Olga Miloiu, director general Budureasca: În timpul pandemiei, scăderea vânzărilor din Europa a fost compensată de cererea din Asia

Dispariția temporară a HoReCa a lăsat goluri mari în cash-flow-ul și în cifra de afaceri a producătorului de vin Budureasca, ale cărui vânzări au scăzut cu aproape 40%. Surpriza vine însă la export, unde scăderea vânzărilor din Europa a fost compensată de comenzile din țări terțe, în principal din Asia, a declarat, într-un interviu pentru wall-street.ro, Olga Miloiu, director general Budureasca.

Wall-street.ro: Care sunt efectele pe care pandemia, starea de urgenţă și starea de alertă declarate pe teritoriul României le au asupra industriei vitivinicole locale?

Olga Miloiu: Efectele au fost și încă sunt negative atât asupra activităților desfășurate în zona producției, respectiv în plantații și în crame, cât mai ales în sfera comercială. Limitarea circulației persoanelor și recomandarea de a rămâne acasă au obligat la măsuri de limitare sau sistare a activității în interiorul cramelor, soluția temporară fiind valorificarea mărfii deja pregătite pentru vânzare la momentul intrării în această perioadă de criză.

Nu același lucru a fost posibil însă în plantații, pentru că vița de vie este un organism viu care are nevoie de ingijire permanentă, fapt pentru care, în limita posibilităților și cu efective reduse de lucrători, în majoritatea plantațiilor s-au derulat anumite lucrări absolut necesare, astfel încât să nu fie compromisă producția acestui an.

Activitatea comecială a fost însă cel mai puternic afectată, din cauza închiderii segmentului HoRecCa – acesta reprezentând un canal de vânzare foarte important și consistent pentru majoritatea producătorilor de vin.

Citeste si:
Budureasca, vanzari de peste 35 milioane de lei in 2018
Producatorul de vinuri...

Wall-street.ro: Cum afectează pandemia de Covid-19 afacerea Crama Budureasca?

Olga Miloiu: Budureasca nu face excepție de la problemele și efectele menționate. Activitățile în plantație au fost continuate însă la un nivel redus față de o perioadă normală – atât cât să putem asigura obținerea unei producții bune, calitativ și cantitativ, în toamnă.

La începutul lunii martie, înainte de a intră în această perioadă de blocaj, am reușit să asigurăm stocuri de marfă suficiente pentru a traversa această perioadă, fără a desfășura activități de condiționare și îmbuteliere în cramă. Această măsură a generat o mobilizare financiară mai mare în stocuri și costuri mai ridicate cu depozitarea acestora, însă ne-am asumat situația și am respectat recomandările autorităților, protejându-ne angajații. Astfel, majoritatea angajaților din cramă nu au fost în activitate în perioada martie – mai.

Efectele cele mai puternice au fost resimțite însă în sfera comercială, în primul rând datorită închiderii totale a segmentului HoReCa, dar nu numai. Dispariția temporară a segmentului horeca din sistemul de distribuție, a generat un gol semnificativ în cash-flow și în cifra de afaceri.

Citeste si:
Budureasca, crestere de 20% in 2014: Vinul isi construieste...
Budureasca, crestere de 20%...

Blocarea acestui segment a generat, pe de o parte, o scădere destul de puternică a vânzărilor și lipsa totală de noi comenzi din direcția acestui sector și, pe de altă parte, a generat un dezechilibru semnificativ în cash-flow, din cauza amânării plăților aferente vânzărilor deja efectuate la momentul intrării în criză.

În lunile martie și aprilie ne-am confruntat cu foarte multe solicitări de amânare a plăților, din partea clienților care activează în segmentul HoReCa și am decis să venim în sprijinul lor cu măsuri precum efectuarea unor retururi de marfă - care au fost numeroase și consistente – precum și cu măsuri de reeșalonare a plăților pentru sumele datorate de aceștia.

Wall-street.ro: Care este impactul pandemiei asupra segmentelor B2B și B2C?

Citeste si:
Spania își redeschide granițele turiștilor europeni la 1 iulie
Spania își redeschide...

Olga Miloiu: În condițiile în care vânzările către clienții de tip horeca – respectiv către distribuitorii prin intermediul cărora vinurile noastre ajung în restaurante – au fost aproape de zero, ne-am concentrat atenția către celelalte canale de vânzare, însemnând rețelele de supermaketuri, vânzarea online prin magazinul propriu și prin parteneri, și exportul – în special către țările mai puțin afectate de pandemie, care și-au continuat activitatea într-un ritm aproximativ normal.

