In afara de acordul cu Chrysler, constructorul italian de autoturisme vrea sa incheie o alianta cu Opel, ceea ce a ingrijorat analistii, care considera ca situatia ar putea scapa de sub control.

Fiat a decis joi sa cumpere o participatie initiala de 20% in cadrul Chrysler, chiar inainte de expirarea termenului limita impus de administratia Obama pentru incheierea unui parteneriat.

Fiat ar putea deveni in cele din urma actionarul majoritar Chrysler, unul dintre cei trei mari constructori auto americani. Chrysler a intrat in faliment dupa ce criza financiara a dus la o scadere fara precedent a cererii de masini noi si a provocat o criza a sectorului auto.

Directorul executiv Fiat, Sergio Marchionne, a tinut anul trecut prima pagina a ziarelor, cand a anuntat ca Fiat are nevoie de un parteneriat pentru a ajunge la o productie de 5,5-6,0 milioane vehicule pe an, nivel considerat de acesta necesar supravietuirii crizei fara precedent din industria auto.

Acordul de vineri aduce Fiat mai aproape de acest obiectiv. Cele doua companii partenere reprezinta, impreuna, al cincilea constructor de autoturisme la nivel mondial, cu 4,2 milioane de masini vandute anual, pe aceeasi pozitie cu grupul sud-coreean Hyundai Motor Co, insa in urma Toyota Motor Corp, General Motors,Volkswagen AG si Ford Motor Co.

Nemultumit ca a fost nevoit sa incheie afacerea cu Chrysler intr-o cursa contra cronometru, Marchionne insista in incercarile de a incheia un parteneriat cu Opel, pe care il considera "partenerul perfect pentru Fiat".

Analistii isi exprima deja ingrijorarile in legatura cu posibilitatea ca Marchionne sa preia functia de director executiv al Chrysler, in locul lui Bob Nardelli, si se tem ca Fiat nu va putea sa administreze simultan cele doua proiecte.

"Afacerea cu Chrysler a fost incheiata in asa fel incat prezinta riscuri limitate pentru Fiat. Probabil ca principala ingrijorare este indepartarea managementului de activitatea de baza, in contextul in care Bob Nardelli, actualul director executiv, ar parasi functia", a declarat Jonathan White, analist RBS.

Un acord cu Opel ar aduce Fiat la scara dorita de Marchionne, impreuna, cele doua grupuri, fiind in urma liderului european Volkswagen la capitolul vanzari. Insa, spre deosebire de acordul cu Chrysler, alianta cu Opel nu va deschide noi piete pentru Fiat.

"Ar fi un risc imens, insa alianta ar fi benefica pentru Opel. Ambele sunt proiecte foarte mari", a mai spus Ellinghorst.

Eforturile cu adevarat semnificative ar putea incepe pentru Fiat abia dupa incheierea acordului cu Chrysler. "Riscurile sunt limitate, insa vor trece patru sau cinci ani pana cand vor exista castiguri pentru actionarii Fiat", a spus Ellinghorst.

"Incheierea de aliante cu Opel si Chrysler ar putea fi benefica pentru imagine si increderea pietei in Fiat, insa nu va ajuta financiar decat daca bancile care lucreaza cu Fiat vor participa la noul plan de afaceri", au precizat analistii Morgan Stanley.