Europa îmbrățișează tot mai mult mobilitatea electrică și electrificată. Ultimele date statistice ale ACEA susțin acest fapt pe care-l putem observa, deja, și în România, unde peste 10.000 de mașini electrice și-au găsit proprietari în 2022. Deși procentul de EV-uri din totalul de mașini noi cumpărate anul trecut este mai mic de 10% în România, la nivel european, aceste automobile au bifat o cotă de piață de 12,1% în aceeași perioadă de timp.

În total, europenii au cumpărat puțin peste 1,1 milioane de automobile electrice noi în 2022, o creștere cu 28% față de cifra din 2021. Ignorând tipul de propulsie, aproximativ 11,3 milioane de mașini noi au fost vândute în Europa anul trecut, iar asta înseamnă că electricele sunt mai populare ca niciodată. PHEV-urile (Plug-In Hybrid Electric Vehicles) nu s-au bucurat de un succes atât de mare, dar tot s-au vândut 874.182 de unități în 2022, ceea ce reprezintă o creștere cu 1,2 procente. Astfel, cota de piață a PHEV-urilor este de 9,4% față de 12,1% pentru EV-uri.

Cota de piață a electricelor și hibridelor este în continuă creștere, în Europa. Grafic via ACEA

Cele mai populare modele cu propulsie alternativă sunt, însă, cele hibride clasice (Hybrid Electriv Vehicles sau HEV-uri). Peste două milioane de astfel de mașini noi au fost înmatriculate în Europa în 2022 - adică un HEV la fiecare 4,5 mașini înmatriculate. Aceste evoluții împing către marginalizarea modelelor pe benzină și motorină, deși nu am ajuns, încă, la punctul de inflexiune. „Benzinarele” rămân cele mai populare - chiar mai populare decât HEV-uri - având o cotă de piață de 32,5% în 2022, în scădere cu 3% față de 2021. Diesel-urile, însă, sunt tot mai puțin căutate, iar vânzările acestor modele au scăzut cu 20%.

Chiar și așa, 53% din toate mașinile noi vândute în Europa au fost pe benzină și motorină, dar cifra este în scădere - în 2021, se apropia de 60%. Dacă ne concentrăm doar pe datele din ultimul trimestru, atunci situația a fost inversată: 53% dintre mașinile vândute pe bătrânul continent în ultimele trei luni ale anului trecut au fost cu propulsie alternativă (hibride sau electrice, cunoscute și ca Alternatively-powered Vehicles, APV-uri.

Sursa foto: The Motor Ombudsman