Am sesizat o scădere a consumului inclusiv în segmentele rămase active, însă prin măsuri de susținere a vânzărilor și asumarea unor eforturi de promovare, am reușit, cel puțin până la acest moment, să ne menținem deasupra pragului de rentabilitate. Efortul este însă mare și situația per ansamblu este una dificilă.

Wall-street.ro: Ați remarcat o scădere a vânzările în ultimele trei luni? Dacă da, care este estimarea?

Olga Miloiu: Da, vânzările au scăzut. În luna martie, vânzările realizate au fost anulate aproape total de retururile masive efectuate în partea a două a lunii, de la clienți din segmentul HoReCa. În luna aprilie retururile au continuat, dar sărbătoarea Paștelui a generat vânzări mai mari – atât către clienții de tip supermaket, cât și către export și clienți ai magazinelor online, ceea ce ne-a ajutat să obținem un rezultat pozitiv, satisfăcător pentru contextul în care ne aflăm. Scăderea vânzărilor a fost însă destul de mare – circa 40%.

În ceea ce privește luna mai și perioada următoare, suntem optimiști că vom reuși să îmbunătățim rezultatele, bazându-ne pe redeschiderea treptată a segmentului HoReCa și pe dinamizarea celorlalte canale de vânzare, o dată cu relaxarea treptată a măsurilor impuse de autorități pe perioada pandemiei.

Wall-street.ro: Ce cifră de afaceri și ce profit ați avut în anul 2019? Ce estimări financiare aveți pentru acest an?

Olga Miloiu: Profitul obținut anul trecut a fost peste nivelul previzionat. Anul 2019 a fost unul foarte bun pentru Budureasca, am implementat multe proiecte de creștere și extindere, atât că portofoliu de clienți, cât și ca portofoliu de produse și astfel am încheiat cu un rezultat pozitiv de peste 3,5 milioane de lei net.

Pentru anul curent ne propuseserăm depășirea acestui nivel de profit realizat în anul precedent, însă, în condițiile actuale, gradul de incertitudine și impredictibilitate este foarte mare, fapt pentru care ne-am ajustat obiectivele și ne propunem ca scăderea profitului să fie cât mai mică.

Wall-street.ro: Ce procent din producție merge, în mod obișnuit, către export? Ce s-a întâmplat de la debutul pandemiei cu exporturilor?

Olga Miloiu: Budureasca a început să acorde o atenție sporită creșterii vânzărilor la export relativ recent, în urmă cu 4-5 ani, investind sume importante de bani, atât din surse proprii cât și din surse atrase, respectiv finanțare europeană. În acest moment exportăm către 20 de țări, în unele țări având chiar mai mulți parteneri – importatori și distribuitori, iar ponderea exporturilor se apropie de 15% din vânzările de sticle și se află pe un trend ascendent.

De la debutul pandemiei evoluția a fost diferită, de la țară la țară. În prima fază, tranzacțiile cu partenerii din Europa au intrat în restrângere, dar scăderea a fost compensată de menținerea interesului și a comenzilor din partea clienților din țări terțe – în principal din Asia. În ultima perioadă constatăm o ușoară dinamizare a clienților din Europa, care anunță reluarea activității și a tranzacțiilor începând din luna iunie – când segmentul HoReCa din fiecare țară va fi deja redeschis. Zona care momentan pare mai afectată și nu oferă perspective clare asupra momentului reluării tranzacțiilor este SUA-Canada.

Wall-street.ro: Vă așteptați ca pandemia de Covid să împiedice planul de dezvoltare al Cramei Budureasca? În ce fel? Cum intenționați să vă modificați planul de afaceri?

Olga Miloiu: Nu ne așteptăm că pandemia să ne blocheze total planul de dezvoltare, dar ne așteptăm să îl îngreuneze și să ne oblige la modificări. Este necesară adaptarea la noile condiții și deja am început să aplicăm anumite măsuri. Vom continua și în perioada următoare, pentru că, în mod evident, tot anul 2020 va fi un test de flexibilitate și putere de adaptare la noi condiții.

