cu adevărat o provocare sunt însă concurenții din afara zonei euro, deoarece se adresează cu ușurință clienților care caută produse la prețuri reduse, asta chiar și în contextul în care legislația europeană încearcă să-și protejeze producătorii prin taxe vamale diferențiate.

Deși în 2020 BICO a înregistrat o ușoară scădere a exporturilor, suntem încrezători că vom reuși să depășim 50% până cel târziu în 2022.

Adrian Butuc, BICO Industries

În schimb, concurenții provoacă BICO să ridice și mai mult standardul de calitate și să mențină prețurile la nivel concurențial. Nivelul de competitivitate al BICO Industries crește direct proporțional cu investițiile realizate în tehnologie de ultimă oră.

”Pentru că domeniul textilelor tehnice este un mare consumator de resursă umană, sperăm ca pe viitor acest domeniu să beneficieze consistent de avantajele Inteligentei Artificiale (AI) și de produse software evoluate. Diferența dintre producătorii de mare succes și cei care nu reușesc să depășească barierele unei industrii este generată de valoarea adăugată pe unitatea de timp produsă, valoare adăugată care trebuie sa fie cât mai mare”, a declarat Adrian Butuc.

”Echipa de management, poziționarea în piață, accesul la piețele externe ar fi primele trei atuuri care îmi vin în minte atunci când mă gândesc la BICO Industries. În acest parteneriat, lucrăm împreună pentru a continua investițiile în modernizare și digitalizare și implementăm soluții Industry 4.0”, spune Ionuț Bindea.

”Vedem oportunități acolo unde alții văd riscuri, de aceea implicarea noastră nu s-a diminuat nici în cea mai aspră perioadă a pandemiei. Această abordare ne ajută să identificăm companii de nișă care excelează în sectoarele lor. Ne-am asumat să fim alături de antreprenori atunci când ei au cea mai mare nevoie, pentru că ne dorim să creăm o nouă cultură antreprenorială în România. Așa s-a întâmplat și cu parteneriatul BICO Industries, deși eram în plină criză pandemică”, a declarat Ionuț Bindea (foto), Investment Manager, ROCA Investments.

Ne propunem să ducem BICO Industries în top 3 jucători europeni din producția de fibră de sticlă.

Ionuț Bindea, ROCA Investments

Cu susținerea oferită de ROCA, BICO și-a proiectat pentru urmatorii 3 ani un plan de investiții de peste 10 milioane de euro, orientat spre dezvoltarea și optimizarea capacităților de producție. În 2021, primul an de după semnarea parteneriatului cu ROCA, BICO a pătruns pe piața Europei Centrale și de Vest, cu peste 10% din capacitatea sa de producție, prin dezvoltarea unui produs inovativ, destinat ranforsării membranelor hidroizolatoare.

Pentru industria textilelor tehnice, BICO deține un parc tehnologic unic in Europa de Est, care permite companiei să producă armături din fibră de sticlă specializate în funcție de cerințele clienților.

BICO are în prezent o listă de clienți cu peste 250 de companii, nume sonore în domeniul distribuției de materiale de construcții, ale produselor de bricolaj, dar și producători de elemente de termosistem care au ales să își completeze sistemele de termoizolație cu armături din fibră de sticlă agrementate.

Produsele BICO ajung la clienți prin rețeaua de distribuție (en-gross și en-detail) formată din lanțuri mari de magazine specializate și din distribuitori naționali și/sau zonali care livrează în majoritatea magazinelor de profil din țară. La aceasta structură se adaugă în proporție de 12-15% companii de construcții în domeniul rezidențial și industrial. Principalii parteneri din Romania sunt: rețeaua de magazine Dedeman, Arabesque, Masterplast, Temad, producători de materiale de construcții precum Sika, Adeplast, Isopor, Swisspor, Tegola, dar și alți producători care își desfășoară activitatea în zone geografice mai restrânse.

Sursa foto: BICO Industries / ROCA