În ceea ce privește piață internă, trebuie să ne așteptăm la o cerere mai mare pentru produsele de preț mediu și la o scădere a consumului de vinuri exclusiviste destinate segmetului HoReCa, ceea ce ne obligă să acordăm o atenție sporită modului cum formăm mixul de produs. Încercăm să venim cu propuneri atractive pentru clienți, pentru a facilita accesul la produsele noastre, nu numai prin preț, ci mai ales prin a le propune acele produse care sunt potrivite nevoilor lor și puterii de cumpărare actuale.

Date fiind restricțiile impuse în activitatea locațiilor de tip horeca, este probabil că numărul clienților și implicit nivelul consumului de vin în restaurante să scadă și că atare devine necesară compensarea acestei pierderi prin creșterea celorlalte canale, respectiv a celorlalte produse. Trebuie să menționez faptul că în portofoliul de produse Budureasca există mai multe game de produse, fiecare având o destinație precisă către un anumit canal de vânzare. Avem game care merg exclusiv la export, game dedicate exclusiv HoReCa, game pentru retail și game personalizate.

Wall-street.ro: Ce probleme ați întâmpinat în această perioadă, de la începutul crizei sanitare în România?

Olga Miloiu: Probleme de desfacere din cauza pieței, probleme de depozitare generate de încetinirea ritmului de eliberare a mărfurilor din stoc, probleme de personal – o parte dintre angajații companiei aflându-se în șomaj tehnic, probleme de cash-flow cauzate de amânarea plăților de către clienții din zona HoReCa, probleme de tot felul. De la 1 iunie, toți angajații vor reveni la muncă.

Wall-street.ro: Ce părere aveți despre măsurile fiscale anunțate de Guvern pentru mediul de afaceri?

Olga Miloiu: Măsurile de sprijin sunt absolut necesare – în special pentru segmentele direct afectate, dar nu numai. Măsura acordării ajutorului financiar pentru plata angajaților aflați în șomaj tehnic a fost mai mult decât bine-venită. Noi am accesat această măsură de sprijin și ne-a fost de ajutor, chiar dacă nu a fost o măsură foarte consistentă.

Referitor la măsura acordării de credite în condiții de dobândă și garanții suportate de către stat, am aplicat pentru accesarea unui astfel de credit, însă procedura este greoaie și birocratică, fapt pentru care la momentul în care răspund întrebărilor dumneavoastră nu avem un răspuns final. Procedura este în curs de derulare. Sperăm să ne fie aprobat un capital de lucru cu ajutorul căruia să depășim perioada următoare care va fi caracterizată printr-un deficit de cash-flow, din cauzele deja explicate anterior.

Wall-street.ro: Ce măsuri credeți că ar trebui să ia autoritățile statului?

Olga Miloiu: Măsuri care să vizeze în primul rând companiile românești, IMM-urile cu capital românesc. Măsurile deja luate sunt bune, dar insuficiente – asta cu atât mai mult cu cât unele dintre ele nici nu au ajuns la stadiul de a se concretiza, deși sunt anunțate și lansate de mai mult de o luna, de exemplu, creditele mai sus menționate.

În primul rând, este absolut necesară deblocarea fără întârziere a industriei HoReCa, deoarece blocarea acestei industrii produce efecte în lanț pentru foate multe companii din industrii conexe.

Ar fi de ajutor facilități fiscale pentru companiile românești, pe toată perioada crizei, aplicate poate diferențiat, în funcție de gradul de afectare al fiecărui domeniu.

Ar fi utilă subvenționarea costurilor logistice, pentru că multe dintre companii vor avea stocuri nevândute și există un risc real de a copia criza petrolului din SUA, unde prețul barilului a devenit negativ din cauza lipsei capacităților de stocare. Producătorii de vin vor începe în curând să pregătească următoarea campanie de recoltare, care va debuta în luna august, și nu există certitudinea că la acel moment spațiile de stocare vor fi disponibile, ele fiind ocupate cu vinul din producția anului trecut, care nu a mai putut fi vândut.

Suprafaţa totală de viţă-de-vie deţinută şi cultivată de către crama Budureasca este de 275 de hectare în zona Dealu Mare din județul Prahova. Companiile din grupul Budureasca reunesc aproape 100 de angajați permanenți plus un număr aproape la fel de mare de angajați zilieri.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
Trei crame concurente lansează platforma treipentruvin.ro
Setari Cookie-uri